Dla wielu może to być spore zaskoczenie - świetne wyniki Kruger&Matz za 2016 rok
Polska firma sprzedająca smartfony, sprzęt audio i telewizory rozpycha się na polskim rynku. 2016 rok dla marki Kruger&Matz był bardzo udany, a firma pochwaliła się osiągniętymi wynikami.
Kruger&Matz to owoc rodzinnego biznesu. Zbigniew Leszek założył firmę Lechpol Electronics ćwierć wieku temu, a w ubiegłym roku przekazał ją swoim trzem synom. Oczkiem w głowie jednego z nich, Michała Leszka, jest marka własna Lechpolu.
Z logo Kruger&Matz sprzedawane są między innymi telefony, tablety, sprzęt audio i telewizory.
Wiele osób robi sobie żarty z tej firmy ze względu na to, że nazwa brzmi niemiecko, za produkcję odpowiadają Chińczycy, a na billboardach produktów Kruger&Matz nie poleca żaden celebryta, tylko twórca marki, Michał Leszek.
Nie da się jednak ukryć, że podjęte decyzje dotyczące nazwy, portfolio produktów i sposobu promocji okazały się trafne. Kruger&Matz odniósł na rodzimym rynku sukces i odpowiada już za 31 proc. obrotu całego Lechpolu.
Cały Lechpol Electronics stale się rozwija.
W 2016 roku firmie udało się wypracować przychody o 10 proc. wyższe niż rok temu na poziomie 145 mln zł. To zarazem dotychczasowy rekord. Z tej kwoty za 45 mln zł odpowiada marka Kruger&Matz i wzrosty są jeszcze większe: na poziomie 50 proc.
Przedstawiciele Kruger&Matz chwalą się tym, że udało się zwiększyć marżę ze sprzedaży. Wzrost wynosi aż 120 proc. co przekłada się na 9,7 mln zł. Lechpol nie musi pompować pieniędzy w swoją markę niczym w startup, bo ona na siebie zarabia.
Kruger&Matz to już nie tylko smartfony.
Kilka lat temu Kruger&Matz kojarzył się głównie ze smartfonami. Jeszcze w 2015 roku stanowiły one 40 proc. sprzedaży firmy. Dzisiaj, chociaż w kategorii telefonów udało się utrzymać pozycję, to firma czerpie zyski ze sprzedaży produktów z innych kategorii, a smartfony odpowiadają za 27 proc. sprzedaży.
Telefony to nadal najistotniejszy segment produktów w ofercie, ale Kruger&Matz spore wzrosty zanotował w segmencie RTV. Telewizory, czyli dość świeża kategoria w portfolio istniejącej od 5 lat firmy, wypracowały w 2016 roku na 22 proc. sprzedaży - wzrost o 350 proc. Trzecie na podium są tablety: 16 proc.
Taka ścieżka rozwoju nie powinna dziwić.
Od samego początku Michał Leszek chciał się zajmować sprzedażą sprzętu home audio. To z myślą o tej kategorii wymyślono nazwę Kruger&Matz. Jak na razie nie jest ona jednak centrum działalności Kruger&Matz i nie rośnie tak dynamicznie jak telewizory, ale generuje już 14 proc. sprzedaży. To wzrost rok do roku na poziomie 60 proc.
Również prężnie - tutaj firma chwali się wzrostem 96 proc. - rozwija się segment słuchawek odpowiedzialny za 5 proc. sprzedaży. Pozostałe gałęzie biznesu Kruger&Matz pod względem sprzedaży to car audio (4 proc.), laptopy (2 proc.), głośniki Bluetooth (2 proc.). Pozostałe sprzęty łącznie to 8 proc. sprzedaży.
Kruger&Matz w liczbach prezentuje się bardzo dobrze, ale 2016 rok był dla firmy sporym wyzwaniem.
Jednym z nich było przeprowadzenie akcji czyszczenia magazynów z produktów przynoszących straty. Zlikwidowano też gałęzie biznesu, które nie przynosiły zarobku. Druga połowa roku wiązała się z wprowadzeniem nowych produktów do oferty. Kruger&Matz chwali się też "bardzo dużymi inwestycjami" i zapowiada nowe laptopy z wyższej półki cenowej.
Firma chwali się też wejściem w nowe kategorie sprzętowe, ekspansją na kolejne rynki oraz pracami nad dystrybucją. Firma sprzedaje swoje produkty nie tylko w Polsce, ale też w m.in. Rumunii, Niemczech, Holandii, Belgii, Czachach, Słowacji, Ukrainie, Węgrzech i Bułgarii.
W Rumunii, czyli najwyraźniej najważniejszym obecnie rynkiem zagranicznym dla Kruger&Matz, producent wybudował magazyny i biura. Oddział Lechpol Electronic SRL z tego kraju może pochwalić się obrotem na poziomie niemal 25 mln zł przy wzroście obrotu 15 proc. rok do roku. Sprzedaż wzrosła zaś o 106 proc.