Pozycjonowanie stron i Google ADS - czy obie formy reklamy to najlepszy wybór?

Lokowanie produktu: AFTERWEB

Rozwój internetu, łatwość i dostępność do mediów umożliwiły nadanie działaniom reklamowym zupełnie nowego znaczenia. Internet stał się skutecznym narzędziem marketingowym, które można wykorzystać w celu promocji danej marki, usługi czy produktu. Jaka forma reklamy będzie idealnie dostosowana dla twojej firmy?

09.09.2022 06.55
Pozycjonowanie stron i Google ADS. Co wybrać?

Każdy, kto chce dziś zaistnieć w świadomości odbiorców, musi korzystać z reklam w sieci niezależnie, czy jest osobą prywatną, czy działa jako firma. W internecie funkcjonuje jednak wiele rodzajów reklam, po których niełatwo jest się poruszać, bo stale one ewoluują. Cel oczywiście mają ten sam: zachęcać do zakupu produktu lub usługi i budować rozpoznawalność marki.

Reklamy w sieci można wyróżnić na kilka rodzajów:

  • reklama w wyszukiwarkach,
  • reklama graficzna,
  • reklama w social media,
  • reklama content marketingowa,
  • reklama video,
  • e-mail marketing.

My jednak skupimy się na tym pierwszym rodzaju, najpopularniejszym.

Pozycjonowanie stron: na co zwrócić uwagę?

Żeby mówić o reklamowaniu się w wyszukiwarkach, trzeba najpierw wyjaśnić, czym jest pozycjonowanie stron. Innymi słowy: co wpływa na to, że w wynikach wyszukiwania nasza strona jest wyżej od innych, a więc ma większą szansę, że internauta na nią wejdzie. Do pozycjonowania można zaliczyć takie działania jak:

  • optymalizacja SEO,
  • link building,
  • audyt strony oraz audyt linków zewnętrznych,
  • analiza strony pod kątem zgodności z wytycznymi Google,
  • analiza konkurencji,
  • analiza słów kluczowych,
  • rozbudowa struktury strony,
  • analiza wyników oraz raportowanie.

Głównym efektem każdego z tych działań jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie. Dużym plusem pozycjonowania jest też trwałość efektów prowadzonych działań. Gdy zaprzestaniemy na jakiś czas inwestycji w pozycjonowanie naszej strony, wypracowane rezultaty nie cofną się od razu i powinny utrzymać się jeszcze przez jakiś czas.

Cały proces nie jest jednak aż tak prosty i wymaga czasu, aby rezultaty były widoczne. Ogólnie wszystkie działania można podzielić na prace on-site (w obrębie strony) i off-site (poza stroną). Na widoczność w wyszukiwarce internetowej wypływa bardzo dużo czynników m.in.: wiek domeny, historia i jakość strony (czyli ogólnie rzecz biorąc: reputacja strony), konkurencja w branży i trudność fraz kluczowych (im więcej serwisów pisze na dany temat, tym trudniej się przebić). 

Jednym bardzo ważnym warunkującym czynnikiem są ciągle zmieniające się algorytmy w wyszukiwarce, do których stale należy dostosowywać stronę i trzeba być gotowym na ewentualne modyfikacje i zmiany w strategii pozycjonowania. Gdy wyszukiwarka ogłasza zmianę algorytmu - a dzieje się tak raz na kilka miesięcy - spece od pozycjonowania na całym świecie przez jakiś czas gorzej śpią.

 class="wp-image-2391720"
fot. Freepik

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarce, oprócz wzrostu pozycji w wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe, może również zwiększyć ruch na stronie, liczbę konwersji, a także wpłynąć na zwiększenie świadomości marki i prestiżu na rynku. Na temat poszczególnych działań SEO można napisać oddzielne artykuły, dlatego więcej na temat możecie przeczytać na blogu: afterweb.pl/blog/

Reklama dzięki kampanii Google Ads

Czasem pozycjonowanie wymaga dłuższego okresu pracy, dlatego często firmy korzystają z innego skutecznego narzędzia do promowania, czyli reklam Google Ads. Ten system reklamowy umożliwia wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania, a także na stronach partnerów w ramach programu Google AdSense. 

W praktyce wygląda to następująco: właściciele firm umieszczają daną reklamę na stronie wyników wyszukiwania i dokonują płatności wtedy, kiedy użytkownik w nią kliknie.

Największymi korzyściami płynącymi z Google Ads jest duża szansa na zwrot inwestycji. Reklama pozwala zdobyć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google oraz idealnie sprawdza się w przypadku chęci wypromowania usługi bądź produkty w krótkim czasie. To doskonała propozycja dla ofert sezonowych czy jednorazowych akcji promocyjnych.

Należy jeszcze podkreślić o natychmiastowych efektach: komunikat będzie online zaledwie kilka godzin po uruchomieniu reklamy. Nieograniczone możliwości działania, kilka dostępnych formatów, a także ogromna skuteczność to czynniki sprawiające, że dużo firm decyduje się na Google Ads.

 class="wp-image-2391744"
Fot. Freepik

W samym Google Ads dostępnych jest kilka typów kampanii:

  • sieć wyszukiwania,
  • sieć reklamowa,
  • wideo,
  • discovery,
  • aplikacja,
  • zakupy Google,
  • lokalne.

Jakie koszty może pochłonąć taka reklama? Niestety, nie można dokładnie określić ostatecznego kosztu reklamy w Google. Dla każdej przeprowadzanej kampanii może to być całkowicie inna wartość. Jednak nieumiejętne zarządzanie kampanią oraz jej budżetem może przynieść odwrotne efekty, niż powinny. Zależy to przede wszystkim od wiedzy i umiejętności osoby, która będzie przygotowywała strategię kampanii, zarządzała budżetem i analizowała oraz modyfikowała kampanię.

Co wybrać: pozycjonowanie stron czy reklama Google Ads, a może jedno i drugie?

Patrząc na to, co oferują oba kanały, można stwierdzić, że składają się z podobnych elementów, ale wyświetlają się w zupełnie innych miejscach. Korzystając z płatnych kampanii, możemy natychmiast zwiększyć liczbę odwiedzin na stronie i poprawić konwersję. W przypadku pozycjonowania na wyniki trzeba poczekać nieco dłużej. Zatem co najlepiej wybrać? Na to pytanie niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Oba rozwiązania mają swoje mocne i słabe strony.

Tylko po co wybierać, skoro można połączyć?

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby budować widoczność strony wielowymiarowo, oba działania się nie wykluczają. Połączenie pozycjonowania i reklam Google może dać najlepsze i najszybsze efekty. Na samym początku dzięki kampanii reklamowej możemy zwiększyć liczbę osób odwiedzających stronę, a w tym samym czasie wykonywać działania mające na celu poprawę pozycji strony w wynikach organicznych. Gdy mamy już wypozycjonowaną stronę, trzeba spojrzeć na to z innej strony: im więcej kanałów i możliwości na pozyskanie klienta, tym większa szansa, że odwiedzi on naszą stronę, a tym samym może zainteresować się naszą usługą czy produktem.

Reklama w Internecie jest tematem bardzo mocno rozbudowanym i stale ulegający zmianom. Już na samym starcie dobór odpowiedniej formy reklamy może zaważyć na sukcesie całej kampanii. Mnogość rozwiązań, formatów, a także docieranie do konkretnej grupy docelowej daje dużo możliwości dla reklamodawców. Na ten moment dobór usług reklamowych jest tak elastyczny, że daje możliwość precyzyjnego dopasowania ich w sam raz do potrzeb firmy.

Warto przy tym skorzystać z pomocy specjalistów, którzy codziennie korzystają narzędzi i doradzają klientom, w co warto zainwestować. Bo, co być może najważniejsze, i tę pomoc, i samą kampanię można ocenić dzięki zaawansowanym sposobom śledzenia kampanii i analizowania uzyskanych efektów na podstawie danych. Dzięki temu odpowiedź na pytanie o skuteczność kampanii będzie jasna i zerojedynkowa.

Lokowanie produktu: AFTERWEB
Najnowsze