Tech  / News

AKTUALIZACJA: Allegro nie działa - co to oznacza?

150 interakcji
dołącz do dyskusji

W lutym Allegro miało w zwyczaju często padać pod naporem ataków DDoS. Wielu użytkowników nauczyło się wtedy jak sobie radzić, gdy aukcyjny gigant zrobił sobie drzemkę. Warto wiedzieć co się dzieje z aukcjami, gdy serwis nie działa.

To nie pierwszy raz

W lutym weekendową tradycją stały się ataki DDoS na serwis Allegro.pl. Raz pisał o tym Przemek innym razem ja. Tamte awarie nauczyły nas jak sobie radzić z aukcjami, które kończą się w momencie awarii serwisu. Informacje te będą przydatne również dzisiaj, gdyż od rana użytkownicy zgłaszają problemy w działaniu witryny.

Ponad dwie godziny temu zaczęły się pojawiać na Facebooku i Twitterze pierwsze zgłoszenia o niedziałającej funkcji logowania. Początkowo przedstawiciele Allegro odpisywali, że będą sprawdzać zgłoszenia użytkowników. Po krótkim czasie wszyscy już zauważyli, że problem ten narasta i nie dotyczy małej grupy klientów - jak początkowo można było przypuszczać.

Około godziny temu strona główna Allegro.pl przestała odpowiadać. Witryna leży i jedynym sposobem jakim można na nią się dostać jest jej mobilna wersja m.allegro.pl.

Co się dzieje z aukcjami podczas awarii?

Zgodnie z zapisami regulaminu oferty kończące się w dniu awarii w godzinach, w których ona wystąpiła zostają przedłużone o 24 godziny. Za oferty kończące się w czasie awarii Allegro może zwrócić wszystkie opłaty.

W przeszłości zdarzały już przypadki dłuższych awarii i wtedy Allegro przedłużało o 24 godziny nie tylko kończące się aukcje, ale wszystkie trwające.

Regulamin: Załącznik nr 3. Polityka przerw technicznych oraz rekompensat za awarie techniczne

Grupa Allegro dokłada wszelkich starań, aby zapewnić prawidłowe i nieprzerwane funkcjonowanie Allegro. Przy tak złożonym systemie informatycznym jak Allegro mogą wystąpić awarie i błędy techniczne spowodowane kłopotami ze sprzętem bądź oprogramowaniem. W każdym przypadku Grupa Allegro stara się w jak największym stopniu ograniczyć negatywne skutki zaistniałych problemów technicznych.
Dokładne informacje o wszystkich przerwach technicznych, awariach i błędach oraz związanych z nimi rekompensatach są umieszczane w sekcji "Nowości i komunikaty", do której dostęp możliwy jest z poziomu strony głównej Allegro.

Aby rozwijać serwis oraz minimalizować ryzyko wystąpienia awarii, konieczne są okresowe przerwy techniczne, w czasie których w systemie informatycznym wprowadzane są odpowiednie zmiany. Grupa Allegro dba o to, aby przerwy techniczne nie były uciążliwe dla Użytkowników, w tym celu, w miarę możliwości, planuje je na godziny nocne, a o terminie i przewidywanej długości trwania przerwy informuje Użytkowników z co najmniej kilkugodzinnym wyprzedzeniem. Wpływ przerw technicznych na przebieg Transakcji jest następujący:

a. jeżeli przerwa techniczna trwa 12 godzin albo krócej, Transakcje, których termin zakończenia przypada na okres przerwy, są przedłużane o 24 godziny (tj. termin ich zamknięcia przypada o 24 godziny później, niż to było pierwotnie ustalone);
b. jeżeli przerwa techniczna trwa dłużej niż 12 godzin, wszystkie Transakcje, które trwały w momencie rozpoczęcia przerwy, są przedłużane o 24 godziny.
Za awarię techniczną uznaje się sytuację, w której zdecydowana większość lub wszyscy Użytkownicy utracili możliwość korzystania z podstawowych funkcji Allegro związanych z organizowaniem Transakcji, w szczególności nie mogli się zalogować, wystawić Towaru, złożyć oferty lub wyszukiwać Transakcji przy pomocy kluczowych metod dostępnych w Allegro. W przypadku wystąpienia awarii technicznej:
a. jeżeli awaria techniczna trwa 6 godzin albo krócej, Transakcje, których termin zakończenia przypada na czas trwania awarii oraz w okresie 15 minut po jej usunięciu, są przedłużane o 24 godziny;
b. jeżeli awaria techniczna trwa dłużej niż 6 godzin, wszystkie Transakcje, które trwały w momencie wystąpienia awarii, są przedłużane o 24 godziny albo odpowiednio o wielokrotność tego okresu w przypadku awarii trwającej dłużej niż 24 godziny;
a niezależnie od długości awarii technicznej, jeżeli którejkolwiek z Transakcji, z przyczyn technicznych, nie udało się przedłużyć i zakończyła się w czasie awarii, wówczas opłaty i prowizje dotyczące tej Transakcji nie są naliczane, a już pobrane są zwracane w terminie nie dłuższym niż 21 dni.

Za błąd techniczny uznaje się każdy problem techniczny związany z funkcjonowaniem Allegro inny niż wskazana w powyższym pkt. 4 awaria. Decyzję o ewentualnych rekompensatach i zwrotach Grupa Allegro podejmuje każdorazowo po usunięciu błędu technicznego, uwzględniając jego rodzaj, długość trwania i skalę negatywnych skutków.

O szczegóły związane z dzisiejszymi problemami oraz o to jak działa regulamin w przypadku częściowej awarii serwisu (gdy np. tylko część użytkowników nie może się zalogować) zapytaliśmy rzecznika prasowego Allegro. Gdy tylko dostaniemy odpowiedź to wpis zostanie zaktualizowany.

Aktualizacja - godz. 13:48

Paweł Klimiuk, rzecznik prasowy Allegro odpowiedział na nasze pytanie o przyczyny problemów technicznych:

Walczymy od rana z atakiem DDoS podobnym do tego w lutym. Poranne problemy w dostępie były krótkie i przejściowe – udało nam się zapewnić dostęp i poprawne funkcjonowanie serwisu dla prawie wszystkich użytkowników . Obecnie widzimy kolejną falę ataku i w efekcie cześć naszych użytkowników (miedzy 15 a 18 procent ruchu) nie ma dostępu do serwisu. Pracujemy nad tym, aby uzyskali oni bezpieczny dostęp tak szybko jak będzie to możliwe. Na pewno przedłużymy trwające aukcje, ale szczegóły podamy nieco później.

Allegro zamieściło na Facebooku również oficjalny komunikat:

Dzisiaj w godzinach porannych występowały problemy techniczne z serwisem Allegro. Były one związane były z atakiem typu DDoS, który został skutecznie odparty.

Obecnie zmagamy się z kolejną falą tego ataku polegającego na próbie zablokowania dostępu do serwisu. To właśnie stąd problemy, których niektórzy z Was (około 20% użytkowników) doświadczają.

Nasze IT pracuje nad przywróceniem wszystkim płynnego i bezpiecznego dostępu do serwisu. Aukcje kończące się w czasie kłopotów technicznych zostaną przedłużone zgodnie z regulaminem.

Przepraszamy wszystkich, którzy próbują w tej chwili bezskutecznie korzystać z Allegro.

Z informacji do jakich udało nam się dotrzeć wynika, że również strona banku ING ma spore problemy spowodowane prawdopodobnie (tym samym?) atakiem DDoS. Witryna ładuje się bardzo wolno lub wcale. Do tego dochodzą problemy z logowaniem, które użytkownicy zgłaszają od ponad trzech godzin. Przedstawiciele banku zapewniają, że karty płatnicze i wszystkie inne usługi działają poprawnie.

Aktualizacja - godz. 14:45

Strona ING banku została zamknięta. Wcześniej występowały problemy z ładowaniem witryny oraz z funkcją logowania.

ing

Aktualizacja - godz. 15:05

Strona ING banku za każdą próbą wejścia zachowuje się inaczej. Raz wyświetla powyższy komunikat, innym razem ładuje się w nieskończoność lub też nie wczytuje się wcale.

Sprawdziłem androidową aplikację mobilną ING i udało mi się bez problemu zalogować na konto. Wykonałem testowy przelew własny, transakcja została błyskawicznie zrealizowana. Zatem jeżeli szukacie sposobu na uzyskanie dostępu do konta i wykonania pilnych przelewów to już wiecie co musicie zrobić. Tablety i smartfony w dłoń!

Aktualizacja - godz. 19:00

Około godziny 18:30 na profilu Allegro pojawiło się nowe wyjaśnienie:

"Dzisiejsze kłopoty z serwisem dotknęły tylko około 20% użytkowników, ale trwały dość długo.

Dlatego wszystkie aukcje trwające oraz kończące się pomiędzy 10:16:00, a 16:21:59 zostaną przedłużone o 24h.

W pierwszej kolejności przedłużymy oferty kończące się w trakcie awarii. Następnie te, które miały się zakończyć w ciągu doby. Potem kolejne. Cały proces potrwa około 2-3 dni.

Użytkownicy zgłaszają cały czas problemy ze swoimi aukcjami. Wiele licytacji zniknęło i nie są widoczne ani w trwających, ani w zakończonych aukcjach."

ING Bank Śląski w tym samym czasie co Allegro (ten sam hosting?) poinformował o końcu problemów technicznych:

"System ING BankOnLine działa już poprawnie. Przepraszamy za trudności związane z dzisiejszą awarią."

Użytkownicy twierdzą inaczej. Na Facebooku zgłaszane są cały czas problemy w działaniu internetowego systemu bankowego.

W odpowiedzi na te reklamacje pojawiło się kolejne wyjaśnienie:

"Przepraszamy za utrudnienia, ale niestety dla części Klientów występują jeszcze problemy z dostępnością. Cały czas pracujemy nad usunięciem wszystkich problemów."

W mediach społecznościowych nie brakuje już głosów rozwścieczonych klientów, ale jak widąć pełną funkcjonalność usług internetowych będziemy musieli jeszcze poczekać. Przypominam, że cały czas działa dostęp do banku on-line z poziomu dedykowanych mobilnych aplikacji (sprawdzałem na Androidzie).

Aktualizacja - 03.04.2013r. godz. 17:25

Kolejny dzień przyniósł nowe problemy dla Allegro. Chociaż czy nowe to się dopiero okaże. Wszystko wskazuje na to, że ponownie mamy do czynienia z atakiem DDoS.

allegro awaria

Powyższa informacja pojawiła się na Twitterze. Na Facebooku dodano zaś humorystyczną grafikę przygotowaną na potrzeby komunikatów o problemach technicznych.

allegro fb

O komentarz w sprawie dzisiejszej awarii zapytaliśmy rzecznika prasowego Allegro. Gdy tylko dostaniemy odpowiedź to wpis zostanie zaktualizowany.

Aktualizacja - 03.04.2013r. godz. 21:25

Komunikat od Allegro:

Niestety niektórzy zrobią wiele, żeby zakłócić Wam możliwość robienia zakupów i prowadzenia biznesu. Mamy z nimi ostatnio sporo do czynienia.

Na szczęście poradziliśmy sobie i tym razem. Allegro od kilku godzin działa już prawidłowo i mamy nadzieję, że to się nie zmieni.

W tej chwili nie jesteśmy w stanie nic powiedzieć o ewentualnym przedłużeniu akcji. Będziemy Was informować na bieżąco.

Aktualizacja - 03.04.2013r. godz. 21:42

Kolejny komunikat:

Wszystkie aukcje trwające oraz kończące się dzisiaj pomiędzy 16:07:00, a 17:45:59 zostaną przedłużone o 24h.

Podobnie jak wczoraj w pierwszej kolejności przedłużymy oferty kończące się w trakcie awarii. Następnie te które miały zakończyć się później. Cały proces potrwa około 2-3 dni.

Aktualizacja - 03.04.2013r. godz. 22:13

Ostatni komunikat z profilu na Facebooku:

Nadal dostajemy od części z Was sygnały o problemach w korzystaniu z serwisu. Musimy prosić Was o cierpliwość. Pracujemy nad tym, żebyście wszyscy mogli korzystać z Allegro.

To już drugi dzień z rzędu, w którym najpopularniejszy polski serwis aukcyjny musi się zmagać z atakami DDoS. U mnie obecnie Allegro.pl nie działa, jednak wersja mobilna jak i aplikacja na Androida zdają się funkcjonować bez zarzutów.

przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst


przeczytaj następny tekst