Biznes  / Relacja

Polskie białko z owadów przekonało do siebie inwestorów w samochodach Ubera

114 interakcji
dołącz do dyskusji

Samochody Ubera to nie tylko środek transportu, ale i droga do zdobycia inwestora. Wczoraj polscy startuperzy mieli 15 minut, aby przekonać przedstawicieli polskich i zagranicznych firm, że warto powierzyć im pieniądze. Samochód się zatrzymywał i na tylne siedzenie wskakiwał następny przedsiębiorca. Wygrała firma... produkująca białko z owadów!

UberPitch w skrócie

  • Ogólnoeuropejska akcja trwająca w 37 miastach w 21 krajach świata, w której zgłoszono blisko 4000 aplikacji.
  • Mentorzy jeżdżący autami Ubera w Polsce to przedstawiciele m.in. Google, Speedup Group, EQT Ventures, StartVenture@Poland czy Burda International Polska
  • Zwycięzca polskiej edycji otrzymuje mentoring od najbardziej znanych krajowych funduszy, a także bezpłatny udział w Demo Day organizowanym przez Campus Warsaw.
  • Dodatkowo, najbardziej obiecujący przedsiębiorcy z całej Europy będą mogli już w środę 8 czerwca zaprezentować swój pomysł w Berlinie Travisowi Kalanickowi, współtwórcy i CEO Ubera.
  • Polscy przedsiębiorcy byli najliczniej reprezentowaną w konkursie grupą w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Do programu zgłosiło się blisko 200 polskich start-upów.

UberPitch w praktyce

Wraz z przedstawicielem startupu (w tym przypadku Michałem Tajchertem z Yawn) czekamy na samochód Ubera. Michał dostał wcześniej specjalny kod dzięki czemu może zamówić samochody wożące inwestorów.

uber pitch

Samochód przyjeżdża i wsiadamy. Zaraz najważniejszy moment…

uber-pitch

… 15-minutowa rozmowa z inwestorem. Właściwie powinienem powiedzieć „pitch”, bo tak z angielskiego nazywa się próba „sprzedania pomysłu lub produktu” i przyciągnięcia uwagi inwestora.

uber pitch 4

Pierwsze spotkanie jest zazwyczaj krótkie, więc powinno być konkretne. To oznacza, że w prosty sposób  powinniśmy pokazać korzyści, jakie może osiągnąć inwestor: wykazać, że jest duży rynek do zagospodarowania, nie ma na nim gigantycznej konkurencji, albo nasz produkt jest na tyle dobry, że jesteśmy w stanie tę konkurencję stosunkowo łatwo pokonać. Wreszcie bardzo ważne w elevator pitch jest przedstawienie całego zespołu, czyli ludzi, którzy uwiarygodniają możliwość osiągnięcia sukcesu – mówi Bartłomiej Gola, partner zarządzający funduszu Speedup Group.

Jak wygląda taki pitching możecie się przekonać na przykładzie facebookowego bota Mr. Helpful.

Po dwugodzinnym krążeniu ulicami Warszawy od startupera do startupera inwestorzy spotkali w restauracji i podjęli decyzję o zwycięzcy:

HiProMine – zwycięzca UberPitch

HiProMine to firma specjalizująca się w przemysłowym chowie owadów. Poznaniacy jedną z nielicznych na świecie i największą obecnie w Europie hodowlę przemysłową owadów. Przetwarzają je na wysokobiałkową mączkę odtłuszczoną, tłuszcz i ekstrakt chitynowy. Być może w przyszłości wszyscy będziemy jedli owadzie białko „made in Poland”?

Postanowiliśmy zmierzyć się z kilkoma globalnymi problemami - deficytem białka, gospodarką odpadami i deficytem nawozów. Ubieramy w najnowszą technologię to, nad czym przez ostatnie 250 milionów lat pracowała Ewolucja - zdolność owadów do przetwarzania materii organicznej - mówi Jakub Urbański, CTO w HiProMine.

Dla zwycięskiego projektu w Polsce przewidziano dodatkowe nagrody w postaci godzinnego mentoringu od funduszu EQT Ventures, godzinne konsultacje z Tomaszem Danisem z MCI CAPITAL, Jackiem Lubińskim z Experior Venture oraz Janem Habermannem z Credo Ventures, warsztaty lean startup od Speedup Group a także bezpłatny udział w Demo Day organizowanym przez Campus Warsaw. Kilka najlepszych startupów z Europy będzie się prezentowało przed CEO Ubera Travisem Kalanickiem.

Jury wyróżniło także:

Aplikację Yawn – na mapie widzisz znajomych, którym możesz wysłać informację, że się nudzisz, aby wspólnie zacząć robić coś ciekawego; mechanika podobna do Yo.

Aplikację Spontap - „Tinder dla imprez”, dostajesz informacje o wydarzeniach, które dzieją się w Twoim mieście, możesz subskrybować konkretne miejscówki.

W takich imprezach jak Uber Pitch po prostu należy brać udział. Nawet dla sportu. To świetna okazja żeby nawiązać pierwszy kontakt z inwestorami i sprawdzić jak dobry jesteś w tym co robisz. My takich okazji nie przepuszczamy - mówi Michał Tomczak, współtwórca Spontap.

YoungFace.TV – redakcja tworząca ogólnopolskie medium szkolne.

Deskdoo.com – WebOS, który umożliwia zdalny dostęp do pulpitu, dokumentów i maila we współprace z zespołem projektowym.

Tickeo.pl – platforma do kupowania biletów do atrakcji turystycznych.

UberPitch był bardzo ciekawym doświadczeniem i na pewno pozwolił wystawić projekt na pytania inwestora, sprawdzić znajomość rynku a także własne umiejętności prezentacji przy zupełnie nowej formie - bez tłumów, wielkiego ekranu i blasku reflektorów. Uwag do projektu nigdy za mało - mówi Michał Tajchert z Yawn.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst