Operatorzy  / News

Zyski z usług przeważyły straty na sprzedaży sprzętu - Play podsumowuje 2020 r.

Picture of the author

Poznaliśmy już wyniki Play za cały 2020 r. Dane finansowe fioletowego operatora znamy dzięki raportowi jego obecnego właściciela.

Wyniki polskiego operatora Play są obecnie uwzględniane w raportach Grupy Iliad, która właśnie podsumowała 2020 r. Dzięki upublicznionej dokumentacji już wiemy, jaki poziom przychodów oraz zysków osiągnął w ubiegłym roku czwarty polski telekom infrastrukturalny, a także jak na jego finanse oraz bazę klientów wpłynęła trwająca pandemia koronawirusa.

Jeśli chodzi o wynik EBITDAaL, to wyniósł on 2,4 mld zł, co oznacza wzrost o 6,3 proc. w ujęciu rocznym, na co pozwolił wzrost marży brutto. Play podkreśla, że jest on jednak częściowo kompensowany wyższymi kosztami, które wynikają z inwestycji 806 mln zł w infrastrukturę. Dzięki tym środkom operator mógł pod koniec roku pochwalić się 8,8 tys. stacji bazowych.

Play w 2020 r. osiągnął przychody rzędu 7,16 mld zł.

Taki poziom przychodów ogółem oznacza wzrost o 1,7 proc. w ujęciu rok do roku, co samo w sobie jest całkiem niezłym wynikiem. Play chwali się przy tym, że same przychody z usług urosły jeszcze bardziej za sprawą wzrostu ARPU (skrót z ang. average revenue per user, co oznacza średni przychód na użytkownika) z usług telefonii komórkowej o 4,9 proc. r./r.

Usługi, w których zanotowano spory wzrost, nie tylko zrównoważyły spadki, jakie telekom zanotował w segmencie sprzedaży towarów (co było naturalną konsekwencją zamknięcia salonów sprzedaży oraz późniejszych ograniczeń w przemieszczaniu się). Pozwoliły również sieci zakończyć 2020 r. nad kreską. Dobrą wiadomością dla operatora jest też wzrost liczby abonentów.

W ubiegłym roku Play mógł pochwalić się 15,4 mln raportowanych klientów.

Fioletowej sieci udało się zwiększyć bazę odbiorców usług o 1 proc. w ujęciu rok do roku, a spory wzrost zanotowano w segmencie usług mobilnych, czyli o 0,3 mln do poziomu 12,2 mln, a tym samym 2,5 proc. r./r. W tej ostatniej grupie zawierają się aktywni klienci kontraktowi (do których nie wlicza się kart technicznych oraz M2M), których było w 2020 r. ok. 8,4 mln (wzrost o 0,1 mln).

W przypadku usług na kartę również zanotowano wzrost, głównie za sprawą przejęcia operatora wirtualnego w postaci Virgin Mobile Polska. Obecnie fioletowy telekom obsługuje 3,8 mln kart SIM rozliczanych w modelu prepaid, czyli o 5,6 proc. więcej niż rok temu. 

Spore wzrosty, bo o 268 proc. r./r. operator zanotował również za sprawą oferty telewizyjnej, a w ramach Play NOW TV BOX obsługuje 118 tys. abonentów. Jeśli chodzi z kolei o internet stacjonarny, to na tym rynku Play dopiero zaznacza swoją obecność i może pochwalić się na razie 7 tys. abonentów tej usługi.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst