1. SPIDER'S WEB
  2. Gry
  3. Sprzęt
  4. Tech
  5. Technologie

Największa aktualizacja PlayStation 5 już jest. Sprawdzamy nowości w polskiej wersji systemu

PlayStation 5: przegląd nowości w polskiej wersji systemu

Wrześniowa aktualizacja systemu PlayStation 5 dodaje najważniejszą, oczekiwaną przez wielu graczy funkcję: możliwość rozszerzenia pojemności SSD w konsoli. To jednak nie jedyna ciekawa nowość w PS5.

Konsola PlayStation 5 właśnie otrzymała wielką i ważną aktualizację systemu. Gwiazdą wrześniowego update'u bez wątpienia jest wsparcie dla dodatkowej pamięci SSD M.2. To jednak nie jedyna ciekawa nowość warta przetestowania. Dla wielu kluczowe jest lepsze rozróżnienie wersji gier dla PS5 i PS4, z nowym ekranem wyboru edycji programu. Równie ciekawy wydaje się nowy tryb picture-in-picture dla łowców trofeów czy wsparcie 3D Audio na zwykłych telewizyjnych głośnikach, z pomiarem akustycznym naszego pomieszczenia przy pomocy kontrolera!

Dlatego włączamy PS5 i zapraszamy na wspólny przegląd nowych funkcji w polskiej wersji systemu:

Od teraz na PlayStation 5 nie pomyślisz gier z PS5 oraz PS4. Jest czytelniej.

Sony już wcześniej wdrożyło do systemu wyraźniejsze oznaczenie gier z poprzedniej konsoli PlayStation, uruchamianych w trybie wstecznej kompatybilności. Teraz Japończycy idą o kilka kroków dalej, tworząc silny systemowy podział na tytuły dla PS5 oraz PS4, zobrazowany nie tylko przy pomocy osobnych symboli, ale również nowego menu wyboru wersji gry. Oba rozwiązania są niezwykle czytelne, naturalne i powinny wyeliminować nieścisłości na które uskarżała się część posiadaczy PlayStation 5.

Odwiedzając główne menu PlayStation, widzimy teraz logo PS5 lub PS4 bezpośrednio na kafelku każdej gry. Przed aktualizacją widoczne było oznaczenie wyłącznie dla gier z PS4, osadzone przy tytule produkcji. Gry PS5 - uruchamiane wszakże na konsoli PS5 - były traktowane jako produkcje natywne, więc bez dodatkowego oznaczenia. Miało to swój sens, ale gracze i tak potrzebowali lepszego rozróżnienia poszczególnych edycji programu. Teraz je dostali.

Kolekcja gier z symbolami PS5/PS4
Ekran wyboru wersji gry na PlayStation 5

Jeszcze lepiej wygląda sytuacja po wejściu do biblioteki wszystkich posiadanych produkcji. Przeglądając własne zasoby nie tylko mamy wyraźny podział na wersje za pośrednictwem symboli PS4 i PS5, ale otrzymaliśmy także nowy, osobny ekran wyboru. Przykładowo, klikając w kafelek Death Stranding pojawia się menu z kilkoma wyborami: chcę przejść do zakładki gry dla PlayStation 5, a może dla PlayStation 4? Takie ekrany wyboru porządkują kwestię posiadanych tytułów w różnych wersjach.

Nowy tryb picture-in-picture dla łowców trofeów to świetny pomysł. Warto go rozwinąć.

Wraz z wrześniową aktualizacją systemu posiadacze PS5 mogą śledzić do pięciu wybranych trofeów, przypinając je do podręcznego menu wywoływanego przyciskiem home. Co jeszcze lepsze, przypięte trofea można przenieść na bok ekranu, korzystając z rozwiązania na kształt trybu picture-in-picture. Gracz sam decyduje, z której strony ekranu ma znajdować się lista śledzonych trofeów. Wyzwania są aktualizowane w czasie rzeczywistym, płynnie reagując na postępy dokonane w środowisku gry.

Niestety, nowego trybu picture-in-picture nie można rozszerzyć na inne aktywności niż trofea. PlayStation 5 oferuje co prawda możliwość oglądania wideo i zdjęć jako PiP, ale jedynie w ograniczonym zakresie, korzystając jednocześnie tylko z części gier. Liczę, że w przyszłości się to zmieni, bo potencjał trybu picture-in-picture jest gigantyczny. Do teraz nie mogę przeboleć, że Microsoft zrezygnował z niego w konsoli Xbox One.

Nowy tryb picture-in-picture dla trofeów na PlayStation 5...
... pozwala wybrać stronę przypięcia do ekranu

Ułóż sobie pasek skrótów jak lubisz, centrum społecznościowe działa lepiej i szybciej

Sony oddało w ręce graczy więcej możliwości personalizacji podręcznego paska skrótów. Posiadacze PlayStation 5 mogą teraz przesuwać kolejność skrótów oraz ukrywać wiele z nich. Dzięki termu wciskając przycisk home na kontrolerze, od razu zyskujemy dostęp do tych funkcji i narzędzi, na których najbardziej nam zależy. Na przykład wybór źródła dźwięku, suwak głośności mikrofonu czy ustawienia Imprezy.

Będąc przy Imprezach, społecznościowe centrum Game Base doczekało się odświeżenia i usprawnienia. Gracze mogą się teraz wygodnie przełączać między znajomymi oraz czatami dzięki przyciskom L1 i R1 na padzie. Do tego użytkownicy otrzymali możliwość błyskawicznej odpowiedzi tekstowej czy szybkiego wysłania wideo do znajomych, bez konieczności wywoływania pełnoekranowego Game Base, pozostając w świecie gry.

Nie musimy już minimalizować gry, by wysłać znajomemu zrzut ekranu
Pasek narzędzi w PlayStation 5 jest już silnie edytowalny

3D Audio od teraz na zwykłych telewizorach. To duża rzecz.

Wcześniej 3D Audio było dostępne wyłącznie na zestawach słuchawkowych. Teraz Sony rozszerza swoją wirtualną scenę przestrzenną na zwykłe głośniki telewizyjne. Przed włączeniem 3D Audio na telewizorze warto przeprowadzić pomiar akustyczny pomieszczenia, w którym znajduje się konsola. PlayStation 5 przeprowadza ten proces przy pomocy mikrofonu w kontrolerze DualSense. Konieczne może być wcześniejsze zaktualizowanie oprogramowania pada.

Czym właściwie jest 3D Audio? Świetnie wytłumaczył to dla serwisu Spider's Web Mike Fitzgerald - szef technologii w studio Insomniac Games, odpowiedzialny m.in. za gry Ratchet and Clank: Rift Apart oraz Marvel's Spider-Man: Miles Morales. Zdecydowanie warto przeczytać.

 class="wp-image-1859641" width="580"
3D Audio na PlayStation 5 bez słuchawek. Wystarczy zwykły TV

Nareszcie można rozszerzyć pamięć w PlayStation 5. Koniec z limitem 667 GB

Najważniejszym elementem wrześniowej aktualizacji jest możliwość rozszerzenia pojemności na gry wideo przy pomocy dodatkowej kości M.2 SSD. Niestety, dopiero w przeciągu kilku następnych dni przetestujemy tę funkcję, zdając wam obszerny raport. W tym momencie kilka różnych pamięci od wiodących producentów zmierza w kierunku naszej redakcji i jestem niezwykle ciekaw, jak sobie poradzą jako część konsoli PlayStation 5.