Biznes  / Patronat medialny

Pieniądze to nie wszystko. Czym jeszcze firmy kuszą przyszłych pracowników

Ciągłe zmiany na rynku pracy wymagają od pracowników talentu do dopasowywania się do zmieniającego się środowiska. Jednak ostatnie kilkanaście lat pokazało, że zdolność do wychodzenia naprzeciw potrzebom musi posiadać również pracodawca.

Specjaliści opowiadający o rekrutacjach i warunkach pracy w Polsce, coraz częściej zauważają, że pieniądze nie są jedyną rzeczą, której zatrudniony wymaga od swojego pracodawcy. Obok wynagrodzenia – najistotniejszej zawodowej motywacji - pojawiają się tzw. benefity pozapłacowe.

Można spokojnie powiedzieć, że pracodawcę ogranicza tutaj jedynie wyobraźnia.

Niektóre przedsiębiorstwa dają zatrudnionym dzień wolny. Jeszcze inne oferują darmowe kursy językowe. Są też takie drobiazgi jak świeże owoce, wymiana książek organizowana w biurze, brak dress code'u czy elastyczne godziny pracy.

W raporcie Pracuj.pl opisującym między innymi dodatkowe świadczenia, z których korzystają pracodawcy, aby zachęcić wybrania właśnie ich firmy, pojawia się na przykład możliwość przychodzenia do pracy... ze zwierzętami.

Śledząc te trendy, łatwo zauważyć, że często są one związane ze zdrowym trybem życia czy poczuciem bezpieczeństwa. Czasem mają charakter miłych gestów, czasem są wpisane w politykę, kulturę firmy i to, jaki stosunek do świata ma dane przedsiębiorstwo czy korporacja. Istnieją na przykład firmy, które swoich pracowników nagradzają drobną przekąską za przyjazd do pracy na rowerze, lub udział w wolontariatach. Za te drugie czasem można otrzymać dzień wolny, czasami też po godzinach pracy organizowane są akcje znane ze szkół jako sprzątanie świata. Pojawiają się też rozbudowane pakiety medyczne oferujące darmowe ubezpieczenia podróżne czy usługi dentystyczne.

Oczekiwania wobec pracodawcy mogą przybierać najróżniejsze formy i zależą one od pasji, zainteresowań i motywacji osób zatrudnionych.

Interesującą formą takiego benefitu jest konferencja Talk'N'Roll. Jest ona o tyle dopasowana do potrzeb pracowników, że powstała z ich inicjatywy. Mimo że Sabre zajmuje się tworzeniem oprogramowania dla branży turystycznej, transportowej i lotniczej, to konferencja nie ma wiele wspólnego z IT. Ma być ona miejscem, w którym można wymieniać doświadczenia, dzielić się swoimi pasjami i zainteresowaniami. Prelegentami są sportowcy, naukowcy, twórcy rozwiązań poprawiających jakość życia i wielu innych. Wszystkich łączy to, że pracują i działają z pasją. Przykładowo na tegorocznej konferencji, która będzie miała miejsce 20 września w Krakowie,  wystąpią Jan Mela, Michał Rusinek. Jednym z mówców będzie również szef działu sprzedaży Spider’s Web, Bartosz Nowak.  Wśród wielu tematów pojawią się między innymi: "Technologia w mediach — perspektywa oparta na wieloletnim doświadczeniu" czy "Pasja i emocje w życiu i biznesie".

Talk'N'Roll

To o tyle interesujący przykład, że Sabre udostępniło swoim pracownikom możliwości, a więc pomaga w organizacji, wspiera finansowo, ale cała reszta – w tym dobór gości, a zatem to, o czym pracownicy chcą słuchać - to już samodzielna praca. Ta dodatkowa inicjatywa rozrosła się na tyle, że uczestniczyć w niej mogą również osoby z zewnątrz.

Celem benefitów jest nie tylko walka o pracownika.

To także wyraz myślenia długoterminowego. To też jasny sygnał, iż firma rozumie, że istnieje życie poza pracą. A mówiąc poważniej, to inwestycja w pracownika, a często również stworzenie możliwości do rozwoju czy zaspokojenia jego ambicji. To też dowód na to, że zmienia się rynek pracy i że pracownicy stają się coraz bardziej wymagający. A to przecież jest korzystne dla wszystkich.

Czwarta edycja Talk'N'Roll odbędzie się 20 września w Krakowie, w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Spider's Web ma przyjemność być patronem medialnym tego wydarzenia. Konferencję będzie można oglądać online. Znajdziecie ją tutaj.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst