REKLAMA

Sto ciężarówek pracuje tu codziennie bez żadnego kierowcy

W kopalni odkrywkowej Yimin w Mongolii uruchomiono flotę autonomicznych ciężarówek elektrycznych. To pierwsze na świecie wdrożenie tego typu pojazdów w tak dużej skali. System oparto na infrastrukturze sieci 5G-Advanced od Huawei.

Ciężarówki bez kierowcy pracują na kopalni
REKLAMA

Huawei ogłosił rozpoczęcie pracy pierwszej floty 100 elektrycznych ciężarówek bezzałogowych w kopalni węgla Yimin. Pojazdy zostały opracowane w ramach współpracy firm China Huaneng, Huawei, XCMG oraz State Grid Smart Internet of Vehicles. Wdrożenie ma stanowić element szerszej strategii przejścia na transport bezemisyjny i zautomatyzowany w sektorze wydobywczym.

REKLAMA

Ciężarówki mają ograniczyć udział człowieka w transporcie na kopalni

Flota oparta jest na modelu Huaneng Ruichi, a każda z ciężarówek może przewozić do 90 ton ładunku. Zastosowanie pojazdów autonomicznych ma ograniczyć udział człowieka w transporcie wewnątrz kopalni i poprawić bezpieczeństwo w trudnych warunkach pracy.

Projekt Yimin zakłada pełną integrację pojazdów z chmurą obliczeniową i siecią telekomunikacyjną 5G Advanced. Według danych sieć zapewnia niskie opóźnienia rzędu 20 ms i umożliwia transmisję obrazu w jakości HD w czasie rzeczywistym, co wspiera systemy zarządzania flotą i zdalne sterowanie ruchem pojazdów. System CVADCS, który obsługuje lokalizację pojazdów w czasie rzeczywistym, optymalizację tras i monitoruje efektywność operacyjną, działa w chmurze Huawei. Algorytmy AI mają odpowiadać za analizę danych środowiskowych i podejmowanie decyzji w zakresie sterowania pojazdami.

Galeria: 5 zdjęć
Galeria zdjęć
Źródło: Huawei
Źródło: Huawei
Źródło: Huawei
Źródło: Huawei
Źródło: Huawei

Auta zwiększą efektywność kopalni

Zastosowane rozwiązania technologiczne mają zwiększyć efektywność pracy kopalni o ok. 20 proc. względem tradycyjnych metod. Jednocześnie umożliwiają działanie systemu w trybie 24/7 bez konieczności rotacji kierowców. Wszystko to jednak dopiero początkowy etap większego projektu. Już teraz zapowiedziano, że w przyszłości w Yimin ma działać ponad 300 tego typu pojazdów. Wciąż nie wiadomo, jak system sprawdzi się w trakcie użytkowania.

Najważniejsze będzie utrzymanie ciągłości pracy w zmiennych warunkach pogodowych i eksploatacyjnych oraz stabilność sieci 5G Advanced w terenie o dużym zapyleniu i utrudnionej propagacji sygnału. Pamiętajmy także, że tego typu systemu wymagają precyzji, niezawodności i odpowiedniej odporności na błędy. Czy takie okażą się te autonomiczne ciężarówki? Czas pokaże.

Zobacz także:

REKLAMA

*Źródło zdjęcia głównego: Huawei

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-12-06T11:46:06+01:00
Aktualizacja: 2025-12-06T09:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-06T07:22:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-06T07:11:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-06T07:01:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T20:30:16+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T19:54:08+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T19:46:42+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T19:00:34+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T17:53:08+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T17:25:21+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T17:24:58+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T16:15:17+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T15:55:01+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T15:32:42+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T14:52:12+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T13:35:11+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T11:48:55+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T11:17:19+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T10:25:24+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T09:01:01+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T08:44:08+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T08:34:55+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T08:05:55+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA