1. SPIDER'S WEB
  2. Technologie
  3. Oprogramowanie

Jak prowadzić grupę na Facebooku? Oto skuteczne sposoby

Chciałbyś wiedzieć, jak prowadzić grupę na Facebooku? Chcesz wypromować grupę albo zdobyć nowych członków? Poniższy artykuł opowie o skutecznym zarządzaniu i rozwoju grup na FB.
Jak prowadzić grupę na Facebooku? Oto skuteczne sposoby

Jak prowadzić grupę na Facebooku? To pytanie często pojawia się w mediach społecznościowych. Nasz poradnik wyjaśnia, jak to robić. Od drobnych detali, związanych z personalizacją grupy, przejdziemy po kolei po wszystkich najważniejszych rzeczach dla jej sprawnego funkcjonowania, a na koniec opiszę sposoby jak zadbać o przyrost użytkowników.

Jak prowadzić grupę na Facebooku? Od czego zacząć?

Z tego artykułu dowiesz się:

Jeszcze zanim zagłębimy się w temat prowadzenia grup na Facebooku, warto upewnić się co do niektórych ważnych rzeczy. Temat, cel i grupa docelowa odbiorców muszą być przemyślane i ustalone. Co jeszcze? Trafna nazwa! Jeśli chcemy aby społeczność była łatwo znajdywana przez wyszukiwarkę na Facebooku, tytuł musi być w miarę krótki, precyzyjny i wyjaśniający, o czym ta grupa jest. Mamy to? Świetnie! Co dalej?

Konfiguracja grupy na Facebooku

Żeby skonfigurować grupę na Facebooku, należy uzupełnić następujące elementy:

  • Opis. Jako prezentacja grupy, powinien zwięźle i ciekawie wytłumaczyć, czego dotyczy, na kogo jest skierowana i dlaczego warto się dołączyć.
  • Cover photo, czyli zdjęcie w tle. Co to ma być? Logotyp, grafika, albo nawet dobrane zdjęcie stockowe. Najlepiej, gdyby ta grafika była w jakiś sposób związana z tematyką grupy. Tak użytkownikom będzie prościej skojarzyć grupę z jej obrazkiem.
  • Regulamin. Określone zasady pomogą utrzymywać porządek i przyjazny klimat.

Możesz zwiększyć szansę na przeczytanie regulaminu, wymagając jego akceptacji oraz zadając parę prostych pytań przy dołączeniu się do twojej grupy na Facebooku.

Jak rozwijać grupę na FB?

Dla budowania społeczności w grupie na FB należy zadbać o dostarczenie wartościowych treści i interakcję pomiędzy jej członkami. W pewnym momencie użytkownicy sami już zaczną tworzyć kontent, na wczesnych etapach piłka jednak będzie po twojej stronie. Publikuj ciekawe informację, zadawaj pytania, zachęcaj do zostawiania reakcji i komentarzy. 

Na co warto zwrócić uwagę, aby Twoje posty w grupie na Facebooku osiągały sukces?

  • Ciekawa i wzbudzająca zainteresowanie treść. Wnioskować, co najbardziej przypada do gustu uczestnikom grupy, można za pomocą statystyk Facebooka - które publikację i na jaki temat zyskują największą popularność. Albo wprost ich zapytaj, wrzucając ankietę. Przy okazji można poprosić o bardziej rozbudowany feedback i sugestię.
  • Spójna linia komunikacji i styl.
  • Regularność. Posty nie muszą być codzienne, ale warto żeby pojawiały się systematycznie. Opracowanie harmonogramu trochę na przód może być pomocne! Zrobisz to wybierając Zaplanowane posty na panelu Narzędzia dla administratora.
 class="wp-image-1972454" width="355"

Miłym i aktywizującym gestem dla nowych osób w grupie na Facebooku są posty powitalne. Przywitaj ich, a przy okazji poproś o przedstawienie się i powiedzenie o sobie kilku słów. 

Z kolei opcją pozwalającą na docenienie aktywności starszych członków grupy są podsumowania - najpopularniejszych postów, najaktywniejszych autorów i komentatorzy. 

Utrzymywanie porządku w grupie Facebooku, czyli moderacja

Spam, posty, nie mające związku z tematyką i ogrom reklamy to problemy, skutecznie zniechęcające do obserwowania grup na Facebooku i przybierające na skale w miarę ich rozwoju. Uniknąć tego i innych nieprzyjemnych rzeczy pomoże praca moderatora. 

Na czym to dokładnie polega? 

  • Filtrowanie postów. Można pozwolić uczestnikom na publikacje bez wcześniejszej zgody moderatora albo nie pozwalać. W pierwszym wypadku oszczędzamy czas, w drugim mamy kontrolę nad publikowanym kontentem - i konieczność przeglądania postów w celu akceptacji. Zmienić to można w ustawieniach grupy w rozdziale Zarządzaj dyskusją, włączając i wyłączając opcję Zatwierdź wszystkie posty członków grupy.
  • Monitorowanie dyskusji. Usuwanie niestosownych komentarzy, upominanie i ostatecznie banowanie niestosujących się do zasad osób.

Świetnym przykładem na ogarnięcie chaosu jest wprowadzenie hasztagów, szczególnie jeśli mamy sprawę z często powtarzającymi się pytaniami.

Z czasem można zaprosić do pełnienia roli moderatora najbardziej aktywnych członków Twojej grupy na FB. 

Jak zdobyć członków grupy i wypromować grupę na FB?

Na samym początku najłatwiej zaprosić do grupy osoby z grona znajomych na Facebooku, którzy interesują się tematyką grupy. Mogą również polecić dołączenie się swoim znajomym. 

Ważne! Liczy się jakość, a nie ilość. Zamiast pozyskania jak największej ilości przypadkowych uczestników, opłaci się dotrzeć do tych, którzy rzeczywiście będą zaciekawieni. A propos, aktywniejsze społeczności są lepiej pozycjonowane. 

Jakie są możliwości promowania grupy na FB?

Powiązanie grupy na Facebooku ze stroną firmową. Jeśli posiadasz fanpage na Facebooku, przywiązanie go do grupy będzie działało jak promocja w obie strony, poza tym strona uzyska możliwość występowania jako autor postów (inaczej będą wyświetlane od profilu prywatnego). Jak to zrobić? W menu grupy po lewej stronie kliknij Ustawienia i przejdź do zakładki Dostosuj grupę. Tu, w sekcji Przynależność grupy przypnij swoją stronę.

 class="wp-image-1972466" width="546"

Promowanie na innych swoich kanałach. Poinformuj o istnieniu grupy na Facebooku w innych mediach społecznościowych, na stronie internetowej czy blogu. 

Zamieszczanie informacji o swojej grupie na innych, gdzie mogą przebywać osoby z grupy docelowej (za zgodą administratorów, inaczej takie posty mogą zostać potraktowane jako spam).

Reklamy na Facebooku. Opcją dla promowania grup na fb jest tworzenie postów reklamowych z linkiem do grupy.

Organizacja konkursów. Konkursy są fajną i angażującą rozrywką, a atrakcyjne nagrody będą dodatkową zachętą.  

Wydarzenia - informuj uczestników o ciekawych wydarzeniach albo nawet zainicjuj wspólne spotkanie poza Facebookiem!

Jak zbudować zaangażowaną grupę na Facebooku - 5 kroków