Rewolucja radiowa dzieje się w... Internecie. Cyfryzacja nie jest rozwiązaniem
Testy cyfrowego radia trwają już w Warszawie i na Śląsku. DAB+ ma stać się standardem w 2020 roku. Wciąż w to niewierze, ale obietnice Polskiego Radia są dość przekonywujące.
Swego czasu na Spider’s Web wywołaliśmy gorącą dyskusję krytykując obecne radio. Wciąż są osoby, które radia słuchają dłużej niż godzinę dziennie, stojąc w korku. Gdyby nie studencki Żak w Łodzi obecnie miałbym bardzo duże problemy ze znalezieniem rozgłośni dla siebie. Nie ma Eski Rock, nie ma dawnego Roxy.fm, Radio Wawa jest często infantylne, a polityczne dyskusje na antenie Radia Łódź są zbyt długie.
Receptą na to wszystko ma być cyfryzacja radia
Już od dłuższego czasu to rozwiązanie testuje Polskie Radio, a finalnie w 2020 roku miałoby się odbyć wyłączenie sygnału analogowego i wejście wyłącznie w nadawanie cyfrowe. Mimo, że do tego mamy jeszcze 6 lat, to pomysł wydaje się nierealny. Po pierwsze, społeczność słuchająca radia obecnie raczej do wymiany odbiorników się nie pali. Branża samochodowa również nie pali się do montażu takich odbiorników, ponieważ w całej Europie brakuje standaryzacji i jasnej decyzji czy cyfrowe radio zastąpi to analogowe.
Do tego dochodzą rozgłośnie komercyjne, którym na rękę jest obecna sytuacja. Więcej stacji radiowych, to większa konkurencja albo większe koszty wynikające z nadawania większej ilości własnych kanałów tematycznych. Za radiem cyfrowym optuje Polskie Radio, przede wszystkim dlatego, że wydaje publiczne pieniądze, a nie prywatnych przedsiębiorców. Nie musi też zbyt specjalnie walczyć o zasięg i słuchalność.
Radiogazeta 2.0 i radio na wizji od Polskiego Radia
DAB+ kusi swoimi możliwościami. Na wyświetlaczach naszych odbiorników mają pojawiać się wiadomości, zdjęcia, okładki płyt, mapy korków w regionie. Polskie Radio będzie mogło zaoferować kilkanaście tematycznych stacji muzycznych i jeden kanał informacyjny. Brzmi to równie ciekawie, co niepotrzebnie.
Funkcje, o których mowa w DAB+, mają sprawdzać się na drogach, a tam w tej chwili już zastępują je w tych rolach niebezpieczne smartfony oraz zaawansowane nawigacje satelitarne. Coraz częściej producenci oferują jednak systemy multimedialne z dostępem do Internetu, a tam dostajemy treści jeszcze bardziej spersonalizowane. Obok podglądu na korki i wiadomości ze świata zyskujemy też dostęp do poczty czy tez serwisów społecznościowych, a wszystko sterowane za pomocą głosu i przycisków funkcyjnych w kierownicy.
W domu czy w pracy mamy natomiast Internet i telewizor, a radio jest już tylko dopełnieniem. Istotnym uzupełnieniem codziennego dnia wielu z nas, ale jednak zdjęcia, wiadomości i inne rzeczy możemy sobie sprawdzić na stronach internetowych radia.
Radiowa ewolucja
Wątpię, aby proces cyfryzacji radia przeszedł gładko. Mimo dobrych chęci Polskiego Radia jest już trochę za późno na sukces DAB+, a na drodze do rewolucji w dźwięku i zwolnieniu częstotliwości stoi wiele przeszkód. Ewolucji radia trzeba szukać w Sieci, ponieważ tam ona już następuje.
Wystarczy wejść na strony Polskiego Radia, Agory, Radia RMF FM czy Radia Zet. Wszystkie wiodące rozgłośnie mają dodatkowe kanały muzyczne na swoich stronach, swobodny dostęp do starszych audycji oraz dodatkowe treści merytoryczne.
Niedawno swoją nową aplikację wydało Radio TOK FM. Ta informacyjna stacja, podobnie jak prasowe serwisy Agory, po części zostało zamknięte za paywallem. Dostęp do atrakcyjnych treści archiwalnych na urządzeniach mobilnych jest możliwy po wykupieniu abonamentu.
W stronę mobilną podąża też łódzki ośrodek Polskiego Radia, który wkrótce udostępni swoje aplikacje na Androida i iOS. Ponadto nowy serwis internetowy Radia Łódź skupia się na byciu „informacyjnym hubem regionu”. Chcąc znać wiadomości na temat tego, co dzieje się w moim mieście, zaglądam właśnie na stronę radia.
Ewolucja radia jako medium właśnie następuje. Choć serwisy streamingowe wciąż są używane przez garstkę, to w połączeniu z innymi metodami konsumpcji muzyki mają wpływ na to jak zmienia się radio. To, zamiast na muzyce, skupia się na unikalnych treściach, bo właśnie nimi jest w stanie powalczyć o słuchacza lub czytelnika w Sieci. Sama cyfryzacja powinna być jedynie katalizatorem tych zmian, a w rzeczywistości jest mało znaczącym marzeniem Polskiego Radia o klasycznych, a jednak nowoczesnych odbiornikach radiowych.
Zdjęcie antique radio on vintage background pochodzi z serwisu Shutterstock.