Operatorzy  / News

8 milionów przeniesionych numerów i 456 zgód na testy 5G w Polsce. UKE podsumowuje ostatnie lata

Urząd Komunikacji Elektronicznej podsumowuje ostatnie lata swojej działalności. Liczba przeniesionych przez Polaków numerów i wydanych zgód na testy 5G w Polsce robi wrażenie.

Niespodziewanie prezes UKE został zmuszony do opuszczenia swojego stanowiska. Z tej okazji zarządzana przez niego jednostka przygotowała dokument zatytułowany Podsumowanie Strategii Prezesa UKE 2017-2021, który podsumowuje ostatnie lata działalności oraz dotychczasowe plany.

UKE i ochrona praw konsumenta

Pierwszy rozdział poświęcony podsumowaniu działań, jakie podjęto w obronie konsumentów w nierównej walce z operatorami i innymi molochami. Jako jeden z sukcesów wymieniane jest wdrożenie zasady roam like at home, dzięki której możemy wreszcie korzystać z telefonów podczas podróży zagranicznych po Unii Europejskiej bez większego stresu.

Oprócz tego Urząd Komunikacji Eletronicznej przygotował narzędzie do pomiaru prędkości internetu u różnych dostawców w Polsce o nazwie Pro Speed Test. Wykonano dzięki niemu niemal 46 tys. certyfikowanych pomiarów z użyciem komputerów z systemem Windows, a do tego blisko 600 tys. pomiarów niecertyfikowanych, przede wszystkim na urządzeniach mobilnych z Androidem.

Oprócz tego jako sukces UKE wymieniane są przygotowanie 5,5 tys. samorządowych hotspotów na koniec 2019 r. oraz 356 badań dostępności stron internetowych przeprowadzonych z myślą o osobach niepełnosprawnych. Ułatwiono też dochodzenie swoich praw przez konsumentów, co pozwoliło odzyskać w ramach rozwiązywania sporów aż 1,3 mln zł. Zniesiono też nieefektywny sąd polubowny.

raport przenoszenie numerow plus uke premium mobile 1

W swoim dokumencie Urząd Komunikacji Elektronicznej podsumowuje też, ile razy Polacy przenosili numer.

Z raportu wynika, że platforma PLI CBD rozwijana przez Urząd Komunikacji Elektronicznej pomogła Polakom w przeniesieniu 7902584 numerów, z czego 1706707 to numery w sieciach stacjonarnych, a 6196877 w sieciach ruchowym. Z pewnością zadowolony jest z tego Plus, który od kilku kwartałów bryluje jeśli chodzi o bilans przenoszonych numerów.

Oprócz tego ta sama platforma była wykorzystywana do udostępniania informacji o lokalizacji abonenta dzwoniącego służbom ustawowo powołanym do niesienia pomocy. Zanotowano aż 83964090 takie przypadki. Do tego blisko 10 tys. użytkowników skorzystało z e-usług w UKE, a w wyszukiwarce sprawdzono 166 mln numerów oraz 130 tys. aktywnych usług typu Premium Rate.

UKE przypomina, że pomimo odwołania aukcji 5G zgodził się 456 razy na testy tej technologii.

Testy prowadzone były i są w czterech pasmach: 2100 MHz, 3,5 GHz, 26 GHz oraz 28 GHz. Wydano też aż 1700 pozwoleń na używanie urządzeń radiowych w technologii 5G w pasmach 1800 MHz, 2,1 GHz oraz 2,6 GHz, a Plus ze swoim 5G już ruszył. Do tego zwolniono częstotliwości na obszarze ponad 1000 gmin, a postępowanie administracyjne UKE poskutkowało tym, że:

  • cofnięto 114 rezerwacji na częstotliwości z pasma 3,6 GHz;
  • wydano 14 decyzji stwierdzających wygaśnięcie
    rezerwacji;
  • dla 15 rezerwacji zmniejszono obszar ich obowiązywania.

Dzięki tym działaniom Urząd Komunikacji Elektronicznej mógł ogłosić aukcję na rezerwację częstotliwości z pasma 3,6 GHz, która dawała szansę na rozdysponowanie pomiędzy telekomy pasma 320 MHz na potrzeby sieci 5. generacji jeszcze w tym roku. Jak jednak już wiemy, to nie doszło do skutku, gdyż aukcja została odwołana z powodu koronawirusa, a przyszłość 5G w Polsce stoi pod znakiem zapytania.

5g-plus-ericsson

5G to jednak tylko jeden z wielu obszarów, którym zajmował się w ostatnim czasie UKE.

Oprócz tego przyglądano się umowom ramowym na dostęp do kanalizacji kablowej oraz udostępniono częstotliwości z pasma 700 MHz dla systemów szerokopasmowych. Wymagało to przeprowadzenia uzgodnień międzynarodowych z 11 krajami i poskutkowało koniecznością przejścia z kodowania cyfrowej telewizji naziemnej ze standardu DVB-T/MPEG4 na DVB-T2/HEVC.

Oprócz tego w ostatnich latach przeprowadzono ponad 400 tys. spotkań z przedstawicielami jednostek samorządowych i przedsiębiorców. Do tego poszło ponad 160 spotkań z przedsiębiorcami i izbami telekomunikacyjnymi na których rozmawianiu o zwalczaniu nadużyć i regulacji infrastruktury pasywnej oraz usług świadczonych w sieciach mobilnych.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst