Tech  / Artykuł

Nauczył się programowania w rok, teraz w jego grę grają tysiące ludzi. Ty też możesz, na prawie każdym smartfonie

333 interakcji
dołącz do dyskusji

Ile czasu trzeba poświęcić, aby od zera nauczyć się programowania? Wojciech po 12 miesiącach nauki i kodowania wypuścił właśnie własnoręcznie napisaną grę mobilną, która niemiłosiernie wciąga! 

Stworzył POP4, z pozoru prostą grę logiczną, dla której inspiracją była bijąca niedawno rekordy popularności gra 2048. Chodzi w niej o wyczyszczenie planszy z liczb, aby przejść do kolejnego poziomu i osiągnąć jak najwyższy wynik.

Gra jest bardzo wciągająca (syndrom kolejnego poziomu), a także pieczołowicie wykonana – zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, że jej twórca, Wojciech Grzesik, jeszcze rok temu nie wiedział praktycznie niczego o tworzeniu gier mobilnych!

Jego dwa AMA, gdzie odpowiadał a pytania internautów odbiły się szerokim echem zarówno na polskim Wykopie (570 wykopów i 458 komentarzy), jak i na anglojęzycznym Reddicie (1351 komentarzy i 3526 pkt), prowokując do zadania pytań czy to właściwie możliwe, aby tak szybko nauczyć się programowania.

- Rok temu zakończyłem współpracę w firmie, której jestem współwłaścicielem. Coś trzeba było wymyślić. Miałem parę pomysłów związanych z poprzednim doświadczeniem (handel, reklama w internecie), ale za radą ojca poszedłem w programowanie.

Od zawsze się tym interesowałem, ale nigdy jakoś nie zagłębiałem tematu. Na studiach "lizałem" temat programowania w PHP bardzo amatorsko, nigdy nie miałem jednak styczności z nowoczesnym - obiektowym – programowaniem. – pisze Wojciech na Wykopie.

I tu zaczyna się temat samodzielnej nauki. 6 - 8 godzin dziennie w dni robocze przez pół roku. Materiały? Książki dotyczące C#: C# 5.0. Programowanie, Windows 8. Programowanie aplikacji z wykorzystaniem C# i XAML, a także serie filmików Boba Tabora z przyrostkami "for absolute beginners".

- Aby nauczyć się samego języka na poziomie pozwalającym pisać proste programy potrzeba jakichś 3 miesięcy nauki. Aby posługiwać się nim swobodnie - kolejne 3 miesiące praktyki (tworzenia konkretnego projektu). Oczywiście każdy ma inaczej, więc niektórzy nauczą się szybciej, niektórzy wolniej. Ja poświęciłem ok. 200 dni. – pisze Wojciech, który później na kwartał poświęcił się wykonaniu zlecenia, również związanego z programowaniem.

Wreszcie przyszła pora na stworzenie gry. Pojawiły się też pierwsze nieco większe wydatki:

- Stworzenie gry na Windowsa 10 było w moim przypadku całkowicie darmowe (oczywiście nie liczę komputera, na którym pisałem). Konto w sklepie otrzymałem od MS za darmo (ponieważ pojawił się problem techniczny z płatnością z ich strony), oprogramowanie całe było darmowe (Visual Studio i Monogame, Xamarina w tym przypadku nie potrzebowałem).

Android też jest dość tani - konto Google Play kosztuje bodajże $25. iOS to koszt 430 zł na rok (pozostałe są na dożywotnio). Do tego jeszcze Xamarin ($50/miesiąc, wykupiłem na miesiąc przed wypuszczeniem gry, ale nie jest potrzebny przy programowaniu w językach danych platform) i zakup Maca do kompilacji iOS (ja zakupiłem 4 letniego Maca Mini, w zupełności wystarczy).

Jak się okazuje najtrudniejsze w pisaniu gry było wyważenie poziomu trudności, aby próg wejścia był odpowiednio niski, ale także aby doświadczeni gracze nie nudzili się w miarę nabywania doświadczenia.

- Nie mogłem nagle rzucić graczowi samych jedynek na planszę, bo rozgrywka szybko by się kończyła. Nad algorytmem losującym poszczególne plansze pracowałem zaskakująco długo, ale ostatecznie jestem zadowolony z efektu.

Najłatwiejszym etapem była zaś... Grafika, bo ją zleciłem.

W sumie stworzenie gry zajęło Wojciechowi 3 miesiące. Ładny wynik, ale czy są z tego pieniądze? W końcu gier mobilnych jest całe zatrzęsienie, a przebić się do czołówki nie udawało się już niejednemu tytułowi typowanemu na hit.

- Abym mógł całkowicie utrzymywać się tylko z gry, potrzebowałbym (przy obecnym sposobie monetyzacji) 8 000 aktywnych użytkowników dziennie. Wydaje się niedużo, ale na razie nie jestem nawet w pobliżu tej liczby.

Dotychczas zarobiłem na grze kilkaset złotych. Z czego prawie połowę w dniach, których prowadziłem moje AMA (bardzo dużo osób wtedy zagrało, potem już nie każdy grał codziennie).

A jakie rady dla początkujących programistów ma Wojciech?

Polecam naukę rano. Wieczorem jest za dużo rzeczy do zrobienia, za dużo filmów/seriali do obejrzenia.

A jeżeli chodzi o samo programowanie to zawsze mówię, aby się tym bawić. Pisać jak najwięcej programów. Nie muszą mieć jakiegoś głębszego sensu czy celu. Jeżeli interesuje Cię np. ile trzeba losowań, by wygrać w lotto (jeden z programów, które napisałem podczas nauki) - stwórz do tego program. Potem go ulepsz, jeżeli masz pomysł jak. Ja zauważyłem, że wykonanie takiej ilości losowań zajmuje komputerowi bardzo dużo czasu. Więc zacząłem się zastanawiać jak to usprawnić. W ten sposób rozpocząłem naukę wielowątkowości. Potem - bezpieczeństwa wątków. I tak dalej.

POP4 możecie pobrać z App StoreGoogle PlayMicrosoft Store.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst