Jakaś dziwna ta mapa, czyli jak autonomiczny samochód będzie widział świat oczami Here
W ostatnich miesiącach częściej niż kiedykolwiek wspominamy o autonomicznych samochodach, ponieważ na świecie coraz więcej się dzieje w kierunku wprowadzenia tego rozwiązania do powszechnego użytku. Kolejny krok właśnie wykonało Here, po raz pierwszy testując w rzeczywistości swoją technologię mapowania 3D w połączeniu z autonomicznymi pojazdami.
Każdy kto interesuje się tematyką autonomicznych samochodów, zdaje sobie sprawę, że technologia je napędzająca jest jeszcze daleka od doskonałości. Nie wystarczy bowiem zamontować w pojeździe zyliona czujników, aby ten jeździł sam, był bezpieczny i komunikował się z innymi uczestnikami ruchu.
Potrzeba infrastruktury, która ułatwi takim pojazdom poruszanie się po drogach, przede wszystkim dostarczając w czasie rzeczywistym informacje o otoczeniu, z jak najwyższą dokładnością. Taką infrastrukturę tworzy m.in. Here, wykorzystując do tego trójwymiarowe mapy, wykonane przy pomocy technologii LiDAR.
W końcu udało się przeprowadzić na tyle dokładne pomiary, na publicznych drogach, że można rozpocząć tam testy z wykorzystaniem pojazdów autonomicznych.
Już jakiś czas temu Here ogłosił, iż osiągnął bezprecedensową dokładność jeśli chodzi o skanowanie infrastruktury drogowej
Osiągnął to właśnie dzięki tej technologii, która łączy w sobie zalety pomiarów laserowych z czymś na kształt echolokacji, opartej o Efekt Dopplera - na podstawie czasu jaki fala dźwiękowa potrzebuje na odbicie się od przeszkody i powrót do źródła obmierza się dystans do obiektu, i tworzy trójwymiarową mapę otoczenia.
Zalety tej technologii są nie do przecenienia, nie tylko przy takich sytuacjach jak wykrywanie zagrożeń na drodze, ruchu pieszych, czy nawigacji, ale też - dla przykładu - monitorowania stanu nawierzchni. LiDAR skanuje powierzchnię na całej jej szerokości, więc może na bieżąco przekazywać pojazdom informacje o dziurach w drodze, robotach drogowych, etc.
O podobnie działającej technologii pisaliśmy już na przykładzie Range Rovera, ale w przypadku rozwiązania Here to rozwiązanie będzie dostępne powszechnie, dla wszystkich pojazdów wykorzystujących mapy. Jak zapewnia Here, mapowanie 3D zapewnia dokładność do 10-20 cm, a już w tej chwili zeskanowane są miliardy punktów.
Rozwiązania te będą testowane na wybranych drogach USA (Dolina Krzemowa, Michigan), Francji, Niemczech, a później w tym roku także w Japonii.
Patrząc na to, jak ogromny nacisk Here kładzie na trójwymiarowe mapy, nagle nabiera sensu to, ile firm chciało go kupić. Nie ulega wątpliwości, że dostawca map pracował nad nową technologią już od dawna, podobnie jak nie można zaprzeczyć, że jest to jedno z najważniejszych, jeśli nie kluczowe rozwiązanie dla rozwoju całego przemysłu pojazdów autonomicznych.
Jedno jest pewne - czasy autonomicznych samochodów są coraz bliżej i właśnie postawiono bardzo ważny krok, by jak najszybciej do nas dotarły.