Polacy mają odpowiedź na ChatGPT. Szukają chętnych do testów
O ile w przypadku większości technologii lubimy wysługiwać się rozwiązaniami zza Oceanu, o tyle w przypadku modeli językowych sztucznej inteligencji potrzeba nam prawdziwie polskiego wkładu. Polski startup SentiOne rzuca rękawice popularnemu chatbotowi, tworząc własną odpowiedź na ChatGPT, przy okazji szukając firm chętnych na przetestowanie dużego modelu językowego.
Polski startup SentiOne już w styczniu zapowiadał stworzenie własnej odpowiedzi na popularny chatbot ChatGPT. Według Bartosza Bazińskiego, współzałożyciela SentiOne, startup jako jedyny na polskim rynku dysponuje odpowiednimi zbiorami danych niezbędnymi do opracowania chatbota, który w języku polskim potencjałem dorównywałby technologii OpenAI. Jak wyszło? Przekonać się mogą właściciele firm, gdyż SentiOne szuka przedsiębiorstw chętnych do przetestowania autorskiego dużego modelu językowego.
Polski startup ma odpowiedź na ChatGPT. Teraz potrzeba chętnych na testy
29 maja SentiOne ogłosiło uruchomienie swojego autorskiego dużego modelu językowego (LLM, large language model) sztucznej inteligencji, który docelowo ma stanowić konkurencję dla ChatGPT. Stworzony z myślą o sektorze biznesowym model potrzebuje jednak testerów - firm, które wykorzystałyby model do zbudowania własnych chatbotów.
Jak przekonuje startup, wykorzystywana przez niego technologia pozwala zminimalizować czas budowy chatbota z 3 dni do... 3 godzin. Obecnie dostępna jest angielska wersja językowa, a nad polską wersją nadal trwają prace.
Model językowy SentiOne jest obiecujący, gdyż inżynierowie trenowali go na danych pochodzących z monitoringu polskiego internetu, czyli z m.in. blogów, serwisów społecznościowych, portali informacyjnych czy zamieszczanych w nich komentarzy. Ponadto do treningu LLM SentiOne wykorzystało także zbiory zweryfikowanych danych z konkretnych branż, co przekłada się na naturalną płynność językową modelu językowego w generowaniu odpowiedzi na złożone zagadnienia. Jak deklaruje startup, model posiada też umiejętności interpretacji, dzięki czemu testerzy mogą "nakarmić" go własnymi, indywidualnymi danymi (np. regulaminem usług czy informacjami produktowymi) i dostosować go pod swoje potrzeby. Jednocześnie stworzony przez dane przedsiębiorstwo chatbot może być wdrożony on-premise, czyli w prywatnej chmurze lub na własnej infrastrukturze serwerowej.
- Patrząc na nasze doświadczenie oraz na zasoby - zbiory danych i zespół - nie miałem wątpliwości, że jesteśmy w stanie zbudować najlepszy tego typu model dla języka polskiego, eliminując jednocześnie wady oryginalnego rozwiązania i czyniąc go możliwym do wykorzystania przez firmy. Nasze boty rozumieją ludzkie intencje na poziomie 96 proc. - lepiej, niż niejeden prawdziwy człowiek.
- mówi Bartosz Baziński, CEO SentiOne
Polski ChatGPT - produkt dla biznesu, wkład dla uczenia maszynowego
Choć duży model językowy SentiOne stworzony został z myślą o przedsiębiorstwach, osiągnięcia SentiOne przełożą się na rozwój wszystkich modeli generatywnej sztucznej inteligencji. Startup jest członkiem europejskiego konsorcjum CLARIN, które działa na rzecz tworzenia i udostępniania cyfrowych zbiorów danych językowych niezbędnych w rozwoju sztucznej inteligencji i przetwarzania języka naturalnego. Dotychczas zebrane dane, doświadczenia oraz rozwiązania opracowane przez SentiOne - w tym prace nad polską odpowiedzią na ChatGPT - przyczynią się do rozwoju kolejnych im podobnych chatbotów.