Wiadomości

Średnie SUV-y nie boją się wirusa. Po te modele Polacy najchętniej sięgali w pierwszym kwartale

Wiadomości 04.05.2020 215 interakcji

Średnie SUV-y nie boją się wirusa. Po te modele Polacy najchętniej sięgali w pierwszym kwartale

Piotr Barycki
Piotr Barycki04.05.2020
215 interakcji Dołącz do dyskusji

Wirus wirusem, ale SUV-y trzeba kupować.

Przynajmniej na to wskazują opublikowane przez Samar dane za pierwszy kwartał 2020 r., dotyczące sprzedaży SUV-ów segmentu D na naszym rynku. W sumie od stycznia do końca marca, czyli już częściowo w okresie koronawirusowym, sprzedało się 7246 aut tego typu, co oznacza spadek o zaledwie 3,6 proc. w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej.

Kwiecień pewnie trochę popsuje statystyki roczne, ale raczej nie aż tak, jak zrobił to we Włoszech.

A drabinka potrzeb SUV-owych wygląda w Polsce tak:

Volvo XC60 i… potem długo nic, przynajmniej na pierwszy rzut oka. Jeśli chodzi o SUV-y średniej wielkości (w rozumieniu europejskim, nie amerykańskim), to druga generacja szwedzkiego SUV-a właściwie nie ma bezpośredniej konkurencji, znajdując w ciągu trzech miesięcy 1242 odbiorców. Na drugim miejscu, z wynikiem 858 egzemplarzy jest Kodiaq, ale trudno uznać, żeby te dwa samochody grały w tej samej lidze – chociażby patrząc na ich bazową cenę.

Dopiero na trzecim miejscu, z 812 sprzedanymi sztukami, znajduje się Audi Q5. Trochę bardziej skomplikowane jest miejsce czwarte i piąte – Samar zdecydował się bowiem rozróżnić GLC i GLC Coupe, które sprzedały się odpowiednio w liczbie 568 i 479 egzemplarzy. Biorąc pod uwagę, że to właściwie to samo, ale z trochę innym nadwoziem, możemy bez wyrzutów sumienia zsumować te rezultaty, co daje nam 1047 sztuk. Wciąż ok. 200 egzemplarzy mniej niż XC60 (a to jednak sporo), ale pokazuje, że zdecydowanie warto mieć w gamie SUV-a coupe.

Może więc czas najwyższy, żeby w Goteborgu odkopali model studyjny z 2014 r., dodali mu jedną parę drzwi, wypchnęli na rynek i patrzyli, jak ludzie stają po niego w kolejkach? Tak, wiem, generalnie z tej zapowiedzi generalnie wyszło XC90, ale komu to przeszkadza:

Podobną sytuację mamy zresztą z BMW X3 zajęło miejsce 6. (421 egzemplarzy), a na 11 miejscu wylądowało X4 (263 egzemplarze). W sumie 684 sztuki, co pozwoliłoby w ogólnym rozrachunku przesunąć bawarską markę w rankingu o kilka pozycji w górę.

Powyżej granicy 300 sprzedanych egzemplarzy znalazł się jeszcze Lexus z modelem NX (355) i Peugeot 5008 (305), a blisko niej (296) był Outlander, który właśnie wrócił do Polski w wersji hybrydowej i pewnie gdyby nie pandemia, miałby duże szanse na poprawienie swojego dotychczasowego rezultatu.

Na dalszych pozycjach uplasował się Nissan X-Trail (265 sztuki), Kia Sorento (180, ale niedługo nowy, ciekawszy model), Land Rover Discovery Sport (166), Alfa Romeo Stelvio (153 sztuki), Range Rover Evoque (141), Hyundai Santa Fe (122), Renault Koleos (122), Seat Tarraco (122), Porsche Macan (112), a drugą dwudziestkę zamyka najnowszy model z gamy Mercedesa, czyli kompaktowy, ale siedmiomiejscowy GLB (87).

A jeśli ktoś woli zestawienie w formie wyliczanki, to proszę bardzo:

  1. Volvo XC60: 1242
  2. Skoda Kodiaq: 858
  3. Audi Q5: 812
  4. Mercedes-Benz GLC: 568
  5. Mercedes-Benz GLC Coupe: 479
  6. BMW X3: 421
  7. Lexus NX: 355
  8. Peugeot 5008: 305
  9. Mitsubishi Outlander: 296
  10. Nissan X-Trail: 265
  11. BMW X4: 263
  12. Kia Sorento: 180
  13. Land Rover Discovery Sport: 166
  14. Alfa Romeo Stelvio: 153
  15. Range Rover Evoque: 141
  16. Hyundai Santa Fe: 122
  17. Renault Koleos: 122
  18. Seat Tarraco: 122
  19. Porsche Macan: 112
  20. Mercedes-Benz GLB: 87

Można się wprawdzie spierać, czy na pewno jest to kompletna lista. Przykładowo skoro jest Lexus NX, to dlaczego nie ma tutaj świetnie sprzedającej się Toyoty RAV4, która ma bardzo zbliżone wymiary? W końcu chyba nikt nie ma wątpliwości, że RAV4 jest konkurentem dla Kodiaqa, Outlandera czy Tarraco, nawet pomimo rozmiarowych różnic.

Ale trzymając się tej klasyfikacji, pozostaje jedno pytanie:

Za co ludzie tak lubią Volvo XC60?

volvo xc60 r-design ceny

Ale na to akurat nie odpowiem w tym tekście. Odpowiedzi udzieli Wam Adam, który właśnie testuje XC60 i to w wersji z hybrydowym układem napędowym T8. Jestem pewien, że będzie miał o czym pisać…

Musisz przeczytać:

Musisz przeczytać