Gry  / News

Sony zapowiada kolejną generację VR. Nowe PlayStation VR dla PS5 to lepsze kontrolery, jeden kabel

Picture of the author

Sony oficjalnie potwierdziło zaawansowane prace nad nową generacją hełmu wirtualnej rzeczywistości. Następca PSVR będzie lepszy w każdym obszarze, chociaż już teraz jestem lekko rozczarowany jednym elementem zapowiedzi…

Nadchodzi następca PSVR! Teraz już oficjalnie, po wielu wcześniejszych plotkach i przeciekach. Sony poinformowało o produkcji kolejnych gogli VR za pośrednictwem oficjalnego bloga PlayStation, podając garść pierwszych informacji dotyczących zupełnie nowego rozwiązania. Mam dobre i złe wiadomości:

Następca PSVR będzie lepszy w praktycznie każdym aspekcie.

źródło: VR4Player.fr

Nowe gogle dedykowane grom w wirtualnej rzeczywistości będą się cechować większą rozdzielczością obrazu oraz większym polem widzenia. Właśnie te dwa parametry negatywnie wyróżniały pierwsze PSVR na tle zestawów podłączanych do wydajnych komputerów osobistych. Obraz w nowych goglach PlayStation VR ma być znacznie ostrzejszy i bardziej wyrazisty. Przełoży się to na większe zanurzenie gracza w wirtualnym świecie i bardziej naturalne, bardziej realistyczne doznanie.

Ulepszone zostanie również śledzenie ruchów gracza. Niestety, Sony nie wspomina, przy wykorzystaniu jakiej technologii. PSVR minionej generacji korzystało z monitorowania źródeł światła przy pomocy kamery podłączanej do konsoli. To rozwiązanie zawodne, ponieważ nie rejestruje ruchów za obiektami zasłaniającymi lub poza kadrem obiektywu. O wiele lepiej sprawdza się autonomiczny system śledzenia w oparciu o kamery i sensory samych gogli, wykorzystywany np. w bardzo udanym modelu Oculus Quest 2.

Wiemy również, że PSVR2 (redakcyjna nazwa robocza) otrzyma zupełnie nowe kontrolery. Co więcej, akcesoria wykorzystają rozwiązania zastosowane w padach DualSense. Osobiście liczę, że Sony ma tutaj na myśli zwłaszcza adaptacyjne spusty, będące prawdziwą rewolucją w sposobie tego, jak doświadczamy i jak czujemy sprzężenie zwrotne w grach wideo. Nie miałbym również nic przeciwko, gdyby kontrolery nowego PlayStation VR potrafiły interpretować ruchy poszczególnych palców. Sony posiada odpowiednią technologię umożliwiającą implementację takiego rozwiązania.

Niestety, PSVR2 będzie korzystać z połączenia kablowego.

To właśnie ta zła wiadomość, o której pisałem na początku. Nowe gogle wirtualnej rzeczywistości Sony będziemy łączyć z PlayStation 5 za pomocą kabla. Na pocieszenie warto podkreślić, iż mowa o wyłącznie jednym łączu. Nie będą potrzebne żadne dodatkowe stacje sygnałowe ani moduły wideo. Unikniemy również plątaniny przewodów, jak ma to miejsce w przypadku zestawu PS4/PS5 + PSVR.

Mimo wszystko jestem nieco rozczarowany z powodu tego, że Sony nie zdecydowało się na ambitny, znacznie bardziej kosztowny wariant w pełni bezprzewodowych gogli VR. Korzystam z bezprzewodowego Oculus Questa 2 i muszę przyznać, że to zupełnie nowy poziom jakości, wygody, komfortu i poczucia wolności. Ten kabel - chociaż tylko jeden - stanowi zasadniczą psychologiczno-użytkową barierę. Fakt, że Oculus Quest 2 nie potrzebuje połączenia z PC sprawia, iż korzystam z niego regularnie, co trzeci - czwarty dzień.

Rozumiem jednak decyzję Sony. Japończycy nie chcą, aby ich nowe gogle VR kosztowały majątek. Właśnie cena była jednym z powodów, dla których Sony sprzedało kilka milionów pudełek PSVR. Teraz korporacja zapewne podąży tą samą drogą, z kolei bardzo drogi moduł łączności bezprzewodowej wysokiej przepustowości radykalnie odbiłby się na finalnej cenie produktu. Mowa o wzroście nawet powyżej tysiąca złotych.

Sony ma w zanadrzu spory atut, w postaci niezłej biblioteki gier na pierwsze PSVR.

Resident Evil 7, Astro Bot Rescue Mission, Blood & Truth, Iron Man, Farpoint czy WipeOut Omega Collection to wszystko niezłe, dobre i rewelacyjne gry wykorzystujące wirtualną rzeczywistość, w które zagramy wyłącznie na PSVR. Nowe gogle Sony dodatkowo podniosą atrakcyjność tych tytułów, zwiększając rozdzielczość obrazu, wyrazistość sceny czy pole widzenia.

Możemy się również spodziewać, że nowa generacja wirtualnej rzeczywistości w wydaniu Sony będzie obfitować w następną porcję unikalnych gier na wyłączność. Dodatkowa moc konsoli PlayStation 5 przełoży się na większe możliwości dla deweloperów, lepszą oprawę i bardziej innowacyjne pomysły, wzmocnione bezprzewodowymi kontrolerami VR z prawdziwego zdarzenia. Dlatego jestem bardzo na tak i już nie mogę się doczekać kolejnych informacji.

Nowe PlayStation VR pojawi się na rynku najszybciej w 2022 roku.

Grafiki w tekście nie przedstawiają PSVR2. To artystyczna wizja nowego urządzenia autorstwa VR4Player.fr

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst