Niemal ćwierć miliarda ludzi płaci za Spotify. Ile wytrzymuje reklamy?
Spotify opublikowało wyniki finansowe za 3. kwartał 2023 roku. Dane są co najmniej intrygujące - firma ma najwięcej w historii płacących abonamenty, bo niemal ćwierć miliarda, a mimo tego ledwo co zarabia.
Od lat powszechnie wiadomo, że Spotify ma bardzo dziwny model biznesowy. Firma zarabia miliardy euro, ale przez wysokie koszty własne, biznes wykazywał ogromne straty - przykładowo w 4. kwartale 2022 było to aż 231 mln euro. Tym razem wyniki są nieco inne, ponieważ Spotify wróciło do rentowności, chociaż dalej nie są to zdumiewające liczby.
Spotify ma najwięcej płacących użytkowników w historii. Tych, którzy nie płacą też.
Nowy raport Spotify nie jest pozbawiony kolejnych rekordów. Wyniki z 3. kwartału 2023 nie pozostawiają złudzeń - usługa ma 574 mln aktywnych użytkowników miesięcznie i chodzi tu zarówno o opłacających abonament, jak i tych, którzy raz na jakiś czas muszą przesłuchać reklamę pomiędzy piosenkami. Natomiast abonentów na całym świecie jest niemal ćwierć miliarda - dokładnie rzecz biorąc 226 mln - wynik wzrósł o 16 proc. rok do roku. Oznacza to, że ok. 348 mln użytkowników jest w stanie wytrzymać reklamy.
Jeszcze w trzecim kwartale było 551 mln aktywnych użytkowników (wzrost 26 proc. rok ro roku) i 343 mln nieopłacających abonamentu (208 mln subskrybujących), więc mamy tutaj znaczący wzrost w obu grupach.
Co jednak ważne, to że Spotify w nowym raporcie chwali się powrotem do rentowności, czyli innymi, słowy firma zaczęła zarabiać, a nie tracić. Odnotowała zysk na poziomie 65 milionów euro za ostatni kwartał (gdzie w poprzednim było to 166 mln euro straty), natomiast dochód operacyjny wyniósł 32 mln euro - w 3. kwartale 2022 było to 228 mln euro straty.
Mimo wszystko zysk na poziomie 32 mln euro znacznie odbiega od ogólnych przychodów (3,4 mld euro), jakie Spotify wygenerowało w Q3 2023, no ale ponownie tu pojawiają się ogromne koszty własne związane z prowadzeniem biznesu. Warto dodać, że niedawno firma wprowadziła podwyżki abonamentów Premium m.in. na rynku w USA (i innych, w Polsce cena pozostała niezmienna) z 10 do 11 dolarów za plan podstawowy, chociaż podrożały także inne plany - Duo, Family, Student.
Więcej o usługach streamingowych przeczytasz na Spider's Web:
Teraz nie pozostaje nam nic innego, jak czekać na nowy plan Spotify Supremium, który ma wprowadzić możliwość odtwarzania dźwięku o bezstratnej jakości. Nowy raport o wynikach finansowych platformy niestety nie zawiera nawet pomniejszej informacji o tym, kiedy powinniśmy się spodziewać nowego abonamentu w Spotify.