Polska armia otrzyma nowoczesne bojowe wozy. Borsuk w natarciu, umowa podpisana
To przełomowy moment dla polskiej armii! Po latach oczekiwań i intensywnych prac badawczo-rozwojowych, Huta Stalowa Wola (HSW) podpisała pierwszą umowę wykonawczą na dostawy bojowych wozów piechoty (BWP) Borsuk. To oznacza, że wkrótce na poligonach i w jednostkach wojskowych pojawią się te nowoczesne maszyny, które mają zastąpić wysłużone BWP-1.

Podpisana w czwartek umowa dotyczy zakupu 111 BWP Borsuk, co pozwoli na przezbrojenie dwóch batalionów zmechanizowanych. Wartość umowy to 6,5 mld zł, a dostawy zaplanowano na lata 2025-2029.
Jeszcze w tym roku odbędzie się dostawa pierwszych egzemplarzy. Chcemy zamówić więcej. 111 to jest początek. Umowa ramowa jest dużo szersza, bo łatwiej podpisuje się umowy ramowe, nie mając gotowego produktu, sprzętu, nie będąc w pełni przygotowanym i nie finalizując tego za swoich rządów. To jest to, co na pewno trzeba naprawić i polepszyć, to są zdolności produkcyjne, żeby one były jeszcze większe - powiedział Władysław Kosiniak-Kamysz, minister obrony narodowej i wicepremier.
Borsuk to nie jest zwykły wóz bojowy. To prawdziwy technologiczny majstersztyk, owoc pracy polskich inżynierów i specjalistów z HSW, ale także naukowców z uczelni i firm z całego kraju. Borsuk to pierwszy polski BWP, który został zaprojektowany od podstaw w XXI wieku.
Jego sercem jest potężny silnik MTU 8V199 TE20 o mocy 720 KM, który zapewnia mu imponującą mobilność w każdym terenie. Waży 28 ton, ale jest w stanie rozpędzić się do 65 km/h na drodze i 8 km/h w wodzie.

To, co wyróżnia Borsuka na tle konkurencji, to zdolność do pływania przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu ochrony balistycznej. Takich możliwości nie ma żaden z konkurentów Borsuka na rynku - ani szwedzki CV-90, ani niemieckie wozy z rodziny Lynx.
Pancerz spełnia normy STANAG 4569 poziomu 3 z boku i poziomu 4 z przodu, co oznacza ochronę przed ostrzałem z ręcznych granatników przeciwpancernych oraz wybuchami min i improwizowanych ładunków wybuchowych.
Uzbrojenie, które budzi respekt
Pojazd, posiada możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych, celów powietrznych w każdych warunkach atmosferycznych i o każdej porze dnia.
Borsuk wyposażony jest w bezzałogowy zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, którego główne uzbrojenie stanowi armata automatyczna Bushmaster Mk.44S kalibru 30 mm. Umożliwia ona prowadzenie ognia z wykorzystaniem pięciu różnych typów amunicji, w tym programowalnej.

Dodatkowo wóz posiada sprzężony karabin maszynowy UKM-2000C kalibru 7,62 mm oraz podwójną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike.
Załogę stanowi trzech żołnierzy: dowódca, operator uzbrojenia oraz kierowca. Pojazd jest przeznaczony do transportu sześciu żołnierzy.
BWP Borsuk ma szerokość 3,4 m i długość 7,6 m. Borsuk oparty jest na uniwersalnej, modułowej platformie gąsienicowej (UMPG). Na jej bazie powstać mają też w przyszłości pojazdy specjalistyczne: gąsienicowe transportery rozpoznawcze Żuk, gąsienicowe wozy dowodzenia Oset, wozy ewakuacji medycznej Gotem, wozy zabezpieczenia technicznego Gekon oraz transportery rozpoznania skażeń Ares.
Więcej przeczytasz na Spider's Web:
Borsuk wkracza do gry
Projekt Borsuka to dzieło konsorcjum polskich firm i instytucji naukowych. Liderem jest Huta Stalowa Wola S.A., ale w prace zaangażowane były również spółki takie jak Rosomak SA, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA, Wojskowe Zakłady Elektroniczne SA, Wojskowe Zakłady Inżynieryjne SA oraz Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych sp. z o.o., Wojskowa Akademia Techniczna, Akademia Obrony Narodowej oraz Politechnika Warszawska.
Borsuk narodził się w 2013 r., kiedy to Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na program badawczo-rozwojowy, którego celem było opracowanie „Prototypu nowego pływającego bojowego wozu piechoty”. Konkurs wygrała Huta Stalowa Wola, z którą NCBiR podpisało w 2014 r. kontrakt na budowę prototypowego wozu - informuje serwis Polska Zbrojna.
Portal przypomina, że model Borsuka po raz pierwszy pokazano publicznie na targach zbrojeniowych MSPO w Kielcach w 2017 r. Rok później gotowy był już demonstrator technologii pojazdu, który w tym samym roku przeszedł próby zakładowe. Wojskowe testy i badania Borsuka rozpoczęły się w 2020 r. i zakończyły dwa lata później.
W lutym 2023 r. Polska Grupa Zbrojeniowa i Agencja Uzbrojenia podpisały umowę ramową na dostawę aż 1400 pojazdów opartych na platformie Borsuka. Z tej liczby ponad 1000 ma stanowić bojowe wozy piechoty, a reszta – pojazdy specjalistyczne, takie jak wozy dowodzenia, ewakuacji medycznej czy wsparcia technicznego.
Borsuk to nie tylko nowoczesny sprzęt wojskowy, ale także symbol odrodzenia polskiego przemysłu zbrojeniowego. Dzięki niemu Wojsko Polskie zyska nową jakość, a żołnierze będą mogli liczyć na sprzęt spełniający najwyższe standardy współczesnego pola walki.