Facebook usunął ich wpis z ostrzeżeniem przed oszustami. Teraz eksperci tłumaczą, jak na serio poradzić sobie ze złodziejami
CERT Polska nie chowa urazy i zamiast gniewać się za dziwne zachowanie Facebooka, wyciąga pomocną dłoń i wyjaśnia Mecie, co trzeba zrobić, żeby poradzić sobie z cyberprzestępcami. Rodzi się tylko pytanie, czy technologiczny gigant zastosuje się do praktycznych wytycznych.
CERT Polska przygotował artykuł analizujący sposób, w jaki oszuści wykorzystują serwisy społecznościowe do okradania Polaków. Kiedy zespół opublikował link we wpisie na Facebooku, portal usunął materiał. Co więcej, zablokowany został profil Sekuraka, który również udostępnił rzeczony tekst.
– Polacy, którzy korzystają z platform, obdarzają je zaufaniem, dlatego mamy prawo oczekiwać od ich władz i administratorów, że to zaufanie nie będzie wykorzystywane w niewłaściwy sposób. Żeby tak się stało, potrzebujemy proaktywnej postawy u naszych partnerów – podkreślał kierujący pracami CERT Polska Marcin Dudek w specjalnym oświadczeniu zespołu.
W komentarzu przesłanym „Wyborczej” przedstawiciele polskiego Facebooka tłumaczą, że post został usunięty „omyłkowo” przez „zautomatyzowane systemy”. Gigant „szczerze przepraszał” i deklarował, że jest zaangażowany we wspieranie inicjatyw mających na celu „zwiększenie świadomości na temat oszustw i wysiłków na rzecz ich zwalczania”.
- Cieszymy się na ścisłą współpracę z organizacjami promującymi bezpieczeństwo w internecie, w tym z CERT Polska – dodano.
Bardzo szybko pada „sprawdzam”
Zespół CERT Polska przygotował wytyczne pomagające Facebookowi w walce z oszustami. „Na podstawie obserwacji dotyczących działań oszustów na platformach należących do Meta, CERT Polska postuluje o wprowadzenie rozwiązań, które przyczynią się do zmniejszenia ilości szkodliwych treści” – zaznaczono w poradniku.
W konsekwencji ostatnich zdarzeń oraz analizy działań oszustów na platformach społecznościowych specjaliści z CERT Polska przygotowali i wysłali 4 grudnia do firmy Meta pakiet wytycznych. Ich wprowadzenie pozwoli znacząco podnieść bezpieczeństwo Polaków, korzystających z serwisów społecznościowych tej firmy.
CERT Polska oczekuje od Mety przedstawienia planu wdrożenia skutecznego rozwiązania wykrywającego treści w języku polskim. „Deklarujemy gotowość wzięcia udziału w grupie roboczej, w ramach której udostępnimy przykłady identyfikowanych przez nas treści” – zaznaczono.
Oprócz tego CERT Polska oczekuje:
- rozbudowy zespołu polskojęzycznych moderatorów, aby w pełni wykorzystać i docenić zaangażowanie partnerów oraz użytkowników zgłaszających oszustwa
- blokowania użytkowników, których reklamy i posty zostały kilkukrotnie oznaczone jako oszustwo
- Meta zacznie korzystać z Listy Ostrzeżeń i innych źródeł danych pochodzących od lokalnych partnerów, wyspecjalizowanych w wyszukiwaniu zagrożeń na danym rynku, aby usprawnić filtrowanie złośliwych linków zewnętrznych pojawiających się na ich platformach
- poprawienia transparentności i aktualności biblioteki reklam, aby uniemożliwić nadużywanie jej funkcjonalności do obchodzenia mechanizmów weryfikacji wykorzystywanych przez Meta.
- Wszystkie wymienione wyżej problemy dotyczą nie tylko polskich użytkowników, zostały zaobserwowane również w innych krajach. Z tego powodu nie możemy zaakceptować argumentów o braku możliwości dostosowywania się do lokalnych rynków, które są podnoszone przez firmy działające na globalną skalę. Rozwiązanie powyższych kwestii poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników, nie tylko Polaków, bo wyzwania dotyczące cyberbezpieczeństwa mają przecież wymiar globalny – zaznacza zespół CERT Polska.
Więcej o tym, jak ustrzec się oszustów, przeczytacie na Spider's Web:
Zdjęcie główne: TY Lim / Shutterstock.com