Jak sprzedaje się Apple Watch? Coraz gorzej
Apple nie podaje do publicznej wiadomości informacji nt. sprzedaży Watcha. My jednak możemy w dość łatwy sposób policzyć ile smartwatchów sprzedał Apple w poprzednim kwartale.
Oczywiście nasz odczyt obarczony jest ryzykiem pomyłki, lecz jest on niewielki zważywszy na to, że opieramy się na tendencjach wynikających z dynamiki kategorii „Inne” (others z ang.).
W tej kategorii, obok Watcha, prezentowana jest także sprzedaż nie tylko iPodów (które z kwartał na kwartał zaliczały kolejne mocne spadki), lecz także m.in. Apple TV. To dość istotne, bo w najnowszej inkarnacji przystawka telewizyjna Apple’a na pewno sprzedaje się lepiej, niż poprzednie. Choć… ten wzrost niwelowany jest przez kolejne spadki dynamiki sprzedaży iPoda. Przyjmujemy więc procentowy wynik całej kategorii „Inne” jako tożsamy dla dynamiki sprzedaży Watcha.
Na potrzeby tych wyliczeń przyjmujemy także jeszcze jedno założenie - średnia cena sprzedaży (ASP) Apple Watcha to 500 dol.
Apple Watch zadebiutował na rynku 24 kwietnia 2015, a w Polsce 9 października 2015 r. Jest więc już na rynku 5 kwartałów. W pierwszym roku, wg naszych wyliczeń Apple sprzedał pomiędzy 11,5 a 12 mln zegarków.
Ile sprzedał w ostatnim kwartale? Liczymy!
Rok temu Apple sprzedał pomiędzy 2 a 2,5 mln Watchów. Sprzedaż ta wygenerowana została w ciągu 2 miesięcy (od debiutu 24 kwietnia do 25 czerwca, gdy Apple zamyka kwartał). Rozciągnijmy to jednak na cały kwartał tłumacząc to wyższą, niż normalnie koniunkturą ze względu na totalną nowość w ofercie Apple’a.
Przychody w pozycji „Inne” wzrosły rok temu o 56 proc. do 2,64 mld dol. W tym roku, przychody w „Others” spadły o 16 proc. do 2,22 mld dol. Mając na względzie powyżej przedstawione założenia, wychodzi na to, że w ostatnim kwartale sprzedało się pomiędzy 1,7 a 2,1 mln sztuk Apple Watchów.
Czyli znacznie mniej niż w 1. kwartale jego obecności rynkowej i znacznie mniej, niż w kolejnych kwartałach: od 2,5 do 3 mln w 3Q15, 5 mln w 4Q2105 i od 2 do 2,5 mln w 1Q16.
Nasze wyliczenia dobrze korespondują z raportem IDC, wg którego Apple sprzedał 1,6 mln Watchów w ostatnim kwartale. I choć wciąż jest liderem na rynku smartwatchów, to jednak spadek dynamiki sprzedaży w zaledwie 5 kwartale dostępności Watcha na rynku, pokazuje, że nie ma szans, by był to produkt na miarę iPhone’a.
Co więcej, Apple szybko traci dominującą pozycję na rynku smartwatchów. Wg IDC, aktualnie to już tylko 47 proc. wobec 72 proc. w zeszłym roku. To akurat normalne, bo na rynku pojawia się coraz więcej graczy, ale z drugiej strony spadek dominacji następuje znacznie szybciej, niż w przypadku iPada, który przecież również nie jest dziś oszałamiającym hitem sprzedaży.
Myślę, że wynik Apple Watcha dobrze pokazuje potencjał rynku smartwatchów w połowie drugiego roku jego istnienia. To sprzedaż na poziomie 20 - 25 mln sztuk rocznie.
Niby dużo, ale gdzie tu do pozycji smartfonów, a wielu było takich, którzy twierdzili, że smartwatche mają potencjał większy od telefonów z komputerowym systemem operacyjnym.