REKLAMA

Ikea zmienia strategię. Chce wejść do centrów miast, bo jej klienci nie mają samochodów

Szwedzka sieć stanęła właśnie przed nie lada problemem. Z jej badań wynika, że duża część klientów nie ma własnych samochodów, a sklepy Ikei są zlokalizowane zazwyczaj pod miastem. Recepta? Przenieść je do centrum.

Ikea chce wejść do centrów miast, bo jej klienci nie mają samochodów
REKLAMA

Sobotę poświęcam na wycieczkę z żoną do Ikei – konia z rzędem, temu, kto nie usłyszał nigdy takiego zdania w odpowiedzi na pytanie o weekendowe plany. Ikea przyzwyczaiła nas, że swoje ogromne hale z ekspozycją stawia z dala od miejskich rogatek. Wycieczka do sklepu, dla osób które nie mają własnego samochodu, jest często wyprawą zajmującą znaczną część dnia.

REKLAMA

A do tego dzisiejszy konsument nie jest przecież przyzwyczajony. Jeszcze kilkanaście lat temu w Polsce rządziły supermarkety o powierzchniach porównywalnych z piłkarskimi stadionami. Później trend zaczął się odwracać. W centrum zainteresowania stanęły sklepy, w których można było kupić większość najbardziej potrzebnych rzeczy, nie ruszając się z domu dalej niż o kilka przecznic.

Taką strategię obrała np. Biedronka, która od pewnego czasu intensywnie inwestuje w lokale na parterze w nowo wybudowanych blokach. Zdawało się jednak, że Ikea nie musi tego modelu kopiować. Po bułki chodzimy przecież w zasadzie codziennie, nowe szklanki, nie mówiąc już o meblach, kupujemy najwyżej raz na parę miesięcy. Szwedzi są jednak innego zdania.

Juvencio Maeztu, wiceprezes ds. finansów w Ingka Group stwierdził w rozmowie z agencją Reutera, że Ikea będzie szukać lokalizacji w centrach miast. Mniejszych, ale bardziej dostępnych dla mieszkańców metropolii.

Analizy przeprowadzone przez sieć wskazują, że klienci nie mają samochodów, albo nie chcą już jeździć na przedmieścia.

I w jednym i w drugim wypadku – coś trzeba było zrobić. Ikea wzięła się do roboty od razu. W Londynie postawiła na sklep w dzielnicy Greenwich. W Warszawie z hukiem ogłosiła otwarcie placówki w centrum handlowym Blue City, kilkanaście minut jazdy od ścisłego centrum. Kolejne mają za niedługo powstać w centrum Paryża i Moskwy.

Sieć szykuje się też do otwarcia sklepu w Wiedniu przy jednej z głównych ulic – Mariahilferstrasse. Bliskość stacji metra sprawi, że drobne przedmioty klienci będą mogli przewieźć do domu bez większego problemu. A meble obejrzą sobie w salonie i zamówią z dostawą pod drzwi z podmiejskiego magazynu.

Nad Wisłą Ikea wpadła zresztą na jeszcze jeden dobry pomysł.

REKLAMA

Nie masz swojego samochodu? Żaden problem, wypożycz sobie dostawczaka.

Sieć dogadała się w ubiegłym roku z Traficarem, który podstawił na jej parkingi Renault Kangoo VAN. W tym wariancie pojawia się jednak drobny problem, bo samochód możemy wypożyczyć i oddać wyłącznie pod Ikeą. Oznacza to, że po rozładunku wracamy pod sklep i…znów jesteśmy daleko od miasta. W kwestii samego transportu mebli – super sprawa. Wciąż jest to jednak bardzo czasochłonne i może okazać się droższe niż zamówienie towaru ze sklepu internetowego z dowozem i wniesieniem przez kuriera.

No i jak to każdy carsharing – swoje kosztuje. Minuta jazdy to 80 gr plus 50 gr za kilometr i 10 gr za postój. A, że do Ikei nie udaje się raczej finansowa śmietanka, to na pomysł przeprowadzki do centrum większość jej klientów zareaguje pewnie głębokim westchnieniem. Ulgi.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-12-12T15:45:49+01:00
Aktualizacja: 2025-12-12T15:11:17+01:00
Aktualizacja: 2025-12-12T14:41:37+01:00
Aktualizacja: 2025-12-12T14:39:44+01:00
Aktualizacja: 2025-12-12T14:07:38+01:00
Aktualizacja: 2025-12-12T13:00:06+01:00
Aktualizacja: 2025-12-12T12:22:34+01:00
Aktualizacja: 2025-12-12T11:59:44+01:00
Aktualizacja: 2025-12-12T10:18:44+01:00
Aktualizacja: 2025-12-12T09:46:11+01:00
Aktualizacja: 2025-12-12T08:51:26+01:00
Aktualizacja: 2025-12-12T07:55:53+01:00
Aktualizacja: 2025-12-12T06:30:38+01:00
Aktualizacja: 2025-12-12T06:29:52+01:00
Aktualizacja: 2025-12-11T16:52:16+01:00
Aktualizacja: 2025-12-11T16:36:36+01:00
Aktualizacja: 2025-12-11T16:28:47+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA