„Upadaj szybko. Upadaj tanio” – jakich błędów wystrzegać się na początku tworzenia startupu

Lokowanie produktu

Pięciu startupowców dzieli się radami dla początkujących. Pozwolą one lepiej zarządzać swoim czasem, ludźmi i pieniędzmi.

Jakich błędów unikać na początku tworzenia startupu?

Kopiuj-wklej nie działa

Wcześniejszym projektem Adamczyka był kreator biznesplanów on-line NowyInteres.pl, nad którym praca rozpoczęła się od wykupieniu konta premium na konkurencyjnych, zachodnich platformach i dogłębnym ich przetestowaniu.

Rekonesans pokazał, że żaden z zagranicznych kreatorów nie pasuje do naszego rynku ze względu na duże różnice w zasadach rachunkowości. Kalkulacja przeniesiona z USA pozwoliła przywidywać, że rocznie będzie się sprzedawało nawet 5 tys. kont premium. Czas pokazał, że udaje się zaledwie 10 razy mniej.

deskdoo class="wp-image-514735"
Adam Adamczyk z Deskdoo podczas OrangeFab w Paryżu

Delegowanie obowiązków

Jedna z najważniejszych umiejętności dobrych managerów. Po jakimś czasie nawał obowiązków jest tak duży, że trzeba się kimś wesprzeć, bo wyrobienie się ze wszystkimi zadaniami jest fizycznie niemożliwe.

Zwraca na to uwagę Łukasz Krysztopik, student Politechniki Białostockiej i założyciel Nauczymy Cię - startupu edukacyjnego rozwijanego w ramach Akademickiego Inkubatora w Białymstoku. Łączy on korepetytorów i osoby chcące skorzystać z ich usług. Obecnie działa w każdym wojewódzkim mieście w kraju i skupia 70 pracowników.

Kłania się tu odpowiednie zarządzanie projektami – kluczowe w sytuacji skończonych zasobów i ciągłych deadline’ów. Jeśli chcecie podszlifować swoje umiejętności zarządzania to zapraszamy na wydarzenie partnera naszego cyklu, Idea Banku, w Krakowie z trenerem podejścia Management 3.0, Jakubem Bażelą.

nauczymy Cie class="wp-image-514736"
Łukasz Krysztopik, założyciel Nauczymy Cię

Zajmij się projektem, nie PR-em

Drugi projekt z Podlasia to robot Photon stworzony, aby rozwijać się wraz z dziećmi i uczyć ich programowania. O Photonie pisaliśmy w lutym, kiedy zespół startował z kampanią na Kickstarterze, która zakończyła się sukcesem.

Media podchwyciły temat robota znacznie wcześniej, bo jego twórcy zdecydowali się pokazywać go jeszcze w fazie alfa – startowali w konkursach i dostawali porady jak rozwijać produkt.

photon class="wp-image-499242"
Twórcy Photona, Marcin Joka w środku

Przez moment prace nad Photonem lekko zwolniły, zespół musiał dzielić swój czas pomiędzy pracę techniczną a wyjazdy.

Nie każdy projekt rozchodzi się w internecie tak szybko, jak miało to miejsce w przypadku Photona. Znacznie częściej trzeba się bardzo napracować nad dotarciem do prasy, czy klientów. Jeśli planujecie mocniejsze postawienie na tzw. „marketing przychodzący” i mieszkacie w okolicach Katowic, to na pewno przyda się Wam szkolenie z jego wykorzystania w e-commerce, organizowane przez Idea Hub.

Zacznij od analizy rynku

Spontap to Tinder dla imprez – aplikacja stworzona przez studentów SGH i PW, która pomaga w ciekawym zaplanowaniu czasu.

Każdy starupowiec musi sobie odpowiedzieć na powyższe pytania już na etapie pomysłu. Świetnie widać to na przykładzie Spontap: czy wystarczająco wielu ludzi szuka wydarzeń w swoich miastach, czy Facebook nas nie wygryzie ze swoimi eventami, czy kluby będą chciały płacić za promocję?

tomczak spontap-min class="wp-image-505745"
Twórca Spontap, Michał Tomczak

Przepalanie pieniędzy

Widać różnicę w sposobie wydawania pieniędzy pomiędzy startupami z inwestorem, a tymi, które finansują się same.

Twórca FastTony.es Daniel Kędzierski class="wp-image-515582"
Twórca FastTony.es Daniel Kędzierski

Amerykański przedsiębiorca Mark Suster napisał kiedyś:

Oszczędność w budowaniu firmy jest cnotą, choć chodzi tu bardziej o mądre wydawanie dostępnych pieniędzy, a nie bycie dusigroszem. Rynek programistów jest przecież rynkiem pracownika i nie znajdzie się utalentowanych koderów za minimalną stawkę.

Są jednak rzeczy, na których można zaoszczędzić. Jednym z nich może być biuro. Spider’s Web od początku rozwijało się jako organizacja wirtualna – bez biura. Obecnie za forum redakcji robi Slack, który sprawdza się świetnie.

Czasami trzeba jednak spotkać się z klientem, urządzić spotkanie pracowników, czy szkolenie. Co wtedy? Można spotkać się w kawiarni, ale to raczej w formule 1 na 1, bo brakuje tam prywatności. Można wynająć salę w hotelu, ale jest to bardzo drogie.

Można skorzystać z coworkingu!

Przyjrzyjmy się kilku przykładowym propozycjom dla Warszawy. Każda z nich oferuje Wi-Fi, napoje i biuro (o ile jest wolne) w standardzie.

Google Campus obsługiwany przez TechHub

  • Flex: 2000 zł/rok/osoba, dostęp 20 h/tydzień, elastyczne miejsce pracy,
  • Resident: 750 zł/mc/osoba, dostęp 24/7, wydzielone miejsce pracy.

Business Link

  • Coworking: 500 zł/mc/osoba, elastyczne miejsce pracy,
  • Mikrobiuro: 1000 zł/mc/do 4 osób, wydzielone miejsce pracy,
  • Prywatne: 2000 zł/mc/do 10 osób, zamknięta przestrzeń biurowa.

Idea Hub

  • Bezpłatnie,
  • Możliwość wynajęcia sal konferencyjnych, albo pracowania na otwartej przestrzeni z całym sprzętem biurowym,
  • Prasa i książka,
  • Kawa i herbata,
  • Drukarka 3D w łódzkim Idea Hub,
  • Packshot Studio (Canon EOS 70D, iMac, statywy) w Idea Hub na Polnej w Warszawie.
ideahub (1) class="wp-image-501040"

Idea Hub sprawdzi się świetnie jeśli nie mieszkacie w dużym mieście, a przyjeżdżacie, aby załatwić kilka spraw i spotkać się z klientami. Jeśli jest to Warszawa, Kraków, Katowice, Łódź czy Wrocław (nowa siedziba) to nie potrzebujecie wydawać pieniędzy na wynajem coworkingu.

Lokowanie produktu
Najnowsze