Liczymy, ile zegarków Apple Watch sprzedał Apple po 9 miesiącach od premiery
Jak co kwartał staramy się policzyć, ile Apple Watchów sprzedał Apple. Jest coraz trudniej, bo w kategorii „inne”, gdzie Apple raportuje sprzedaż smartwatchów, coraz więcej się dzieje.
A to dlatego, że w tej kategorii, obok Watcha, prezentowana jest sprzedaż nie tylko iPodów (które z kwartał na kwartał zaliczały kolejne mocne spadki), lecz także m.in. Apple TV, co jest o tyle istotne, że najnowsza inkarnacja przystawki telewizyjnej Apple’a jest traktowana jako ta z gatunku ‚game-changere’a’. Bardzo prawdopodobną jest supozycja, że sprzedaż Apple TV silnie wzrosła, co mocno utrudni nam szacowanie sprzedaży Apple Watcha.
No, ale spróbujmy
Jeśli przyjąć za dobrą monetę nasze wyliczenia z dwóch poprzednich kwartałów, do końca września 2015 r. Apple sprzedał 5,5 mln Apple Watchów.
Przychody w kategorii „inne” pomiędzy październikiem a grudniem 2015 r. wyniosły 4,35 mld dol. To sporo, bo aż o 1,3 mld więcej niż rok wcześniej, gdy było 3,05 mld dol. Mowa więc o 61 proc. wzroście sprzedaży całej tej grupy produktów, do której zaliczamy m.in. Apple Watcha, Apple TV i iPody. Kwartał do kwartału, co także istotne w kontekście naszego matematycznego zadania, przychody poszły w górę o 43 proc.
Jeśli kwartał wcześniej Apple sprzedał 3 mln zegarków (tak wyszło nam z obliczeń 3 miesiące temu), to jeśli założyć przynajmniej 45 proc. tendencję zwyżkową (45 proc. wzrostu generowane przez Watcha, 16 proc. przez Apple TV), to w kwartale świątecznym szczęśliwych nabywców znalazło około 5 mln Apple Watchów.
I taki w zasadzie panuje konsensus pomiędzy analitykami obserwującymi wyniki Apple’a od lat.
Analityk, którego ja cenię najbardziej, Horace Dediu, jest nieco bardziej optymistyczny. Według jego obliczeń, w Q4 (odpowiada Q1 rozliczeniowego kwartału Apple’a) rozeszło się 5,5 mln sztuk Watchów, co łącznie dawałoby 12,4 mln.
Według naszych własnych obliczenio-estymacji, Apple sprzedał dotychczas 10,5 mln inteligentnych zegarków.
Z całą pewnością możemy więc założyć, że mówimy o przedziale od 10 do 13 mln sztuk.
Jak to oceniać? Tego wciąż nie wiemy, bo nie znamy wyników sprzedaży innych producentów smartwatchów, ale… możemy analizować symptomy, a te są mocno faworyzujące Apple’a.
Po pierwsze, wg różnych badań rynkowych Apple Watch to połowa sprzedaży wszystkich smartwatchów na rynku, włącznie z tymi od Samsunga, czy Pebble’a.
Po drugie, rozwój kategorii smartwatchów przyczynił się do pierwszego spadku sprzedaży rynku luksusowych zegarków od - uwaga, uwaga - 2009 r., czyli początku wielkiego kryzysu finansowego.
Pewnie znajdą się tacy, którzy nie będą asocjować tego rynkowego fenomenu z rosnącą sprzedażą Apple Watcha, ale mimo wszystko to zastanawiające. I pamiętajmy - mówimy o rynku, który warty jest 21,1 mld dol.
Wychodzi więc na to, że 10 (lub 13) milionów sztuk sprzedanych Apple Watchy przez 3 kwartały to bardzo dobry start, jak na tę nową kategorię produktów Apple’a.