REKLAMA

Ta inwestycja sprawi, że pociągi będą bardziej punktualne. PKP Intercity z ambitnym planem

Nowa lokomotywownia sprawi, że pociągi jeszcze szybciej będą mogły wyjeżdżać na tory. Do obsługi nowoczesnego taboru, potrzebujemy nowoczesnego zaplecza technicznego – wyjaśnia szef przewoźnika.

Ta inwestycja sprawi, że pociągi będą bardziej punktualne. PKP Intercity z ambitnym planem
REKLAMA

Budynek stanie na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Wartość inwestycji to ponad 179 mln zł brutto. Prace zostaną ukończone w 2027 r.

REKLAMA

Umowa obejmuje zaprojektowanie i budowę lokomotywowni oraz hali mycia lokomotyw, przebudowę budynku socjalnego, przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz budowę stanowiska do diagnostyki taboru kolejowego, w tym do badania nacisku zestawów kołowych na szynę.

- Nowoczesne zaplecza techniczne PKP Intercity to inwestycje w komfort i punktualność, czyli to, co jest najważniejsze dla pasażerów. Nowa hala do napraw oraz mycia lokomotyw pozwoli szybciej oraz dokładniej przygotować pojazdy, tak aby czyste i sprawne punktualnie wyjeżdżały w trasy - powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, zwraca uwagę, że przewoźnik w stolicy korzysta z zabytkowej lokomotywowni. Została wzniesiona w latach 1937-1938 i objęta jest nadzorem konserwatora zabytków. Tymczasem nowe pojazdy wymagają nowoczesnej obsługi.

A tych stale przybywa. Szef przewoźnika przypomniał, że w 2024 i pierwszych miesiącach 2025 r. PKP Intercity odebrało 48 nowych lokomotyw. W planach są odbiory kolejnych - 46 lokomotyw jednosystemowych oraz 63 pojazdy wielosystemowe.

Jak opisuje przewoźnik, nowoczesna hala lokomotywowni będzie obiektem trzytorowym, przejazdowym i w pełni zelektryfikowanym. Zostanie wyposażona w stanowiska przeglądowe z dwupoziomowymi pomostami oraz suwnicami pomostowymi.

Jej powierzchnia użytkowa wyniesie około 5500 m2, a wysokość sięgnie 12 m

Hala pomieści specjalistyczne stanowisko umożliwiające przegląd elektrycznych zespołów trakcyjnych o długości do 153 m, a także zapadnię podtorową o nośności do 10 ton, czyli urządzenie do wymiany kół, oraz stanowisko do pomiaru nacisku kół na szyny. Hala mycia lokomotyw będzie przystosowana do całorocznego mycia pudeł i podwozi lokomotyw - zaznacza przewoźnik. .

PKP Intercity przypomina, że w tym roku zainwestuje w infrastrukturę 292 mln zł netto. Dzięki temu rozbudowane zostaną bocznice w Lublinie czy Białymstoku. W sumie w latach 2025-2030 „unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic” pochłonie blisko 3,2 mld zł. Kwota niemała, ale dzięki temu uda się dostosować infrastrukturę do obsługi większej liczby nowoczesnego taboru.

A tego ma stale przybywać. PKP Intercity już myśli o pociągach mogących rozpędzić się do ponad 300 km/h. W tym roku rozstrzygnięty zostanie przetarg na piętrowe składy. Liczba pasażerów stale rośnie, więc stąd konieczność rozwoju.

- W ubiegłym roku PKP Intercity przewiozło blisko 80 mln osób, a wszystkich podróżujących koleją w 2024 r. było ponad 407 mln. W tym roku pasażerów będzie jeszcze więcej. Jesteśmy świadkami prawdziwego renesansu polskiej kolei – dodał szef resortu infrastruktury Dariusz Klimczak.

Na Spider's Web piszemy więcej o zmianach na polskiej kolei:

Zdjęcie główne: Martyn Jandula / Shutterstock

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-03-20T17:41:10+01:00
Aktualizacja: 2025-03-20T16:18:02+01:00
Aktualizacja: 2025-03-20T13:30:44+01:00
Aktualizacja: 2025-03-20T09:13:35+01:00
Aktualizacja: 2025-03-20T06:11:00+01:00
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA