REKLAMA

Aplikacja Bankowość uniwersalna Polska to oszustwo

W Sklepie Play pojawiła się aplikacja Bankowość uniwersalna Polska, której celem rzekomo była integracja formularzy logowania do 21 polskich banków. Wygodne, jak ktoś ma konta w kilku różnych miejscach. Niestety, jak zawsze, okazało się to zwykłym oszustwem.

Toyota Bank Polska PSD2
REKLAMA

Dostęp do 21 polskich banków z poziomu jednej aplikacji? Brzmi kusząco, nieprawdaż? Niestety, takie rzeczy tylko w Nibylandii. Banki słusznie nie udostępniają swoich API nieautoryzowanym podmiotom trzecim w trosce o bezpieczeństwo swoich klientów. Powtarzają to wielokrotnie, często nawet obok formularzy logowania. Okazuje się jednak, że i tak znajdują się osoby, które dają się nabrać na zewnętrzne narzędzia do obsługi elektronicznej bankowości.

REKLAMA

Aplikację Bankowość uniwersalna Polska pobrało niemal 100 osób, zanim administracja Sklepu Play wykryła przekręt i usunęła jej z katalogu repozytorium. Co właściwie robiła owa aplikacja? – Jej użytkownik był proszony o dane uwierzytelniające, czyli login i hasło. Te dane były wysyłane do hakera, a proces logowania do rachunku w ogóle nie miał miejsca. Aplikacja potrafiła omijać dwuskładnikowe uwierzytelnienie - użytkownik nie widział SMS-ów z banku, natomiast dostęp do nich zyskiwał cyberprzestępca. Z ich pomocą mógł wyprowadzić pieniądze z rachunków swoich użytkowników – tłumaczy Lukas Stefanko z firmy Eset, który zbadał działanie złośliwej aplikacji.

Bankowość uniwersalna Polska class="wp-image-711837"
REKLAMA

Bankowość uniwersalna Polska to nie pierwsza taka próba. W zeszłym roku zaatakowano użytkowników 14 polskich banków.

Jak przypomina pan Stefanko z Esetu, podobnego przekrętu próbowano w listopadzie ubiegłego roku. Wtedy chodziło tylko o 14 polskich banków, mechanizm jednak był bardzo podobny. Fałszywe aplikacje dostępne w Sklepie Play wyświetlały swoim ofiarom fałszywe powiadomienia systemowe, które wyglądały identycznie jak te generowane przez popularne w Polsce aplikacje bankowe. Dodatkowo złośliwe aplikacje podsuwały swoim ofiarom fałszywe formularze logowania do rachunków bankowych, by docelowo przechwycić wprowadzane za ich pośrednictwem loginy i hasła i przechwytywały SMS-y autoryzacyjne.

Po raz wtóry apelujemy: korzystajcie tylko i wyłącznie z oficjalnych aplikacji banków, których jesteśmy klientami. Pod żadnym pozorem nie należy szukać lepszych zamienników. Osobną kwestią jest fakt pojawiania się takich aplikacji w Sklepie Play. Najwyższy czas, by Google wziął przykład z Apple’a i wprowadził znacznie gęstsze sito do akceptacji nowych programów. To chore, że muszę uważać na złośliwe oprogramowanie w oficjalnym repozytorium oprogramowania dla najpopularniejszego systemu operacyjnego na świecie.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-11-19T14:22:22+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T14:14:25+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T13:14:53+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T12:27:58+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T12:00:42+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T11:24:48+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T10:34:39+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T09:30:32+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T09:00:10+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T08:15:16+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T06:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-19T06:12:00+01:00
Aktualizacja: 2025-11-18T21:11:56+01:00
Aktualizacja: 2025-11-18T20:56:51+01:00
Aktualizacja: 2025-11-18T20:29:58+01:00
Aktualizacja: 2025-11-18T20:05:06+01:00
Aktualizacja: 2025-11-18T18:29:22+01:00
Aktualizacja: 2025-11-18T18:13:44+01:00
Aktualizacja: 2025-11-18T17:00:32+01:00
Aktualizacja: 2025-11-18T16:56:57+01:00
Aktualizacja: 2025-11-18T16:29:23+01:00
Aktualizacja: 2025-11-18T15:55:22+01:00
Aktualizacja: 2025-11-18T12:28:28+01:00
Aktualizacja: 2025-11-18T11:39:22+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA