Kettering Bug: pierwszy pocisk manewrujący w historii. Zrobiony był z drewna i papieru
Pocisk manewrujący to brzmi nowocześnie. Jednak ta broń ma już ponad 100 lat. Pod koniec I wojny światowej Amerykanie opracowali i wyprodukowali pierwszy na świecie pocisk manewrujący, zdolny do uderzania w cele lądowe z odległości ponad 100 km. Nazywał się Kettering Bug i był prekursorem współczesnych rakiet i pocisków kierowanych.
Pocisk manewrujący to niebezpieczna broń, która może przelecieć setki kilometrów, uniknąć obrony przeciwnika i zniszczyć cel. Współczesne pociski manewrujące zrobione są z zaawansowanych materiałów i napakowane są elektroniką. Ich przodek powstał na początku zeszłego stulecia i zrobiony był z drewna i papieru. Przypominał pierwsze samoloty z I wojny światowej.
Kettering Bug był dwupłatowcem napędzanym 4-cylindrowym silnikiem spalinowym produkowanym masowo przez Ford Motor Company o mocy 34-45 KM, który napędzał drewniane śmigło. Do budowy płatowca użyto drewna i papier-mâché, dającej się formować, twardniejącej po wysuszeniu masy z rozdrobnionego i rozmiękczonego w wodzie papieru. Samolot nie miał stałego podwozia, start odbywał się z wózka poruszającego się po torach. Na dziobie samolotu znajdowała się głowica bojowa z 81 kg materiału wybuchowego. Cały pocisk ważył około 240 kg i miał 3,8 m długości i 4,5 m rozpiętości skrzydeł.
Jak działał Kettering Bug?
Kettering Bug był zaprojektowany jako "torpeda powietrzna", czyli bomba latająca, która miała być wystrzeliwana z tyłu ciężarówki lub pociągu i lecieć do celu po zadanej trasie. Aby to umożliwić, samolot był wyposażony w zaawansowany system kontroli i naprowadzania, opracowany przez Elmera Sperry’ego, wynalazcę żyroskopu. System ten składał się z:
- kompasu żyroskopowego, który utrzymywał samolot na właściwym kursie
- barometru aneroidowego, który utrzymywał samolot na właściwej wysokości
- licznika obrotów silnika, który mierzył przebytą odległość
- mechanizmu zegarowego, który wyłączał silnik i odczepiał skrzydła po osiągnięciu celu
W ten sposób Kettering Bug był w stanie lecieć z prędkością około 80 km/h do celu oddalonego o maksymalnie 120 km. Po wyłączeniu silnika i odczepieniu skrzydeł samolot spadał na ziemię jak kamień i eksplodował przy uderzeniu.
Kto wymyślił Kettering Bug?
Pomysłodawcą i głównym konstruktorem Kettering Bug był Charles Kettering, amerykański inżynier i wynalazca, znany m.in. z wynalezienia elektrycznego rozrusznika samochodowego. W 1918 roku otrzymał on zlecenie od United States Army na opracowanie bezzałogowego "latającego urządzenia", które mogłoby trafić w cel na odległości 40 km. Kettering podjął się zadania i zaangażował do współpracy Sperry’ego oraz Orville’a Wrighta, jednego z pionierów lotnictwa. To jeden z braci Wright, pierwszych ludzi, którzy wznieśli się nad ziemię w samolocie. Kettering Bug został zbudowany przez firmę Dayton-Wright Airplane Company.
Czy Kettering Bug był używany bojowo?
Niestety lub na szczęście nie. Kettering Bug został ukończony i dostarczony do armii amerykańskiej pod koniec I wojny światowej, kiedy już nie było potrzeby stosowania takiej broni. Pierwszy lot próbny odbył się 2 października 1918 roku i zakończył się niepowodzeniem: samolot wspiął się zbyt stromo po starcie, wpadł w korkociąg i rozbił się. Kolejne testy były bardziej udane, ale nie doszło do żadnego użycia bojowego. Łącznie wyprodukowano około 50 egzemplarzy Kettering Bug, które zostały później zniszczone lub przekazane do muzeów.
Jakie było znaczenie Kettering Bug?
Kettering Bug był pierwszym na świecie pociskiem manewrującym, który wszedł do produkcji seryjnej i był gotowy do użycia bojowego. Był to przełomowy wynalazek, który zapoczątkował rozwój nowej gałęzi broni, jaką są rakiety i pociski kierowane. Choć Kettering Bug nie był używany w walce, to stanowił inspirację dla wielu późniejszych konstruktorów i wynalazców, którzy doskonalili technologię bezzałogowych i naprowadzanych samolotów. Kettering Bug był więc prekursorem współczesnych dronów i pocisków manewrujących, takich jak Tomahawk czy Kalibr.
Kettering Bug to nazwa pierwszego na świecie pocisku manewrującego, zaprojektowanego i wyprodukowanego przez Amerykanów pod koniec I wojny światowej. Był to dwupłatowiec napędzany silnikiem spalinowym, który miał lecieć do celu po zadanej trasie i eksplodować przy uderzeniu. Samolot był wyposażony w zaawansowany system kontroli i naprowadzania, oparty na żyroskopie, barometrze, liczniku obrotów i mechanizmie zegarowym. Kettering Bug nie był używany bojowo, ale stanowił przełomowy wynalazek, który zapoczątkował rozwój nowej gałęzi broni, jaką są rakiety i pociski kierowane.