REKLAMA

NASA przedstawia powietrzne taksówki. I pyta, ile hałasu można znieść?

Taksówki powietrzne mają zrewolucjonizować transport. NASA, która pracuje nad urzeczywistnieniem tej wizji, testuje właśnie jeden z takich pojazdów.

NASA przedstawia powietrzne taksówki. I pyta, ile hałasu można znieść?
REKLAMA

Czy wyobrażasz sobie, że zamiast jechać samochodem lub autobusem, możesz zamówić taksówkę, która zabierze cię w powietrze i szybko dostarczy do celu? To już nie tylko marzenie, lecz rzeczywistość. Na całym świecie rozwijane są pojazdy, które mogą startować i lądować pionowo, jak helikoptery, ale są cichsze, bezpieczniejsze i bardziej ekologiczne. Nazywają się eVTOL, co oznacza electric vertical take-off and landing, czyli elektryczne pojazdy pionowego startu i lądowania. Jednym z takich pojazdów jest Moog SureFly, który właśnie został poddany testom akustycznym przez NASA.

REKLAMA

O innych niezwykłych pojazdach NASA przeczytasz na Spider's Web:

Co to jest Moog SureFly?

Moog SureFly to dwuosobowy pojazd, który wygląda jak mały helikopter z ośmioma wirnikami. Jest napędzany silnikami elektrycznymi, które zasilane są bateriami lub silnikiem spalinowym. Może osiągnąć prędkość do 120 km/h i pokonać odległość do 110 km. Ma też system, który pozwala na bezpieczne lądowanie w razie awarii. Moog SureFly został zaprojektowany jako taksówka powietrzna, która może przewozić ludzi lub ładunek.

Jak NASA testuje poziom hałasu taksówek powietrznych?

Hałas jest jednym z głównych problemów, które trzeba rozwiązać, zanim taksówki powietrzne staną się powszechne. Hałas nie tylko przeszkadza ludziom, którzy mieszkają lub pracują w pobliżu miejsc startów i lądowań, ale też wpływa na zdrowie i środowisko.

Cichy lot będzie szczególnie ważny, gdy taksówki powietrzne i drony będą startować i lądować na przyszłych lotniskach zwanych vertiportami, które znajdować będą się zarówno w centrach dużych miast, jak i na obszarach wiejskich.

Naukowcy z NASA Glenn Research Center w Cleveland przyjechali na lotnisko Cincinnati Municipal Airport– Lunken Field, gdzie przeprowadzili test akustyczny pojazdu Moog SureFly. Pojazd unosił się nad zestawem 28 mikrofonów ustawionych na ziemi. Mikrofony rejestrowały dane o hałasie, które następnie zostały przeanalizowane. Informacje zebrane podczas tego typu testów są następnie wykorzystywane do ulepszenia konstrukcji pojazdów latających.

Dlaczego testy akustyczne są ważne?

Testy akustyczne są ważne, ponieważ pomagają zrozumieć, jakie są źródła i charakterystyki hałasu pojazdów eVTOL. Na podstawie tych informacji można opracować narzędzia projektowe, które pozwolą na redukcję hałasu lub jego kształtowanie.

Można też określić, jakie są oczekiwania i preferencje społeczności, które będą korzystać z taksówek powietrznych lub będą narażone na ich hałas. Testy akustyczne są też niezbędne, aby spełnić wymagania prawne i regulacyjne, które będą dotyczyć nowego systemu transportu powietrznego.

Jakie są perspektywy dla taksówek powietrznych?

REKLAMA

Taksówki powietrzne są częścią większej wizji, która nazywa się Advanced Air Mobility, czyli zaawansowana mobilność powietrzna. To nowy system transportu powietrznego, który ma umożliwić bezpieczny, dostępny i przystępny sposób przemieszczania się ludzi i ładunków między różnymi miejscami.

Taksówki powietrzne mogą być używane do celów osobistych, biznesowych, turystycznych, medycznych, ratowniczych i innych. Mogą też pomóc w rozładowaniu zatłoczonych dróg i zmniejszeniu emisji zanieczyszczeń.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA