Onet nie jest już królem polskich portali. Teraz rządzi Wirtualna Polska
Stało się. Wirtualna Polska przegoniła w Megapanelu Onet. Mamy nowego króla polskich portali, który zgarnie premię od reklamodawców za to, że jest teraz największy.
Niedawno po internecie hulały przepychanki między Onetem a Wirtualną Polską na temat złych praktyk pompownia ruchu. Teraz już wiemy na pewno, dlaczego były król polskich portali „doniósł” na nowego władcę - chodził o to, żeby zdyskredytować nowego lidera i poddać w wątpliwość sposób w jaki znalazł się na szczycie.
Choć trzeba przyznać, że przewaga WP nad Onetem jest… niewielka. Nowy lider wśród polskich portali może się pochwalić tym, że w grudniu 2014 roku przyciągnął 15,63 mln realnych użytkowników, ale wicelider nie pozostaje daleko w tyle z 15,56 mln RU.
Ważniejsza jest jednak inna sprawa - w grudniu w porównaniu do listopada całej grupie WP przybyło nieco ponad milion RU, a Onetowi zaledwie 64,7 tys. użytkowników.
A jak rywalizacja między WP a Onetem kształtuje się w poszczególnych kategoriach tematycznych? W biznesie rządzi Wirtualna Polska - ma prawie 2 mln RU przewagi nad Onetem. To zasługa sporych inwestycji poczynionych przez WP na rzecz rozwoju własnych treści o tematyce gospodarczej oraz zakupu Grupy Money.pl. W kategorii „informacje i publicystyka” nadal rządzi Onet, a WP jest dopiero na trzecim miejscu - za Polskapresse.
Komunikacja to domena Wirtualnej Polski. Ma prawie dwa razy więcej RU w tej kategorii niż Onet, który zamyka podium. Na drugim miejscu plasuje się Google. W rozrywce nikt nie wygra z YouTube’m jeszcze długo, ale Onet wyraźnie w tej kategorii przewyższa WP - o 1,5 mln RU.
Ciekawie kształtuje się sytuacja jeżeli chodzi o nowe technologie. Tutaj walka jest bardzo wyrównana, ale z lekkim wskazaniem na Wirtualną Polskę. Różnica między arcyrywalami wynosi zaledwie niecałe 16,7 tys. RU.
Onet wygrywa z WP w kategorii sport o ok. 400 tys. realnych użytkowników i zajmuje pierwsze miejsce. Sytuacja wygląda jednak odwrotnie jeżeli chodzi o styl życia - tutaj liderem jest WP, a Onet traci też mniej więcej 400 tys. RU. Trzeba jednak nadmienić, że lider w kategorii sport ma w tym segmencie nieco ponad 5 mln RU, a w stylu życia ponad 9 mln RU. Onet rządzi jeszcze w turystyce.
Grudniowe wyniki Megapanelu są bardzo ważne ponieważ wskazują, że wśród polskich portali zmienił się lider. Choć z drugiej strony pokazują też, że nowy król nie może czuć się pewnie na swoim tronie - obalony władca wciąż czyha za rogiem i zapewne w tej chwili przegrupowuje siły, żeby przypuszczać kolejne ataki. I będzie to robił tak długo aż znów zwycięży albo zostanie całkowicie pokonany.
Dlatego też grudniowe wyniki Megapanelu są emocjonujące, ale z niecierpliwością czekam na wyniki z pierwszych miesięcy tego roku, ponieważ to one tak naprawdę pokażą czy WP zadomowiło się na szczycie na stałe czy może był to szczególnie dobry miesiąc w wykonaniu Grupy Wirtualna Polska, którego nie będzie łatwo powtórzyć. Zwłaszcza, że wynik grupy WP wywindowało dołączenie do wyników rezultatów Money.pl i Dobrychprogramów, a Onet i NK.pl nadal liczone są osobno. Z drugiej strony, nie wiem jaka jest "współoglądalność" NK.pl i Onetu, więc nie wiem też jak wpłynie to na wyniki całej grupy Onet-RASP.
Ciekaw też jestem co zrobi Onet pod nowym kierownictwem, żeby ponownie zdobyć palmę pierwszeństwa.
Odejście Roberta Bednarskiego tuż przed spadkiem na drugie miejsce wśród polskich portali nabiera teraz nowego kontekstu i czyni wybór nowego CEO Grupy Onet.pl jeszcze ciekawszym.