GTA V na PlayStation 5 i Xbox Series. Czym się różni od starej wersji? Są już oficjalne informacje
Już 15 marca pojawi się Grand Theft Auto V w wersji na konsole bieżącej generacji. Ale czy warto będzie zainwestować w uaktualnioną grę? Twórcy ze szczegółami opisują usprawnienia, by przekonać niezdecydowanych.
Grand Theft Auto V to swoisty fenomen. Gra sprzedaje się w dziesiątkach milionów egzemplarzy. Pierwotnie została wydana na konsole Xbox 360 i PlayStation 3. Z czasem doczekała się edycji na Xbox One i PlayStation 4 (wraz z usprawnioną wersją na Xbox One X i PlayStation 4 Pro), a już niebawem to samo GTA V pojawi się na PlayStation 5 i Xbox Series S i Xbox Series X. Co się zmieni?
Czytaj też:
Nowa wersja gry ma działać w rozdzielczości dążącej do 4K przy 60 kl./s, będzie obsługiwać standard obrazu HDR i śledzenie promieni, będzie się wczytywać znacznie szybciej, będzie obsługiwać dźwięk dookólny i ma zawierać wiele innych usprawnień. Jakich konkretnie?
Grand Theft Auto V na konsole bieżącej generacji z trzema trybami graficznymi.
Gracze będą mogli samodzielnie zdecydować, jak chcą doświadczać gry. Pierwszy, to tryb wysokiej jakości obrazu. W jego ramach gra będzie działać z płynnością dążącą do 30 kl./s i będzie działać w rozdzielczości 4K (lub, na Xbox Series S, dążyć do tej rozdzielczości). W tym trybie część obrazu będzie renderowana techniką śledzenia promieni (ray tracing) Drugim trybem jest tryb wydajności. W nim gra będzie działać w 60 kl./s w rozdzielczości dążącej do 4K (lub w 1080p na Xbox Series S). Ostatnim trybem będzie tryb wydajności ze śledzeniem promieni, gdzie gra będzie dążyć do płynności 60 kl./s i rozdzielczości 4K z śledzeniem promieni.
Warto zwrócić uwagę na zwroty dążącej do. Oznacza to, że możliwe są spadki w rozdzielczości i płynności. To pierwsze jest czymś akceptowalnym, mnóstwo gier korzysta z mechanizmu dynamicznej rozdzielczości, by zachować responsywność i ów mechanizm sprawdza się świetnie. Spadki w płynności mogą być dużo bardziej odczuwalne, szczególnie dla osób bez konsol i wyświetlaczy obsługujących mechanizm VRR. Miejmy nadzieję, że to tylko formalne zabezpieczenie przed ewentualnymi pretensjami - i że gra będzie trzymała stabilne 30 lub 60 kl./s.
Dodatkowo, gra ma wczytywać się szybciej niż wersje na ubiegłą generację konsol i oferować zwiększoną gęstość i różnorodność przechodniów, ruchu ulicznego i roślinności. Gracze mogą też liczyć na lepsze efekty świetlne i cieni, lepszą symulację światła w ośrodkach cieczy i wiele innych. Pojawi się też usprawniony mechanizm wygładzania krawędzi (anti-aliasing), rozmycia ruchu (motion blur), nowe efekty graficzne eksplozji i ognia.
Ga będzie też obsługiwać dodatkowe funkcje pada DualSense od PlayStation 5. Wykorzysta też dźwięk dookólny, jaki jest możliwy do symulowania na nowych konsolach Microsoftu i Sony.
GTA Online. Migracja kont i pieniędzy będzie możliwa.
Fani GTA Online mogą liczyć na nowe samochody i nowe, związane z nimi aktywności. GTA Online będzie dostępny jako część Grand Theft Auto V lub jako osobna gra. Dodany też zostanie rozbudowany samouczek, pozwalający nowym graczom szybciej się odnaleźć w multiplayerowej wersji GTA. Zapisane stany gry, postacie i zgromadzone wyposażenie, dodatki kosmetyczne i fundusze będą mogły być jednorazowo przeniesione ze starej wersji gry do nowej.
GTA V będzie dostępne na nowych konsolach od 15 marca. By gracze mogli od razu rozpocząć zabawę, sama gra zostanie udostępniona do pobrania już 8 marca, by każdy na spokojnie mógł pobrać te kilkadziesiąt gigabajtów danych. W kwietniu pojawi się też wersja pudełkowa w fizycznych sklepach.