REKLAMA

BvS10 - tak wygląda najsprytniejszy pojazd na świecie. Ten opancerzony przegubowiec wjedzie wszędzie

Czy wiesz, co łączy szwedzką firmę, brytyjskich komandosów i gąsienicowy pojazd o nazwie Viking? To BvS10 - niezwykły transporter opancerzony, który poradzi sobie za kołem polarnym i na pustyni.

BvS10 - tak wygląda najsprytniejszy pojazd na świecie. Ten opancerzony przegubowiec wjedzie wszędzie
REKLAMA

BvS10 zwraca uwagę przede wszystkim swoim wyglądem. Pojazd przypomina dziecinną zabawkę, ale to tylko pozory. Tak naprawdę to zabawka dla dużych chłopców. To doskonała maszyna, którą opracowano do przetrwania w najtrudniejszym terenie i do wykonywania najcięższych zadań. Jednak BvS10 nie jest tylko grzecznym osiołkiem do targania ciężarów. Potrafi też ugryźć.

REKLAMA

Niemcy zamówili właśnie 227 ultramobilnych, opancerzonych pojazdów terenowych BvS10 firmy BAE Systems. To już drugi zakup tych transporterów przez naszego sąsiada. Wcześniej Bundeswehra zamówiła 140 takich pojazdów.

Niezwykły BvS10

BvS10 to niezwykły pojazd opancerzony, który potrafi poruszać się po każdym terenie i w każdych warunkach. Jest to gąsienicowy opancerzony transporter przegubowy, który składa się z dwóch części połączonych elastycznym przegubem. Dzięki temu może pokonywać strome zbocza, głębokie rowy, podmokły teren i śnieg. Jest też zdolny do pływania i przenoszenia różnych ładunków i uzbrojenia.

BvS10 został opracowany przez szwedzką firmę BAE Systems Hagglunds na zlecenie brytyjskiej piechoty morskiej (Royal Marines), która używa go pod nazwą Viking. Pierwsze egzemplarze trafiły do służby w 2005 roku i od tego czasu brały udział w wielu misjach wojskowych, m.in. w Afganistanie, Iraku i Norwegii. Obecnie BvS10 jest używany także przez inne kraje, takie jak Francja, Holandia czy Szwecja. 136 takich pojazdów zamówili też amerykanie dla swoich jednostek stacjonujących na Alasce. Jeszcze więcej - około 160 - chce kupić Kanada.

BvS10 był wykorzystywany przez Royal Marines podczas wojny w Afganistanie

BvS10 pływa, jeździ i strzela

BvS10 ma wiele zalet, które czynią go wyjątkowym pojazdem. Po pierwsze, ma bardzo wysoką mobilność i zwrotność dzięki gąsienicom i przegubowi. Po drugie, ma dużą ładowność i pojemność. Może przewozić do 6 ton ładunku i do 12 żołnierzy w dwóch kabinach. Po trzecie, ma wysoki poziom ochrony przed pociskami i minami.

BvS10 to pojazd o imponujących parametrach technicznych, które świadczą o jego możliwościach. Ma długość 8 metrów, szerokość 2,34 metra i wysokość 2,45 metra w przedniej kabinie i 2,1 metra w tylnej kabinie. Jego masa wynosi 5 ton w przedniej części i 3,5 tony w tylnej części w wersji transportowej. Napędzany jest przez silnik diesla Cummins o mocy 210 kW i pojemności 5,9 litra. Przekładnia jest automatyczna z sześcioma biegami do przodu i jednym do tyłu.

BvS10 podczas testów

Zasięg pojazdu wynosi do 500 km, a prędkość maksymalna tego pięciotonowego transportera to 70 km/h na drodze i 5 km/h na wodzie. Pojazd ma podstawowy pancerz ochraniający przed ostrzałem z broni ręcznej i odłamkami artyleryjskimi (poziom 2 według STANAG 4569), który można zwiększyć do poziomu 4 przez dodatkowe płyty pancerne. Pojazd może być też uzbrojony w różne rodzaje broni, od karabinów maszynowych kalibru 5,56 mm do 12,7 mm, po granatnik automatyczny kalibru 40 mm.

BvS10 ma gąsienice o szerokości 0,62 metra, które zapewniają mu dobrą przyczepność i niski nacisk na podłoże. Gąsienice są wykonane z gumy i mają metalowe wkładki dla zwiększenia wytrzymałości. Gąsienice pozwalają transporterowi pokonywać przeszkody o wysokości do 1 metra i szerokości do 2 metrów. BvS10 zachowuje dobrą mobilność na miękkim terenie, takim jak śnieg, błoto, torfowiska lub piasek, ponieważ nacisk na podłoże jest zminimalizowany dzięki równomiernemu rozłożeniu obciążenia na cztery gąsienice. Pojazd zachowuje mobilność, nawet jeśli jedna gąsienica zostanie zerwana przez minę. Promień skrętu ma średnicę 14m.

Holenderski BvS10 z dodatkowym opancerzeniem listwowym przeciw granatnikom przeciwpancernym

BvS10 jest dostępny w kilku wersjach, które są dostosowane do różnych zadań i funkcji. Niektóre z nich to:

  • Wersja transportowa (TCV), która służy do przewozu żołnierzy i sprzętu.
  • Wersja dowodzenia (CV), która służy jako platforma komunikacyjna i kierowania operacjami.
  • Wersja naprawcza i ratownicza (RRV), która służy do holowania uszkodzonych pojazdów i naprawy sprzętu.
  • Wersja sanitarna (AV), która służy jako ambulans polowy.
  • Wersja wsparcia ogniowego (CSW), która służy do ostrzału celów z broni maszynowej lub granatnika automatycznego.
BvS10

BvS10 to pojazd opancerzony nowej generacji, który zapewnia wszechstronność, bezpieczeństwo i skuteczność na polu walki. Jest to idealny środek transportu dla wojsk specjalnych i oddziałów, które muszą działać w trudnym terenie i klimacie.

Bandvagn 206

Warto na zakończenie dodać, że starszym bratem BvS10 jest pojazd Bandvagn 206/208 (co oznacza Pojazd gąsienicowy 206/206). Został on opracowany w połowie lat 70. XX wieku przez Hagglunds (obecnie część BAE Systems Platforms & Services ) dla armii szwedzkiej. Pojazd był produkowany od 1980 r.

REKLAMA
Volvo BV202

Bandvagn 206/208 zastąpił w szwedzkim wojsku pojazd Volvo BV202, którego produkcja seryjna rozpoczęła się w 1964 r.  

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA