Duża zmiana: kupujemy trzy razy więcej PS5. Sony przegania u nas Switcha
Ponad 200 proc. Aż tyle średnio wzrosła sprzedaż PlayStation 5 na rynkach europejskich. Również w Polsce. To efekt odczuwalnie lepszej dostępności konsoli, co widać także na przykładzie sklepów działających na terenie naszego kraju.
Coś zmienia się w kwestii dostępności PlayStation 5 w Polsce. Właśnie otrzymaliśmy tego odzwierciedlenie w danych sprzedaży. Konsola PS5 znika ze sklepowych półek w rekordowym tempie, ponieważ stała się dostępna dla zwykłych śmiertelników. Dzisiaj nabycie zestawu z grą w cenie 2700 - 2800 zł nie stanowi już wyzwania.
Dokładnie 202 proc. - o tyle wzrosła sprzedaż PlayStation 5 na europejskich rynkach w styczniu 2023 rok.
Średni wzrost sprzedaży PS5 w Europie wynosi ponad 200 proc. To dane za miniony styczeń oraz analogiczny okres 12 miesięcy wcześniej. Mówimy więc o ponad trzykrotnie lepszej sprzedaży, którą Sony zawdzięcza przede wszystkim szerszemu łańcuchowi dostaw z chińskich fabryk. Do Europy trafia więcej sprzętu, podaż wyrównuje się z popytem, w rezultacie czego ceny PS5 stają się przystępniejsze.
W Polsce bez problemu kupimy zestaw PS5 z grą (na przykład God of War Ragnarok) za 2800 złotych. Oznacza to, że jesteśmy już naprawdę blisko sytuacji, w której będziemy mogli kupić PS5 bez łączonych zestawów, w cenie sugerowanej przez producenta: 2599 złotych. Nie zdziwię się, jeśli pierwsze oferty tego typu pojawią się w ciągu najbliższych tygodni, najpóźniej kilku miesięcy.
Co imponujące, PlayStation 5 pod względem sprzedaży przegnoiło konsolę Nintendo Switch.
Nintendo Switch to niekwestionowany lider europejskiej sprzedaży. Hybrydowa konsola Wielkiego N była tą najchętniej kupowaną w całym 2022 roku. Wiele wskazuje na to, że po latach rynkowej dominacji, Nintendo będzie musiało w 2023 roku oddać opaskę lidera. Najprawdopodobniej założy ją Sony. Tak sugerują dane za styczeń 2023 roku dla Europy. Wynika z nich, że PS5 znajduje więcej nabywców niż Switch oraz Xbox:
- PlayStation 5 - wzrost o 202 proc.
- Nintendo Switch - spadek o 11 proc.
- Xbox Series - spadek o 32 proc.
W ten sposób Europa niejako wraca do swojego naturalnego stanu. Stary Kontynent od zawsze był uważany za bastion PlayStation, z silną pozycją Nintendo w jego zachodniej części. Sukces Switcha sprawił, że wpływ Wielkiego N przesunął się nieco bardziej w kierunku środka - również Polski - ale co do zasady Sony wciąż może się tutaj czuć jak u siebie.
Najgorzej wypada Xbox, notujący spadek sprzedaży o ponad 30 proc. w Europie za styczeń 2023 roku, a także notujący 13 proc. spadek sprzedaży w ujęciu globalnym za cały poprzedni kwartał fiskalny. Wszystko to mimo stale rosnącej bazy subskrybentów programu Game Pass.