Operatorzy  / Artykuł

Grupa Cyfrowy Polsat podsumowuje ostatni kwartał: 5G, zakup Interii i 10,5 mln klientów Plusa

Grupa Cyfrowy Polsat chwali się wynikami za 1. kwartał 2020 r. i podsumowuje najważniejsze osiągnięcia ostatnich trzech miesięcy.

Pojawiają się pierwsze sprawozdania finansowe firm z rynku telekomunikacyjnego, w których widać wpływ koronawirusa na wyniki. Dzisiaj swoimi podzieliła się Grupa Cyfrowy Polsat, w której skład wchodzi Polkomtel, operator sieci Plus.

Cyfrowy Polsat wykorzystał tę okazję, by pochwalić się swoimi najważniejszymi osiągnięciami ostatnich trzech miesięcy.

Najważniejszym z naszego punktu widzenia jest start 5G. Plus został pierwszym operatorem w naszym kraju, który uruchomił komercyjną sieć 5. generacji, z której mogą skorzystać wszyscy chętni — oczywiście pod warunkiem, że mają odpowiednie urządzenie i znajdują się w zasięgu.

Grupa przypomina też, że w ostatnim czasie w ramach pomocy w walce ze skutkami pandemii koronawirusa przekazała służbie zdrowia m.in. 200 tys. testów wykrywających Covid-19 oraz sprzęt, w tym 2,2 tys. tabletów, środki ochrony i darmowy dostęp do usług. Przedsiębiorstwo nabyło też portal Interia.pl.

grupa cyfrowy polsat plus wyniki 1 kwartal 2020 koronawirus 2

Grupa Cyfrowy Polsat chwali się też liczbą klientów kontraktowych, która wynosi już 14,8 mln.

To wynik lepszy niż w analogicznym okresie rok temu o ponad 3 proc. Jak tak dalej pójdzie, to lada moment Grupa Cyfrowy Polsat przekroczy barierę 15 mln klientów, gdyż wzrost w ujęciu r./r. wyniósł 466 tys. Na segment liczący 14,8 mln usług kontraktowych, stanowiący 84,9 proc. całej bazy, składa się:

  • 1,8 mln sprzedanych abonamentów na internet;
  • 5 mln klientów opłacających płatną telewizję;
  • 8 mln abonentów usług telefonii komórkowej.

Pozytywne efekty przynosi strategia polegająca na łączeniu wielu usług na jednym rachunku w ramach za rabaty. Przedsiębiorstwo chwali się, że w styczniu 2020 r. pozyskało 2-milionowego klienta oferty multipay (wzrost wyniósł 157 tys. r./r.) i ta grupa to już 36 proc. całej bazy. Ci klienci opłacają 6,12 mln usług.

grupa cyfrowy polsat plus wyniki 1 kwartal 2020 koronawirus 1

Innym parametrem, który firma podkreśla, jest niski churn wynoszący 6,6 proc.

Grupa może pochwalić się też stabilnymi wynikami finansowymi. Na uwagę zasługuje wzrost ARPU, czyli średniego przychodu od klienta kontraktowego, wynoszący 3 proc. r./r. do poziomu 85,4 zł. Zwiększa się przy tym średnia liczba usług opłacanych w ramach jednej umowy, a wskaźnik nasycenia RGU w przeliczeniu na jednego klienta wzrósł z poziomu 2,53 do 2,64 w skali roku.

Jeśli chodzi o przychody, to zaobserwowaliśmy wzrost r./r. o 2 proc. do poziomu 2,849 mld zł, za co odpowiada przede wszystkim segment usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym. Spadki widać natomiast w parametrze EBITDA o 1,1 proc. w dół do poziomu 1,027 mld oraz w marży EBITDA o 1,2 pkt. proc. do poziomu 36 proc. Zysk netto wyniósł zaś 184 mln zł.

grupa cyfrowy polsat plus wyniki 1 kwartal 2020 koronawirus 3

Firma chwali się też zasięgiem Plusa i 5G.

W minionym tygodniu ruszyła sieć 5G od zielonego operatora, która obejmuje swoim zasięgiem 900 tys. ludzi na terenie 7 miast. LTE dociera zaś już do blisko 100 proc. populacji Polski, z kolei LTE-Advanced, czyli sieć 4G wspierająca agregację pasm, obejmuje swoim zasięgiem 82 proc. mieszkańców kraju. Korzystający z tego Plus może się przy tym pochwalić 10,5 mln klientów abonamentowych i prepaidowych.

A co dalej z wynikami Grupy Cyfrowy Polsat w kontekście koronawirusa w kolejnych okresach? Te za 1. kwartał 2020 r. są już naznaczone pierwszymi skutkami pandemii, ale to, jak ta bezprecedensowa sytuacja wpłynie na finanse i wyniki Grupy Cyfrowy Polsat w przyszłości, dopiero się okaże. Wszystko zależy od tego, jak długo będziemy się jako społeczeństwo z tym problemem borykali.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst