Kto trzyma klucze do cyfrowej twierdzy? Wiceprezes Banku Pekao o bezpieczeństwie bankowości online
Cyberprzestępcy dysponują dziś coraz bardziej wyrafinowanymi sposobami dokonywania oszustw i kradzieży. W jaki sposób przeciwdziała się ich działalności w bankowości? Na to pytanie odpowiadał podczas Krynica Forum Błażej Szczecki - wiceprezes Banku Pekao S.A., nadzorujący Pion Technologii i Operacji.
W połowie roku Bank Pekao przeprowadził badanie pt. „Czy czujesz się bezpiecznie w Internecie?” Aż 82 proc. jego uczestników stwierdziło, że rozważne zachowanie jest ważniejsze niż stosowanie nawet najlepszych technologii zabezpieczających. To ważny trop, bo pokazuje, że Polacy mają świadomość faktu, że najsłabszym ogniwem bezpieczeństwa cyfrowego jest człowiek.
Podczas Forum w Krynicy-Zdroju, które odbyło się od 13 do 15 września, eksperci, przedstawiciele i biznesu i politycy rozmawiali o wielu zagadnieniach dotyczących gospodarki. Poruszano między innymi tematy związane ze sztuczną inteligencją, ale ważnym aspektem było również cyberbezpieczeństwo.
Podczas panelu „Od trolla do szpiega. Przeciwdziałanie cyberprzestępcom i cyberprzestępstwu jako zadanie dla instytucji i obywateli” dyskutowano między innymi o bezpieczeństwie cyfrowym w bankowości. Ten temat poruszył Błażej Szczecki - wiceprezes Banku Pekao S.A., nadzorujący Pion Technologii i Operacji.
Jak banki chronią siebie i klientów przed cyberprzestępcami?
– Cyberodporność to bardzo ważny aspekt naszej działalności, gdyż chodzi tu o bezpieczeństwo środków finansowych naszych klientów i bezpieczeństwo ich danych. Dotyczy to również ciągłej, niezakłóconej dostępności klientów do ich pieniędzy. W ten sposób definiujemy sobie cele w obszarze cyberodporności
– mówił Błażej Szczecki.
Wiceprezes Banku Pekao S.A. opisał dwa filary działalności banku w zakresie zapewnienia cyberodporności. Pierwszy z nich dotyczy systemów wewnętrznych. Szczecki wymienił inwestycje w wielowarstwowe technologie. Kolejnym aspektem, jaki wymienił jest monitoring działań i sygnałów docierających do banków i reagowanie na nie. W tym kontekście kluczowa jest współpraca z innymi instytucjami. Bankowiec przywołał CERT, KNF i NBP. Koniecznością stało się również ciągłe szkolenie nie tylko specjalistów bezpieczeństwa cyfrowego, ale również pozostałych pracowników banku i klientów. Istotna jest ich świadomość zagrożeń.
– Budując nawet najdoskonalszą cyfrową twierdzę, będziemy na przegranej pozycji, jeśli nasz klient udostępni wszystkie klucze do tej twierdzy i drzwi do niej zostaną szeroko otwarte. Stąd drugim filarem naszych działań w zakresie cyberbezpieczeństwa jest edukowanie klientów, tak żeby byli świadomi zagrożeń i zachowali czujność i ostrożność
– mówił wiceprezes Szczecki.
To właśnie z myślą o tym Bank Pekao przeprowadził między innymi akcję #CYBERczujni. Celem było uwrażliwienie klientów i pokazanie im, jakie są rodzaje zagrożeń w sieci i jak na nie reagować. W ramach akcji omówiono typowe sposoby działania przestępców, zwracano uwagę, jak chronić się przed manipulacją z ich strony. Opracowano również dekalog #CYBERczujnych, w którym wymieniono kluczowe zasady. Najważniejszą z nich, jak łatwo się domyślić, jest zachowanie czujności i ostrożności.
Cyberbezpieczeństwo to jeden z najważniejszych obszarów działalności instytucji finansowych. Wiceprezes Szczecki podczas swojego wystąpienia na Krynica Forum zwrócił uwagę na jego dwa najważniejsze aspekty - działania banków, które muszą zapewnić najwyższy poziom ochrony środków i dostępu do nich oraz edukację, mającą podnieść świadomość zagrożeń wśród klientów.
Należy pamiętać, że dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawia, że metody przestępców będą coraz bardziej wymyślne, dlatego tak ważne są te dwa filary wymienione przez Szczeckiego.