Nara, Facebooku. To chiński TikTok jest już najpopularniejszą apką społecznościową na świecie
Do tej pory to Facebook i jego poszczególne produkty dominowały w rankingu social media. Tymczasem według najnowszych danych, to TikTok jest najczęściej pobieraną aplikacją na świecie.
Jak wynika z informacji pozyskanych przez platformę App Anie – cytowanych przez Nikkei Asia – TikTok był najczęściej pobieraną aplikacją ubiegłego roku na świecie. Nigdy wcześniej chińska sieć społecznościowa nie wyprzedziła dotychczasowego wieloletniego lidera usług społecznościowych, jakim był Facebook – choć ten nadal ma aż cztery aplikacje na liście dziesięciu najpopularniejszych. W poprzednim badaniu, za rok 2019, TikTok zajmował czwarte miejsce.
Facebook oczywiście znajduje się tuż za TikTokiem, na drugim miejscu w rankingu najpopularniejszych aplikacji społecznościowych. Nieco dziwi jednak spadek popularności Messengera. W 2019 r. zajmował pierwsze miejsce, zaś w ubiegłym roku piąte.
Azja woli zachodniego Facebooka, zachód preferuje azjatyckiego TikToka.
W Chinach pozycję lidera dzierży Douyin, który jest lokalną odmianą TikToka. Chiny to jednak specyficzny rynek, na którym wiele amerykańskich usług nie ma racji bytu. Po wyłączeniu Chin z rankingu okazuje się, że Facebook utrzymał pozycję lidera w Azji. Choć tylko tam, reszta świata ma teraz większego bzika na punkcie tiktokowych krótkich filmików.
Co więcej, TikTok wygrywa również w dużo istotniejszym komercyjnie rankingu, jakim jest czas spędzany przez użytkowników w usłudze. Okazuje się, że statystyczny użytkownik TikToka spędza więcej czasu z aplikacją niż statystyczny użytkownik YouTube’a.
TikTok na pierwszym miejscu, ale potęga Facebooka jest nie do podważenia.
Z dziesięciu najczęściej pobieranych aplikacji, siedem powstało w Stanach Zjednoczonych, a cztery dotyczą facebookowego ekosystemu usług. Te cztery to WhatsApp, Instagram, Messeger i właściwy Facebook. W rankingu na ósmym miejscu znalazł się też Likee, konkurent TikToka. Popularność zdobywa też komunikator Telegram, który również znalazł się na liście top 10.
Facebook na dziś nie ma odpowiedzi na formę, jaką oferuje TikTok. Amerykański gigant znany jest jednak nie tylko z innowacyjności, ale też i zdolności do szybkiego kopiowania najlepszych cech konkurencji. Gdy zaczął tracić rynek na rzecz Snapchata, skopiował jego najważniejsze funkcje i wprowadził do Instagrama w formie Relacji. W efekcie rzeczone Relacje stały się jedną z najważniejszych form interakcji z Instagramem, wzmacniając jego pozycję na rynku, a Snapchat już dawno wypadł z większości rankingów. Pozostaje się przekonać czy równie łatwo przyjdzie odebrać rynek TikTokowi.
Czytaj też: