REKLAMA

Imponująca metamorfoza w centrum Warszawy. Pokazali, jak odmieniać miasto

Przestrzeń dla mieszkańców, a nie dla samochodów. Ulica w Warszawie zmieniła się nie do poznania.

04.07.2024 16.01
warszawa zmiany
REKLAMA

Zdjęcia pokazujące odświeżoną ul. Bracką pokazał na swoim facebookowym profilu Artur Kurasiński. Zanim przejdziemy to tego, co jest, warto zatrzymać się i przypomnieć to, co było:

REKLAMA

Wcześniej ulica służyła przede wszystkim za parking dla samochodów. Teraz rządzi zieleń – posadzono nowe drzewa i sporo małej roślinności. Nawet po fotografiach widać, że powstaje miejsce, po którym przyjemnie będzie się szło, szczególnie w ciepłe dni. Drzewa dadzą sporo potrzebnego cienia.

Metamorfoza to efekt projektu Nowego Centrum Warszawy

Nowe Centrum Warszawy to projekt, który zmieni oblicze miasta. Do tej pory w Śródmieściu funkcjonowały tzw. wyspy aktywności, które chcemy połączyć w spójną, dobrze zaplanowaną całość. Wchodzimy w taki etap prac, w którym poszczególne elementy Nowego Centrum Warszawy zaczynają tworzyć jedną przestrzeń – urbanistyczną, estetyczną i funkcjonalną. Dzięki temu centrum stolicy staje się bardziej przyjazne i wygodne dla wszystkich użytkowników.

- opisywał Rafał Trzaskowski.

Elementem metamorfozy jest m.in. przebudowa ul. Chmielnej na całym jej śródmiejskim odcinku oraz odchodzącego od niej fragmentu ulicy Brackiej – efekt widzimy już na zdjęciach. Na samej Chmielnej posadzonych zostanie 95 drzew, a na Brackiej – 38. Do tego dochodzi 9,5 tys. krzewów i 8,5 tys. bylin.

Lokalizacja drzew została dobrana tak, aby nie przesłaniać istotnych elementów elewacji budynków oraz umożliwić funkcjonowanie ogródków gastronomicznych. Projektanci uwzględnili również zmiany klimatyczne w kontekście retencyjności zieleni miejskiej. Drzewa i krzewy na Chmielnej absorbować będą wodę opadową – opisywało miasto.

A co z samochodami? Te będą parkowały w podziemnych parkingu pod Placem Powstańców Warszawy. Dzięki temu sam plac przestanie być podporządkowany ruchowi samochodowemu i zostanie udostępniony pieszym i rowerzystom.

Ruch zostanie znacznie uspokojony. Priorytetem stanie się komunikacja piesza, rowerowa oraz publiczna. W czterokondygnacyjnym parkingu podziemnym znajdzie się miejsce na 420 samochodów. Jedna trzecia z nich zostanie przeznaczona dla okolicznych mieszkańców.

REKLAMA

Zdarza mi się narzekać na miejską zieleń i zadowalanie się bardzo prostymi, niewielkimi zmianami – jakby kilka drzewek więcej i jedna ławka miały zmienić cały charakter otoczenia, sprawiając, że nagle wszyscy będą chcieli spędzać czas w wyremontowanym miejscu. W Warszawie widać większy plan i konsekwencje, co tworzy spójną całość. Ciekaw jestem końcowego efektu, ale zapowiada się to naprawdę nieźle.

Zdjęcie główne: Andriy Blokhin / Shutterstock

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA