Dlaczego GTA 6 powstaje tak długo? "To wina graczy"
CEO Take-Two broni długiego procesu produkcji gry Grand Theft Auto VI, wskazując na bezprecedensowe oczekiwania względem studia Rockstar Games. Ma sporo racji.

Strauss Zelnick, prezes Take-Two Interactive, wypowiedział się ostatnio na temat niezwykle długiego procesu tworzenia Grand Theft Auto VI oraz ogromnych oczekiwań, jakie towarzyszą tej produkcji. Zelnick zdecydowanie broni długotrwałego procesu tworzenia GTA 6, podkreślając, że Rockstar Games niezmiennie stawia na jakość i dążenie do doskonałości.
- To, co Rockstar Games wkłada w każdą ze swoich gier, to dążenie do kreatywnej perfekcji, dlatego zajmuje to dużo czasu i jest skomplikowane. Nie ogłaszamy sukcesu, dopóki on nie nastąpi - stwierdził CEO Take-Two w jednym z wywiadów. Ta filozofia wyjaśnia, dlaczego produkcja GTA 6 trwa już ponad dekadę, a prace rozpoczęły się krótko po premierze GTA 5 w 2013 r.
W oczekiwaniu na Grand Theft Auto VI:
Innowacyjność i odważne podejście
Zelnick wyraźnie zaznacza, że dla Rockstar kluczowe jest tworzenie czegoś przełomowego i innowacyjnego. - Zdecydowanie wsłuchujemy się w opinie naszych fanów. W tej branży to absolutnie koniecznie. Jednak pamiętaj o tym, że największe hity rodzą się często w najbardziej nieoczekiwany sposób. Wszystko, co robimy musi być świeże i nowatorskie - powiedział w wywiadzie.
CEO podkreślił również, że zespół Rockstar koncentruje się na rozwiązaniach, które wykraczają poza obecne trendy: - Nasze ekipy skupiają się na rzeczach tak nowych, że nawet jeszcze nie dyskutuje się o nich w Internecie. To, co robi Rockstar jest o wiele większe, bardziej ekscytujące i piękniejsze niż cokolwiek, co jesteś w stanie sobie wyobrazić - stwierdził.
Bezprecedensowe oczekiwania wobec GTA 6?
Zelnick nie ma wątpliwości co do skali oczekiwań związanych z GTA 6: - Oczekiwanie na ten tytuł może być największym oczekiwaniem, jakie kiedykolwiek widziałem dla produktu rozrywkowego. A byłem już wszędzie i byłem w każdym biznesie rozrywkowym, jaki istnieje - deklaruje. To odważne stwierdzenie nabiera wiarygodności, gdy weźmiemy pod uwagę, że pierwszy zwiastun gry zgromadził ponad 225 mln wyświetleń.
Skala oczekiwań jest tak ogromna, że GTA 6 już teraz wywiera znaczący wpływ na całą branżę gier. Przynajmniej trzech dużych wydawców otwarcie przyznało, że są gotowi przesunąć swoje premiery, by uniknąć bezpośredniej konkurencji z nadchodzącym hitem Rockstar Games. Jeden z menedżerów branży określił premierę GTA 6 mianem wielkiego meteoru, który zniszczy wszystko na swojej drodze.
Te obawy nie są bezpodstawne - premiera GTA 5 w 2013 r. była największym debiutem w historii branży elektronicznej rozrywki. W pierwszym tygodniu od premiery w Wielkiej Brytanii aż 94 proc. całkowitych przychodów ze sprzedaży gier pochodziło z jednego źródła - właśnie GTA 5. Z kolei na rynku amerykańskim, w pierwszym miesiącu od premiery gra Rockstar Games wygenerowała połowę całkowitego przychodu branży.
Strategia marketingowa Take-Two na Grand Theft Auto VI
Zelnick ujawnił również strategię marketingową firmy, która różni się od podejścia konkurencji. - Podczas gdy niektórzy konkurenci opisują swoje harmonogramy wydawnicze z kilkuletnim wyprzedzeniem, odkryliśmy, że lepiej jest dostarczać materiały marketingowe stosunkowo blisko okna wydania, aby stworzyć ekscytację z jednej strony i zrównoważyć ją z niespełnionym oczekiwaniem z drugiej strony - deklaruje.
Ta strategia tłumaczy dlaczego fani wciąż czekają na drugi zwiastun GTA 6, mimo że premiera gry planowana jest na jesień 2025 r. Jak wyjaśnia Zelnick, GTA 6 prawdopodobnie nie wymaga intensywnego długoterminowego marketingu, ponieważ jego popularność mówi sama za siebie.
CEO Take-Two odniósł się również do kontrowersji związanych z przemocą w serii GTA. Zelnick stanowczo stwierdził, że rozrywka nie kreuje zachowań, a jedynie je odzwierciedla i dlatego nie obawia się, że gra może prowokować do agresji w prawdziwym świecie. Podkreślił także, że kwestia wpływu dzieł rozrywkowych na zachowania odbiorców była wielokrotnie badana i nie potwierdzono, aby miały one aż tak znaczący wpływ.
Gra pojawi się na konsole PlayStation 5, Xbox Series S i Xbox Series X.