Jak wybrać rower elektryczny?
Rowery elektryczne z każdym rokiem zyskują na popularności. Jest to widoczne w dużych miastach zachodniej Europy i alpejskich kurortach turystycznych, gdzie na górskich szlakach rowery wykorzystujące wspomaganie elektryczne są równie popularne, co te klasyczne. Są one wygodnym środkiem transportu w zatłoczonych i co raz trudniej dostępnych centrach miast. Rowery z silnikiem elektrycznym dają też nowe możliwość eksploracji naturalnych terenów o zasięgach wcześniej niedostępnych dla wielu z nas.

W Polsce 23 proc. ankietowanych rozważa zakup roweru elektrycznego w przyszłości. Na pytanie, czy rozważyliby zakup roweru elektrycznego, jeśli otrzymaliby dofinansowanie twierdząco odpowiedzieli w 5 proc. Na tym przykładzie widać, że barierą przy zakupie roweru elektrycznego jest cena.
Niezawodność jest kluczowym elementem
Niezawodność roweru to przede wszystkim jego konstrukcja, jakość zastosowanych materiałów i jakość wykonania. Stawiając na zakup znanych i cenionych producentów możemy liczyć, że otrzymujemy produkt wysokiej klasy. Ale nawet w przypadku dużych i cenionych marek koniecznie należy zwrócić uwagę na miejsce zakupu. Ten sam rower może służyć przez wiele lat, lub zepsuć się niedługo po wyjściu ze sklepu. Wszystko zależy od skrupulatności mechanika, który przygotowywał go do jazdy. Większość brandów działających na rynku rowerowym posiada jasne wytyczne, jak należy przygotować rower przed wydaniem go kupującemu – warto to sprawdzić przed dokonaniem wyboru.
Za przykład systemów wspomagania posłuży E+ System znajdujący się w rowerach elektrycznych Giant oraz Liv. Podstawowa wiedza na temat silników i akumulatorów w elektrykach może pomóc w odpowiednim podjęciu decyzji.
Centrum zarządzania wszechświatem – silnik w rowerze elektrycznym
Silnik to serce elektryków. Jego zadaniem, jak nietrudno się domyślić, jest wygenerowanie odpowiedniej mocy, dlatego musi charakteryzować się trwałości i wytrzymałości. Niezależnie o jakim silniku mówimy.
Najwięcej korzyści z posiadania roweru ze wspomaganiem elektrycznym odczujemy wybierając taki, w którym jest on zamontowany centralnie. Zapewniają one najlepsze rozłożenie masy w rowerze, poprzez centralnie i nisko umieszczony środek ciężkości, co przekłada się na lepszą jazdę w terenie. Pozwalają także na uzyskanie największego momentu obrotowego ułatwiający pokonywanie najtrudniejszych podjazdów (tak, ten wiadukt na drodze do pracy można pokonać bez zadyszki!). Zapewniają także najbardziej naturalne, zbliżone do tego bez wspomagania, odczucia z pedałowania, którego nie spotka się w przypadku silników w przednim lub tylnym kole. Ponadto, to rozwiązanie pozwala na indywidualny dobór komponentów takich jak piasty wielobiegowe, przerzutki różnej klasy. Do wyboru, do koloru.
Silniki centralne są najczęściej spotykane w rowerach górskich i turystycznych, gdzie są jednym z najbardziej optymalnych wyborów. Są one częścią E+ System, jednak w jego ramach znajdują się także inne silniki SyncDrive, od superlekkiego silnika SyncDrive Move Plus w tylnym kole, po całą serię silników centralnych: Core (55 Nm), Sport (75 Nm) i Pro (85 Nm), oraz flagowy Pro Mg (85 Nm), który przy wadze 2,6 kg ma jeden z najlepszych na rynku parametrów stosunku wagi do momentu obrotowego.
Zasilanie
Silnik do pracy potrzebuje energii, a więc kolejny bardzo istotny komponent to akumulator. Szukając najlepszego wyboru dla siebie jednym z najważniejszych parametrów, obok maksymalnej mocy silnika jest pojemność akumulatora wyrażona przez watogodziny (Wh). Na krótkie, doraźne wycieczki lub poruszanie się po mieście wystarczą akumulatory o mniejszej pojemności, takiej jak 400 Wh lub 500 Wh. Na dłuższe wyprawy zalecane są akumulatory powyżej 600 Wh, a dla osób planujących całodniowe wyprawy najlepsze będą te o pojemności 800 Wh i większej. Więcej energii może dostarczyć dodatkowy akumulator zamontowany na rowerze – taką możliwość zapewnia właśnie E+ System. Oczywiście im mocniejszy silnik tym większe zapotrzebowanie na energię i należy to mieć na uwadze.

Ale pojemność to nie wszystko. Istotne jest także zwrócenie uwagi na takie kwestie jak szybkość ładowania baterii (bo, kto chciałby spędzić cały dzień czekając na naładowanie baterii), trwałość (bo wymiana akumulatora na inny może być bardzo kosztowna), odporność na uszkodzenia (takie jak uderzenia lub działanie wody). W przypadku rozwiązania Giant wszystkie akumulatory są umieszczone w specjalnym rękawie chroniącym je przed działaniem warunków atmosferycznych, a użytkownika przed niepożądanymi działaniami związanymi z nieprawidłowym obchodzeniem się z nimi. Nie mniej ważny są także względy ekologiczne – produkcja ogniw może być szkodliwa dla środowiska, dlatego warto wybierać te pochodzące z fabryk z certyfikacją CO2 Neutral, tak jak w przypadku rozwiązania Giant.
Kontrolery i wyświetlacze w rowerach elektrycznych

Zarządzanie systemami rowerów elektrycznych powinno być łatwe i intuicyjne. Do tego służą różnego rodzaju kontrolery umieszczone najczęściej na kierownicy. Ich zadanie jest jedno – mają ułatwić korzystanie z rozwiązań zastosowanych w elektryku, a także dać dodatkowe możliwości – jak na przykład umożliwić ładowanie telefonu za pomocą portu USB-C w kontrolerze. W rowerach wyczynowych liczba przycisków będzie ograniczona, gdyż prostota obsługi i jak najmniej zajętego miejsca na kierownicy są priorytetem. To samo dotyczy wyświetlacza, którego możemy nie znaleźć, w droższych górskich rowerach elektrycznych z uwagi, że niepotrzebnie rozpraszałyby uwagę. Ponadto byłyby bardziej narażone na uszkodzenie. Natomiast wysokiej klasy wyświetlacz LCD znajdziemy w dobrych trekkingowych i miejskich rowerach elektrycznych. Na wyświetlaczu LCD znajdziemy takie informacje jak pozostały zasięg w kilometrach, aktualną prędkość, odczytamy wiadomości z telefonu, czy będziemy mieć wskazówki nawigacyjne dla wcześniej zaplanowanej trasy.
Software/oprogramowanie
Poruszony został już temat hardware’u, teraz warto przejść do kwestii oprogramowania. To tak naprawdę ten element odpowiada za zachowanie całego silnika i wszystkich elementów roweru. W przypadku E+ System, czyli rozwiązania Giant, to efekt ponad 25 lat ciągłego rozwoju.
Wiadomo, że w dzisiejszych czasach aktualizacje oprogramowania oraz sprzętu są na porządku dziennym i często są wręcz niezbędne do prawidłowego działania urządzeń. Nie inaczej jest z rowerami elektrycznymi. Liderzy branży zazwyczaj umożliwiają aktualizowanie i diagnozowanie systemu z poziomu własnego smartfonu – tak, jak w przypadku E+ System.
Rowerzyści mają różne oczekiwania względem swoich elektryków. Jedni oczekują prostoty obsługi, inni natomiast możliwości tuningowania jak największej liczy parametrów. Prawie jak w kwestii użytkowników iOS i Andoida. Dla tych pierwszych stworzono technologię Smart Assist (tryb AUTO), która automatycznie dobiera optymalny tryb wspomagania do warunków jazdy. Dzięki licznym czujnikom w system Smart Assist wie jakie wzniesienie aktualnie pokonujesz, kiedy ruszasz spod świateł. czy kiedy jedziemy jednostajnie płaską drogą – rower samodzielnie decyduje o najlepszym trybie wspomagania, tak aby zadbać o ekonomię zużycia energii jak i zapewnić nam najlepsze doświadczenia z jazdy rowerem elektrycznym. Dla drugich aplikacja Ride Control daje możliwość dostosowania parametrów silnika oraz wspomagania do indywidualnych preferencji.
Każdy, nawet najlepszy rower elektryczny może wymagać okresowego przeglądu i wizyty w serwisie. Dlatego warto zwrócić uwagę na dobrą sieć autoryzowanych serwisów, najlepiej blisko miejsca zamieszkania. Ponad 130 punktów sprzedaży rowerów elektrycznych Giant w Polsce, i ponad 12 000 sklepów w ponad 80 krajach zapewnia najlepszą dostępność serwisu.
Zatem jaki powinien być odpowiedni rower elektryczny dla Ciebie? Zacznijmy od ich typów oraz jakich przedziałów cenowych można się w ich przypadku spodziewać:
- E-MTB, czyli po prostu elektryczne rowery górskie. Podstawowe modele wykorzystujące E+ System oraz wyposażone w przedni amortyzator kosztują nawet od 7 999 zł (np. Giant Talon E+ 2 lub Liv Tempt E+ EX ). Za modele z mocniejszymi silnikami (>75 Nm) i większą pojemnością akumulatora z pojemniejszą baterią (>625 Wh) należy zapłacić powyżej 15 tys. zł (Giant Fathom E+ 2 lub w przypadku wersji kobiecej Liv Lurra E+ 2).
- Elektryczne rowery trekkingowe są wyposażone w błotniki i bagażnik, ale posiadające większe zdolności do jazdy w terenie i bezdrożach niż typowe rowery miejskie. Są one stworzone do pokonywania długich dystansów w różnym terenie, dlatego pojemny akumulator z opcją zamontowania dodatkowej baterii będzie kluczowy. Takie modele kosztują od 15 do 25 tys. zł.
- Elektryczne rowery miejskie – ich żywiołem jest miasto, ale poradzą sobie także na przedmieściach. W ich wypadku nie ma potrzeby posiadania pojemnego akumulatora, bo w mieście jest wiele miejsc umożliwiających doładowanie. W ich przypadku najważniejszy jest komfort, użyteczność i bezobsługowość – więc warto postawić na napędy z piastami wielobiegowymi. Mając już 12 - 15 tys. zł budżetu możemy rozglądać się za mieszczuchem ze wspomaganiem marki premium.
- Elektryczne rowery szosowe – najwyższej klasy rowery szosowe ze wspomaganiem wymagają użycia specjalistycznych technologii, zarówno jeśli chodzi o system wspomagania jak i konstrukcję ramy wykonanej z karbonu. Tutaj minimalny budżet na taki rower to 26 tys. zł wzwyż.
Każdy rower elektryczny to inwestycja w komfort, przyjemność z jazdy i nowe możliwości. Wybierając model dla siebie, warto zwrócić uwagę nie tylko na typ roweru i specyfikację techniczną, ale także na jakość wykonania, niezawodność systemu wspomagania oraz dostępność serwisu.
E+ System to rozwiązanie, które łączy zaawansowaną technologię z intuicyjną obsługą, oferując rowerzystom pełną kontrolę i wsparcie w każdych warunkach. Niezależnie od tego, czy szukasz elektrycznego roweru górskiego, trekkingowego, miejskiego czy szosowego – odpowiedni wybór pozwoli Ci czerpać jeszcze więcej radości z każdej przejażdżki.