Sprzęt  / Artykuł

Liczymy ile zegarków Apple Watch sprzedał dotychczas Apple

Nie wiedzieć czemu, Apple zdecydował się nie publikować szczegółowych informacji nt. sprzedaży Apple Watcha. Nie ma tu żadnej nowej sensacji, bo Tim Cook zapowiedział to przy okazji premiery Watcha, ale… - jak to się mówi - niesmak pozostał. No nic, spróbujmy policzyć, ile zegarków sprzedał dotychczas koncern z Cupertino.

Apple zlicza sprzedaż Watchów w kategorii „Other”. W ostatnim raporcie finansowym, który analizowaliśmy tutaj, Apple zaraportował tam 3,05 mld dol. przychodu. To o 61 proc., czyli o 1,15 mld dol więcej niż rok wcześniej, przy czym warto pamiętać, że rok temu nie było jeszcze na rynku smartwatcha od Apple. Warto także uwzględnić fakt, że wzrost kwartał do kwartału wyniósł 400 mln dol. To o tyle istotne, że kwartał temu Apple Watch w kategorii „Other” już był uwzględniany.

Popatrzmy historycznie jak zachowywała się kategoria „Other”. Była w lekkiej tendencji spadkowej, ok 10 proc., pewnie ze względu na fakt, iż malała sprzedaż iPodów, a właśnie w tej kategorii od pewnego czasu zliczana była sprzedaż odtwarzaczy Apple.

Kwartał wcześniej przedstawiciele Apple’a mówili, że sprzedaż Watcha była odpowiedzialna za ponad 100 proc. wzrost przychodów kategorii „Other”. Teraz taki komentarz z ust menadżerów Apple’a nie padł, ale załóżmy, że i tym razem było podobnie. Przyjmijmy więc, że Watch pozwolił tej kategorii urosnąć o równe 100 proc.

No to teraz liczymy.

Jeśli przychody ze sprzedaży Watcha wyniosły ok 1,5 mld dol, a ASP (średnia cena sprzedaży) tego produktu do około 500 dol. (takie założenie przyjęliśmy kwartał temu dokonując podobnej symulacji), to oznaczałoby to, że Apple sprzedał ok 3 mln zegarków w ostatnich trzech miesiącach. Jeśli więc kwartał temu, na podstawie podobnych założeń obliczyliśmy, że Apple sprzedał 2,5 mln zegarków, to aktualnie łączna sprzedaż w ciągu dwóch kwartałów to ok 5,5 mln sztuk.

Dużo, mało? Interpretacja tego wyniku zależy pewnie od tego, czy lubimy i doceniamy Apple, czy nie.

Ja skłaniam się ku następującej ocenie: Watch nie jest produktem o potencjale iPhone’a. To jest oczywiste i nie ma w ogóle dyskusji żeby było inaczej. Natomiast warto odnotować jedno - przy takiej sprzedaży, Watch jest już miliardowym biznesem dla Apple’a.

Pokażcie mi inną firmę, dla której miliard dolarów przychodów w ciągu kilku miesięcy dla nowego produktu nie byłby odtrąbiony jako wielki sukces.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst