Żabka skoczyła po Copilota. Co to oznacza dla sieci sklepów?
Strategiczne partnerstwo Żabki i Microsoftu ma jeden szczególnie ciekawy aspekt. To pierwsza tak duża firma w tej branży w naszym regionie, która zacznie używać w strukturach firmowych generatywnej sztucznej inteligencji. Chodzi oczywiście o Copilota.
Żabka rozszerza współpracę z Microsoftem, stawiając na sztuczną inteligencję. Partnerstwo obu firm zakłada wzmocnienie rozwoju sieci handlowej z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w czterech obszarach:
- efektywność sklepów;
- rozwój międzynarodowy;
- transformacja wewnątrz firmy;
- analityka danych odpowiadająca na potrzeby klientów.
Żabka tym samym będzie pierwszą organizacją z branży retail w Europie Środkowo-Wschodniej, która udostępni Microsoft 365 Copilot swoim 2,5 tys. pracowników. - Już dziś sztuczna inteligencja pomaga nam minimalizować czas obsługi klientów, ułatwia prowadzenie biznesu naszym franczyzobiorcom, pozwala lepiej dobierać asortyment do sklepów i personalizować ofertę dla klientów - jak twierdzi Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.
Dlaczego Żabka weszła w Copilota? Jak twierdzi, to efekt pozytywnych doświadczeń ze wcześniejszych wdrożeń sztucznej inteligencji
Partnerstwo między Żabką i Microsoftem nie jest nowe - a raczej jest w tym momencie rozszerzane. Obie firmy pracowały już zarówno nad projektami stricte marketingowymi (na przykład wizje przyszłości sklepów takich, jak Żabka), ale też i nad całkiem konkretnymi wdrożeniami. Żabka Nano był wręcz projektem, który Microsoft dumnie prezentował w Nowym Jorku na NRF 2023 Retail’s Big Show (to największa konferencja retail na świecie).
Pierwszy sklep Żabka Nano powstał w czerwcu 2021 r. w Poznaniu. Obecnie Grupa Żabka zarządza wiodącą siecią sklepów autonomicznych w Europie, liczącą 50 placówek. Żabka jako pierwszy detalista w Europie firma wdrożyła Microsoft Cloud for Sustainability, utworzyła największy Azure Marketplace w Europie Środkowej i od dawna inwestuje w rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji.
Żabka i Microsoft będą w ramach sojuszu prowadzić współpracę w obszarze wykorzystania sztucznej inteligencji do automatyzacji procesów, optymalizacji logistyki i asortymentu oraz lepszego zrozumienia i zaspokojenia potrzeb klientów. Będą także pracować nad rozwojem usług i produktów bezpośrednio dla konsumentów, partnerów biznesowych i społeczności lokalnych, korzystając z danych i analiz generowanych przez SI. Choć nie ukrywam, najbardziej jestem ciekaw wrażeń pracowników Żabki z obsługi Microsoft 365 Copilot. Na pewno do tematu wrócimy celem zbadania rezultatów.
Czytaj też: