Sony radykalnie wzmocni każde PlayStation 5 Pro. Za darmo
Jeśli masz konsolę PlayStation 5 Pro, możesz oczekiwać ogromnego, darmowego ulepszenia. W następnym roku producent udostępni funkcję, która znacząco zwiększy wydajność i jakość w grach.

Mark Cerny, odpowiadający za konsole PlayStation w Sony, podzielił się świetną informacją. Firma ma pracować nad wdrożeniem zaawansowanej techniki skalowania grafiki. Rozwiązanie trafi do potężniejszego PS5 z dopiskiem Pro. Nadchodzące rozwiązanie jest lepsze niż obecna technika PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution).
Konsole PlayStation 5 Pro otrzymają dodatkową wydajność za darmo, dzięki technologii AMD.
Aktualnie PS5 Pro korzysta z PSSR. To technika skalowania rozdzielczości, która została stworzona w celu poprawiania wydajności w grach, bez potrzeby rezygnowania z jakości grafiki.
Wielu graczy narzeka jednak na działanie technologii w konkretnych tytułach. Dlatego Sony chce zastąpić autorskie rozwiązanie czymś innym. W rozmowie z Tom’s Guide Mark Cerny przyznał, że firma pracuje nad "bezpośrednim zamiennikiem dla obecnego PSSR". Co prawda nie pada dokładna nazwa technologii, natomiast wiele osób wskazuje, iż będzie to FSR 4.
FSR 4 to technologia skalowania oparta na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie jest obecnie dostępne dla graczy posiadających najnowsze karty graficzne AMD Radeon RX 9070 (XT) oraz RX 9060 XT. FSR 4 działa na podobnej zasadzie do NVIDIA DLSS. Czyli gra jest początkowo renderowana w niższej rozdzielczości, a następnie algorytmy sztucznej inteligencji wypełniają pozostałą część brakujących pikseli. Gra jest renderowana w niższej rozdzielczości, co wymaga niższej mocy obliczeniowej. Natomiast sztuczna inteligencja poprawia jakość.
FSR 4 jest dużo potężniejszą techniką od obecnego PSSR. Od opracowania rozwiązania AMD rozpoczęło głębszą współpracę z Sony (choć AMD od lat dostarcza układy do konsol tego producenta). Dlatego wraz z wdrożeniem opcji do konsol PlayStation 5 Pro, gracze powinni znacząco zyskać na wydajności i jakości w grach.
Rozwiązanie ma zostać udostępnione w 2026 r. Technologia na konsolach PS5 Pro ma działać w taki sam sposób, jak na komputerach osobistych. Czyli gracz będzie mógł wybierać między trybami skalowania obrazu: wyższe zapewniają lepszą jakość, lecz mniejszą wydajność, niższe zaś odwrotnie.
FSR 4 oferuje także wsparcie funkcji generowania sztucznych klatek, zupełnie jak NVIDIA DLSS. Tyle że obecne rozwiązanie AMD potrafi wytworzyć jedną kl./s, a nie trzy, tak jak Generator Wielu Klatek dla DLSS 4.
Wiele będzie zależeć od twórców samych gier
Sony i AMD udostępnią narzędzie, ale to od twórców będzie zależeć, czy z niego skorzystają. Podobnie jest w świecie gier komputerowych, gdzie każde studio indywidualnie decyduje o wdrożeniu technik skalowania obrazu pokroju DLSS i FSR. Twórcy gier chętnie wdrażają tego typu opcje. Miejmy nadzieję, że w przypadku konsol PS5 Pro implementacja będzie bezproblemowa i naprawdę wpłynie na jakość i wydajność gier.
Więcej o konsolach do gier przeczytasz na Spider's Web: