Konsolowe gry będą szybsze. Niestety tylko na Xboksach
Dobra wiadomość dla posiadaczy konsol Microsoft. Xbox Series X oraz Xbox Series S oraz wydawane na te sprzęty gry będą mogły skorzystać z dobrodziejstw technologii AMD FSR 2.0, czyli FidelityFX Super Resolution 2.0. To rozwiązanie pozwoli deweloperom poprawić jakość obrazu oraz zwiększyć płynność rozgrywki.
AMD FSR, podobnie jak DLSS od Nvidii, polega w dużym uproszczeniu na podnoszeniu rozdzielczości obrazu z gry wideo w czasie rzeczywistym bez widocznego spadku jakości w porównaniu do klatki, która wyrenderowana byłaby natywnie. Nic dziwnego, że graczom się ten pomysł spodobał.
Stosowanie takiego upscalingu pozwala płynnie modyfikować parametry obrazu - od osiągnięcia znacznie większej płynności rozgrywki bez utraty jakości aż po poprawę jakości grafiki przy zachowaniu wyjściowej liczby klatek na sekundę. Do tej pory upscaling tego typu był domeną pecetów, ale to się może zmienić.
Czytaj też: Jak długo jeszcze AMD będzie znosić dyskryminację ze strony Microsoftu?
AMD FSR 2.0 na konsolach Xbox
Renderowanie gier w wysokiej rozdzielczości wymaga ogromnej mocy obliczeniowej. Ponieważ odbiory oczekują produkcji uruchamianych w rozdzielczości 4K i 60 FPS-ach, twórcy komputerów i konsol do gier szukają sposobów na to, żeby mieć i zjeść ciastko przy zachowaniu możliwie niskiej ceny sprzętu.
Jednym z pomysłów jest podbijanie rozdzielczości materiału w czasie rzeczywistym z użyciem sztucznej inteligencji. W przypadku Nvidii mamy do czynienia właśnie z DLSS (Deep Learning Super Sampling), podczas gdy AMD rozwija równolegle wspomniane FSR (FidelityFX Super Resolution).
AMD, które jest producentem układów CPU i GPU do konsol nowej generacji, poinformowało, że FidelityFX Super Resolution 2.0, czyli FSR 2.0, będzie dostępne na konsolach Microsoftu. Zarejestrowani deweloperzy otrzymają dostęp do tego narzędzia w ramach Xbox GDK.
A co z konsolami marki Sony?
Nie ma w zasadzie żadnego powodu, aby AMD FSR 2.0 nie zadziałało na konsolach z rodziny PlayStation 5, ale jak na razie nie mamy żadnych oficjalnych informacji w tej sprawie. Możliwe jednak, że przyjdzie nam na to trochę poczekać - aczkolwiek warto odnotować, że Microsoft nie podał na razie daty premiery.
Czytaj też: Gry na konsole będą ładniejsze. Xbox skorzysta na Windowsie, a pecety dostaną funkcje z konsol
Pozostaje trzymać kciuki, by Japończycy również skorzystali z tego rozwiązania. Jak na razie pozostaje nam się cieszyć, że PlayStation 5 po półtora roku od premiery otrzymało polską klawiaturę QWERTY zamiast QWERTZ. Sony teraz pracuje z kolei nad m.in. VRR (które Xbox obsługiwał już... w ramach poprzedniej generacji).
Smaczku sprawie dodaje, iż grami, na których przykładzie prezentowano możliwości AMD FSR 2.0, są nadchodzące Forspoken oraz Deathloop. To produkcje wyłącznie na pecety i konsole PS5 w ramach czasowej wyłączności, przy czym wydawcą tej drugiej jest... Bethesda należąca dziś do Microsoftu.