PlayStation zamyka studio działające dwie dekady. Prawie tysiąc osób traci pracę
Seria zwolnień w branży gier trwa w najlepsze. Po tym jak ponad 1900 osób zostało zwolnionych w strukturach Microsoft Studios, teraz przyszła kolej na pogrom w szeregach PlayStation.
Dwukrotnie lepsza sprzedaż PlayStation 5 względem Xboksa nie uratowała producentów gier przed wylądowaniem na bruku. Sony właśnie zwolniło około 900 osób, dokonując serii kadrowych cięć w wielu podległych studiach, na całym globie. Mamy zatem do czynienia z jednym z największych masowych zwolnień w branży gier. Te 900 osób to około 8 proc. globalnej kadry Sony tworzącej gry.
Kilka tygodni wcześniej jeszcze więcej osób wylądowało na bruku z powodu decyzji rynkowego rywala Sony, Microsoftu. Po przejęciu Activision Blizzard technologiczny gigant dokonał radykalnych cięć kadrowych w obszarze Microsoft Studios, Bethesdy oraz Activision.
Analizując ruchy producentów konsol, na ten moment wyłącznie Nintendo nie dokonało masowych zwolnień w swoich szeregach. Przeciwnie, główne gwiazdy Wielkiego N takie jak Shigeru Miyamoto (twórca Mario, Zeldy) są skoncentrowane na mentorowaniu kolejnej generacji producentów, silnie związując utalentowanych ludzi z korporacyjnymi strukturami Nintendo.
Sony nie tylko zwolniło 900 osób, ale też zamknęło popularne studio PlayStation London działające od 2002 r.
Londyński zespół produkujący gry oficjalnie przestaje funkcjonować, po ponad dwóch dekadach (!) działalności. London Studio powstało by tworzyć oprogramowanie dla zapomnianego już akcesorium PlayStation EyeToy - kamerki Logitecha podłączanej do PS2, pozwalającej graczom na interakcję przy pomocy dźwięków oraz ruchu.
Następnie, w 2004 r., London Studio dało światu popularnego Singstara. Rozrastająca się firma odpowiadała za wyprzedzające swoje czasy środowisko PlayStation Home dla PS3. Wyspecjalizowane w imprezowych tytułach studio wraz z premierą PSVR skupiło się na grach VR, z gangsterskim Blood and Truth na czele. Ostatnią wydaną grą London Studio jest interaktywna opowieść Erica.
PlayStation London zostało zamknięte w momencie, gdy pracowało nad najambitniejszym projektem w swojej historii - sieciową strzelaniną osadzoną we współczesnym Londynie, tworzoną z myślą o konsolach PlayStation 5. Projekt zapewne nie ujrzy światła dziennego.
Skąd fala zwolnień, skoro PlayStation 5 sprzedaje się nieźle, a gry Sony cieszą się uznaniem?
Jak regularnie wspominam, na zwolnienia w branży gier znacznie bardziej wpływa aktualna sytuacja ekonomiczna, nie poprzednie sukcesy studia. Tworzenie gier to trudny biznes wymagający inwestycji i pożyczek na pokrycie kilkuletniego cyklu produkcyjnego, który wcale nie musi zakończyć się zwrotem kosztów oraz wysokim zyskiem.
Z tego powodu producenci i wydawcy oceniający opłacalność przyszłych projektów muszą brać pod uwagę współczesną inflację, rosnące koszty produkcji, nasycenie rynku IT oraz gamedevu na niskim szczeblu, a także post-pandemiczne „rekrutacje ponad stan”, które miały miejsce od 2020 r. Szerzej i dokładniej o powodach zwolnień w branży gier piszemy w tym miejscu.