Policja ostrzega przed SMS-ami od oszustów. Tak złodzieje mogą popsuć święta
Polacy czekają na dostawy przedmiotów, które zakupili z okazji zbliżających się świąt. Wiele osób ma w realizacji kilka zamówień. Taka sytuacja do niestety idealna okazja dla cyberprzestępców, którzy chcą wykorzystać okres i oszukać na duże sumy.
W komunikacie Komendy Głównej Policji, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP oraz Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości podkreślono, aby uważać na fałszywe SMS-y informujące o zmianach w przesyłkach.
Te przekręty to klasyk. A to kurier bądź listonosz twierdzi, że przesyłka podlega opłatom celnym, a to sugeruje, że należy zaktualizować adres dostawy, bo inaczej paczka nie dojdzie. Przed świętami zagrożenie jest szczególnie wysokie, bo wielu z nas czeka na przesyłki i obawia się, że mogą nie dotrzeć przed wigilią. Wiadomość, że paczka może utknąć w magazynie lub do nas w ogóle nie zostanie dostarczona, dziś elektryzuje bardziej niż zwykle.
Na Spider's Web ostrzegaliśmy przed oszustwami, w których złodzieje podszywali się pod Pocztę Polską i kurierów:
Do tego dochodzi przemęczenie, stres i nieszczęście gotowe. Po kliknięciu w link trafić można na fałszywą stronę udającą najpierw witrynę kuriera, a następnie serwis bankowy.
Tak przestępcy chcą wyłudzić dane
Celem [oszustwa – dop. red.] jest wyłudzenie danych z karty płatniczej, danych do logowania w serwisach bankowości internetowej, a w konsekwencji można stracić wszystkie pieniądze, a nawet więcej. Inni piszą, że w ten sposób oszuści uzyskali dostęp do ich bankowości elektronicznej, dodali „urządzenie zaufane” przestępców lub utworzyli wirtualną kartę na telefonie – a wszystko to w wyniku ich lekkomyślności!
- apeluje policja.
Warto dodać, że uważać trzeba nie tylko na SMS-y, ale też maile:
Jak się chronić? Przede wszystkim nie wolno dać się ponieść emocjom. Mimo sensacyjnej treści nie warto panikować. Lepiej sprawdzić status paczki bezpośrednio na stronie kuriera, wpisując numer przesyłki, który dostaliśmy od sprzedawcy. Większość sklepów i sprzedawców pozwala monitorować status przesyłki – a w przypadku firm kurierskich możemy robić to zarówno na stronie, jak i w aplikacji – więc to tam sprawdzajmy wszelkie ewentualne zmiany. Należy pamiętać, że tylko spokój może uratować nasze oszczędności.