Uruchamianie gier na Xboksie stanie się trudniejsze? To chyba nie spodoba się graczom
Już niedługo na konsolach Xbox będzie dużo łatwiej sprawdzić szczegóły związane z daną grą, w tym statystyki gracza, klipy wideo z rozgrywki i wiele innych. Problem w tym, że za to nieco mniej wygodna będzie kluczowa funkcja interfejsu konsoli - czyli uruchamianie samej gry.

Microsoft rozpoczął testy nowej funkcji Game Hubs dla konsol Xbox Series, obecnie dostępnej dla wybranych użytkowników w programie Xbox Insider na poziomie Alpha Skip-Ahead. Funkcja ta wprowadza zupełnie nowy sposób interakcji z grami poprzez dodanie scentralizowanego panelu informacyjnego dla każdego tytułu. Aktualizacja jest dostarczana w wersji 2504.250320-2200 i oferuje użytkownikom możliwość łatwego dostępu do statystyk, osiągnięć, multimediów i innych informacji związanych z poszczególnymi grami.
Czym są Xbox Game Hubs i jak działają?
Game Hubs (Centra Gier) to nowe rozwiązanie, które pojawia się między wyborem gry a jej faktycznym uruchomieniem. Gdy użytkownik wybiera grę z ekranu głównego lub listy zainstalowanych tytułów, zamiast natychmiastowego uruchomienia gry pojawia się dedykowany panel informacyjny. Hub ten zawiera różnorodne informacje i funkcje skompilowane w jednym miejscu, eliminując potrzebę przeszukiwania różnych menu.
Każdy Game Hub zawiera szczegółowy zestaw informacji, takich jak:
- Statystyki gracza i czas spędzony w grze,
- Postępy w osiągnięciach i punkty gamerscore,
- Lista znajomych aktualnie grających w dany tytuł,
- Ostatnio wykonane zrzuty ekranu i nagrania z rozgrywki,
- Dostępne dodatki i rozszerzenia (DLC),
- Aktualne i nadchodzące wydarzenia w grze,
- Opcje zarządzania grą (odinstalowanie, przenoszenie itp.).
Interfejs Game Hubs pojawia się w kilku miejscach w dashboardzie Xboxa, w tym na ekranie głównym, w bibliotece gier i na liście przypiętych elementów. Co istotne funkcja ta nie jest aktywowana podczas uruchamiania gier przez menu Guide lub poprzez funkcję Quick Resume, co zapewnia szybszy dostęp w tych przypadkach.
Czytaj też:
Centrum informacji o grze. Dobry pomysł, ale czy równie dobre wykonanie?
Główną ideą Game Hubs jest dostarczenie w jednym miejscu wszystkich istotnych informacji i funkcji związanych z daną grą. Wcześniej te same dane były rozproszone po różnych częściach interfejsu, co wymagało od użytkowników przemieszczania się między wieloma menu. Nowe rozwiązanie ma uprościć dostęp i zapewnić bardziej spójne doświadczenie użytkownika.
W przypadku niektórych tytułów, jak na przykład Disney Dreamlight Valley, Game Hubs zawierają również sekcję Wydarzenia, która informuje o aktualnych i nadchodzących wydarzeniach w grze. Jest to szczególnie przydatne w przypadku gier-usług (live service), takich jak Fortnite czy Monster Hunter Wilds.
To na razie tylko testy. Microsoft czeka na uwagi ze strony graczy
Obecnie funkcja Game Hubs jest testowana przez losowo wybraną podgrupę użytkowników programu Xbox Insider w ringach Alpha i Alpha Skip-Ahead. Aktualizacja jest dostarczana poprzez build 2504.250320-2200, co skutkuje wersją systemu operacyjnego XB_FLT_2504GE\26100.3996.250320-2200 po zainstalowaniu.
Warto zauważyć, że nawet jeśli użytkownik znajduje się w programie Alpha Skip-Ahead, może nie mieć dostępu do tej funkcji, ponieważ Microsoft celowo wybrał tylko część użytkowników do wstępnych testów. Takie podejście pozwala firmie na zidentyfikowanie potencjalnych problemów przed szerszym wdrożeniem.
Oprócz wprowadzenia Game Hubs aktualizacja zawiera również kilka poprawek błędów. W obszarze Przechwytywanie i Udostępnianie naprawiono brakującą ikonę obok opcji Udostępnij w menu kontekstowym podczas udostępniania materiałów z sieci Xbox w aplikacji do przeglądania nagrań. Naprawiono też problem z nieprawidłowym skalowaniem rang 2 i 3 podczas przeglądania tabeli wyników gry w funkcji Statystyki, co powodowało również nieprawidłowe wyświetlanie podświetlenia zaznaczonego elementu.
Dwa kliknięcia zamiast jednego. Niby drobiazg, a może irytować. Na szczęście nowy interfejs będzie można… wyłączyć
Jednym z bardziej kontrowersyjnych elementów nowych Game Hubs jest dodatkowe naciśnięcie przycisku potrzebne do uruchomienia gry. Zamiast natychmiastowego uruchomienia gry po jednokrotnym naciśnięciu przycisku A, użytkownicy muszą teraz nacisnąć A dwukrotnie - raz, aby wejść do Game Hub, i drugi raz, aby faktycznie uruchomić grę.
Aby złagodzić potencjalne niezadowolenie użytkowników, Microsoft zapewnił, że przycisk Play jest domyślnie wybrany w interfejsie Game Hub, co ma umożliwić płynne doświadczenie podwójnego stuknięcia w celu uruchomienia gry. Dodatkowo firma dodała nowe ustawienie, które pozwala użytkownikom całkowicie wyłączyć Game Hubs i powrócić do natychmiastowego uruchamiania gier. Ustawienie to można znaleźć w personalizacji lub w sekcji Moje gry i aplikacje > Zarządzaj > Gry i aplikacje.
Microsoft aktywnie zbiera opinie od testerów poprzez funkcję Zgłoś problem, zachęcając ich do dzielenia się swoimi przemyśleniami na temat tego, co im się podoba, co im się nie podoba oraz co chcieliby zobaczyć dodane do Game Hubs. Warto zauważyć, że Microsoft wyjaśnia, że słowo problem w nazwie funkcji zgłaszania nie powinno zniechęcać użytkowników - firma przyjmuje również komplementy i sugestie. Choć zapewne tych spływa nieco mniej, nawet jeśli projektanci się spisali.
*Zdjęcie otwierające: kasakphoto / Shutterstock