Nastolatek przeszedł Tetrisa. To pierwszy przypadek w jego 34-letniej historii
Zastanawialiście się może kiedyś, czy da się ukończyć Tetrisa? Jak dotąd jeszcze nikt tego nie osiągnął. Aż do teraz. Po 34 latach od premiery, po raz pierwszy został "ukończony". Co prawda nie jest to typowe zakończenie jak w innych grach, ale wyczyn robi wrażenie.
Kto nie kojarzy Tetrisa. To produkcja, która jeszcze kilka lat temu była na pierwszym miejscu najlepiej sprzedających się gier w historii. Jednak została zrzucona na trzecie miejsce, pokonana przez GTA 5 oraz Minecrafta. Wielu osobom mogło wydawać się, że Tetris może być grany w nieskończoność, ale trzynastoletni gracz o pseudonimie Blue Scuti udowodnił coś innego. Udało mu się zawiesić grę w klasycznym wydaniu na konsolę NES, co można uznać za przejście gry.
13-letni gracz przeszedł Tetrisa. Dotarł do końca gry
To nie pierwszy raz, gdy widzimy dojście do końca Tetrisa, mimo że do tej pory żaden człowiek nie doszedł do końca klasycznego Tetrisa wydanego na konsolę NES z 1989 r. Udało się to specjalnemu algorytmowi sztucznej inteligencji, wytrenowanego właśnie w tym celu – aby jak najlepiej pokonywać kolejne poziomy tej kultowej gry łamigłówkowej. Algorytm dotarł do końca gry, w którym po uzyskaniu określonej linii, gra zupełnie się zawiesza za sprawą przeciążenia pamięci.
Przez ponad 34 lata od wydania gry człowiekowi się to nie udawało. Finalnie jednak 13-letni Blue Scuti zdołał ukończyć Tetrisa na konsoli NES, osiągając poziom 157, w którym gra się zatrzymała. Nie było tu żadnych gratulacji czy ekranu podsumowującego - po prostu gra się zawiesiła. Jest to zatem pierwsza osoba na świecie, która osiągnęła taki poziom, znacznie przewyższając poprzedni rekord na poziomie 148, osiągnięty w listopadzie 2023 r.
Aby ukończyć Tetrisa, młody Blue Scuti został zainspirowany innym profesjonalnym graczem Tetrisa o pseudonimie Fractal161, który również rozpoczął wyzwanie "przejścia" Tetrisa. Rekord robi wrażenie, ponieważ grając w klasycznego Tetrisa na konsoli NES, gracz już na 29 poziomie spotyka się z największą prędkością gry – od tego momentu bloki spadają tak szybko, że osiągnięcie tak wysokich poziomów jest ogromnym wyzwaniem. Przez wiele lat to właśnie poziom 29 uznawano za ten ostateczny, ale jak widać, dzięki specjalnym metodom nawet człowiek jest w stanie dotrzeć do "końca gry".
Już w 2021 roku został opracowany algorytm i bot, który umożliwiał osiąganie nieludzkich wyników. Duży problem stanowi wiek konsoli i jej charakterystyka – jako że mamy do czynienia z 8-bitowym urządzeniem, to po osiągnięciu poziomu 138 kolory bloków mogą spotykać się z błędami, przez co elementy są trudne do zauważenia. Niemniej jednak dla programu StackRabbit osiągnięcie 237 poziomu przed zawieszeniem było możliwe.
Ale zaraz, przecież 13-letni Blue Scuti dotarł do poziomu 157?
Na koniec trzeba zaznaczyć, że zawieszenie się klasycznego Tetrisa na konsolę NES nie jest przypisane do określonego poziomu. Społeczność gry zauważyła, że pierwszym poziomem, na którym można zauważyć zawieszenie się gry jest 155, natomiast dobrze również może być to znacznie wyższy poziom – innymi słowy jest tu pewien element losowy. Nie jest to bowiem zaprogramowany przez twórców koniec, a sytuacja, która występuje ze wzgląd na kończącą się pamięć.
Więcej o grach przeczytasz na Spider's Web: