Kontenerowiec Ever Given oberwał po dziobie. Zobacz skutki rozróby w Kanale Sueskim
Kontenerowiec Ever Given znany z zablokowania Kanału Sueskiego w końcu doczekał się remontu. Statek czekał na niego od marca, kiedy to sparaliżował znaczną część światowej żeglugi morskiej.
Po miesiącach zwłoki rozpoczyna się remont potężnego kontenerowca Ever Given, który w marcu utknął na mieliźnie w Kanale Sueskim. Dopiero po wprowadzeniu statku do suchego doku inżynierowie mogli przyjrzeć się uszkodzeniom, które powstały podczas prób wyciągnięcia go na głębsze wody.
Kontenerowiec Ever Given utknął w Kanale Sueskim i wygenerował setki milionów dolarów strat
W marcu 2021 roku z pełną mocą dowiedzieliśmy się, jak wiele gospodarka zawdzięcza statkom wożącym towary po oceanach całego świata. Jeden czterystumetrowy kontenerowiec Ever Given, który utknął w kanale na zaledwie sześć dni, sprawił, że momentalnie po obu stronach zaczęły się robić korki. Żadne inne statki nie mogły przepłynąć, a tym samym dostarczyć towarów do swoich portów docelowych.
Straty spowodowane tym opóźnieniem z każdą godziną rosły o kolejne dziesiątki, a później setki milionów dolarów. Jednocześnie rynek zaczął szacować problemy z zachwianymi przez to wydarzenie łańcuchami dostaw. Nawet po uwolnieniu kontenerowca Ever Given z mielizny, statek przez kolejne miesiące przetrzymywany był w pobliskim porcie do czasu uzgodnienia odszkodowania, jakie operator musiał zapłacić za spowodowanie zatoru.
Po rozładowaniu towarów w Rotterdamie Ever Given skierował się do Chin na remont. Zanim jednak tam dotarł, kontenerowiec zrobił sobie na jakiś czas postój na Malcie. Inżynierowie wiedzieli już bowiem, że Ever Given potrzebuje wymiany gruszki położonej w dolnej sekcji dziobowej na całkowicie nową, a na jej wyprodukowanie potrzeba było kilku miesięcy.
Dopiero gdy nowa gruszka dziobowa była gotowa, kontenerowiec został wprowadzony do suchego doku w porcie w Qingdao w Chinach. Na powyższych zdjęciach opublikowanych na Twitterze 2 listopada 2021 r. widać zniszczenia spowodowane podczas prób wyciągnięcia takiego kolosa jak Ever Given (długość 400 metrów, szerokość 60 metrów) z mielizny.
W najbliższym czasie rozpocznie się demontaż zniszczonej gruszki dziobowej kontenerowca i montaż nowej. Wkrótce zatem Ever Given wróci do służby, wszak musi w jakiś sposób zarobić na karę, którą wygenerował w marcu.