Amazon buduje flotę robotaksówek. Produkcja już ruszyła
Gigant e-commerce nie zamierza zostawać w tyle w wyścigu po autonomiczną przyszłość. W Kalifornii rusza właśnie fabryka, która ma zbudować podstawy pod rozwój własnej floty robotaksówek.

Amazon uruchomił swój zakład produkcyjny w Hayward w Kalifornii, w którym ma powstawać nawet 10 tys. autonomicznych robotaksówek rocznie. Zakład zajmuje powierzchnię ponad 20 tys. m² i ma stać się centrum działalności startupu Zoox – spółki przejętej przez Amazona jeszcze w 2020 r. za 1,2 mld dol. Na razie dzienna produkcja wynosi zaledwie 1 pojazd, ale do 2026 r. firma planuje wytwarzać 3 egzemplarze na godz.
Kursy na pełen etat już od 2026 r.
Chociaż rynek robotaksówek jest obecnie zdominowany przez Waymo, Amazon nie zamierza odpuszczać. Jak czytamy na łamach apnews.com, pierwsze autonomiczne kursy pojazdów Zoox na większą skalę rozpoczną się jeszcze w tym roku w Las Vegas, a w 2026 r. rozszerzą się na San Francisco. W planach są również takie miasta jak Miami, Los Angeles czy Atlanta. Właśnie dlatego Amazon zdecydował się na uruchomienie zakładu produkcyjnego. Na ten moment nie wiadomo, kiedy – i czy w ogóle – Zoox wejdzie do Europy. Amazon skupia się obecnie na swoim rodzimym rynku.
Pojazdy Zoox to futuryzm sam w sobie
Tym, co wyróżnia Zoox od konkurencji ma być filozofia projektowania. W przeciwieństwie do Tesli czy Waymo, które integrują technologię autonomiczną z klasycznymi pojazdami, Zoox stawia na nową konstrukcję przypominającą futurystyczną gondolę. Brak kierownicy, miejsca dla czterech pasażerów i w pełni autonomiczne sterowanie – to ma być wyróżnik na tle konkurencji. Część pojazdów startupu już dziś jest testowana w San Francisco i Las Vegas, m.in. w ramach współpracy z siecią hoteli Resort World. Zgodnie z zapowiedzią firmy, średniej wielkości miasta mają być obsługiwane przez floty rzędu 500-1000 pojazdów, a duże metropolie przez floty na poziomie 2 tys. pojazdów Zoox.
Pojazdy autonomiczne nadal wzbudzają dużo emocji i kontrowersji, chociażby ze względu na ich wpadki. Ostatnio jeden z pojazdów Zoox uczestniczył w drobnej kolizji z elektryczną hulajnogą. Pamiętajmy jednak, że w fazie testów drobne potknięcia nie są niczym dziwnym. Jeśli Amazonowi uda się zrealizować produkcję na zapowiadaną skalę, przyszłość transportu miejskiego może być ciekawa.
Przeczytaj także:
*Źródło grafiki głównej: Zoox