PlayStation 5 Pro nauczy się nowej sztuczki. Konsola zyska na wydajności, a ty na obrazie
Wygląda na to, że konsola PlayStation 5 Pro zyska kolejne ulepszenie. Sony chce wprowadzić do urządzenia nową technikę skalowania obrazu FSR 4. Oznacza to, że gry będą działać w wyższej wydajności, a ty zobaczysz ładniejszy obraz w wyświetlanych grach.

FSR 4 to zupełna nowość, za którą odpowiada AMD. Popularny producent procesorów i kart graficznych wydał nową wersję techniki skalowania obrazu wraz z premierą kart graficznych z serii Radeon RX 9070 i 9070 XT. W odróżnieniu od wcześniejszych wydań FSR 1, 2 i 3 rozwiązanie bardziej przypomina to, co NVIDIA oferuje od wielu lat w ramach techniki DLSS. FSR 4 wykorzystuje sztuczną inteligencję, dzięki czemu zapewnia lepszą jakość obrazu. Wygląda na to, że rozwiązanie trafi także na konsole.
PlayStation 5 Pro z wyższą wydajnością i ładniejszym obrazem. To dzięki FSR 4
Ale zaraz, przecież FSR to technika stworzona z myślą o układach graficznych AMD dla komputerów osobistych. Tak, choć warto pamiętać, że w środku konsol PlayStation 5 i 5 Pro znajdują się czipy stworzone przez AMD - w przypadku mocniejszej 5 Pro jest to 8-rdzeniowy procesor oparty na architekturze RDNA 2 i specjalny układ graficzny RDNA 3 wraz z ulepszeniami w zakresie raytracingu oraz obliczeń AI.
Podczas premiery FSR 4 dowiedzieliśmy się, że technologia została stworzona we współpracy z Sony w ramach projektu Amethyst. W tym czasie jednak nie wiedzieliśmy, skąd wziął się tam producent konsol PlayStation. Teraz sprawa trochę się wyjaśnia, ponieważ najwyraźniej nie tylko sam AMD skorzysta z ulepszeń związanych z nową wersją technologi skalowania obrazu. Wygląda na to, że konsola PlayStation 5 Pro jest wyposażona w odpowiedni sprzęt, który wykorzysta najnowszą technologię w przyszłych grach.
Obecnie PS5 Pro ma do dyspozycji inną technologię skalowania PlayStation Super Resolution (w skrócie PSSR), która teoretycznie powinna zwiększać wydajność na konsolach przy zachowaniu podobnej jakości obrazu, ale w praktyce w wielu grach zawodzi i zapewnia dużo gorszą jakość wyświetlanych treści. Nawet w porównaniu z mniej wydajną wersją konsoli PS5 bez dopisku Pro. Mark Cerny, wysoko postawiony pracownik PlayStation niedawno ogłosił, że FSR 4 jest przyszłością technologi PSSR.
Sieć neuronowa i metodologie szkoleń w FSR 4 są bezpośrednimi wynikami projektu Amethyst, dzięki czemu w przyszłości skalowanie w konsolach PlayStation powinno się znacząco poprawić. Trudno powiedzieć, czy PS5 Pro skorzysta z tego rozwiązania - najprawdopodobniej tak, choć pod koniec żywota konsol obecnej generacji. Możemy się spodziewać, że technologia będzie bardzo ważnym elementem nadchodzącego PS6.
Mówi się, że integracja FSR 4 dla gier stworzonych z myślą o PS5 Pro nastąpi w 2026 roku. Sony do tego czasu będzie musiał poradzić sobie z dostosowaniem algorytmów technologii skalowania bazujących na sztucznej inteligencji do sprzętu oferowanego w ramach konsoli PS5 Pro. Mark Cerny z PlayStation uważa, że szczytowa wydajność przetwarzania obliczeń związanych ze sztuczną inteligencją PS5 Pro jest na tyle wysoka, że konsola powinna sobie poradzić z algorytmami FSR 4.
Obecnie jest za wcześnie, aby mówić, czy faktycznie FSR 4 trafi do PS5 Pro. Jeśli tak, to w przyszłości gry stworzone z myślą o tej konsoli będą działać nie tylko w wyższej wydajności, ale też i lepszej jakości porównywalnej z natywną rozdzielczością.
Więcej o grach i konsolach przeczytasz na Spider's Web: