Nie PlayStation i nie Xbox. Finały IEM 2023 zdominowało Nintendo
W trakcie finałów IEM 2023 działa strefa IEM Expo, w której rozmaici wystawcy prezentują stoiska oraz produkty. Wśród nich pojawił się producent konsol. Nie było to jednak popularne w Polsce Sony czy nawet Microsoft.
Strefa IEM Expo powróciła. To świetny dodatek do finałów IEM 2023 rozgrywanych w katowickim Spodku. Wielki obszar wystawowy stanowi atrakcję dla wszystkich graczy oraz geeków, nie tylko miłośników e-sportu. Tam skierowałem swoje pierwsze kroki po przekroczeniu bramek bezpieczeństwa i tam też zostałem zaskoczony bardzo silną obecnością jednego z producentów konsol.
Nintendo zdominowało IEM 2023. Żaden inny producent konsol nie zaznaczył tak silnie swojej obecności.
Podczas IEM 2023 marka PlayStation była kompletnie nieobecna. Xboksa również nie dało się dostrzec. Microsoft postawił na promocję abonamentu PC Game Pass, we współpracy z producentami komputerowych podzespołów. Tymczasem Nintendo nie tylko pojawiło się na IEM, ale wynajęło jedną z największych przestrzeni na całym Expo.
Sytuacja może zaskakiwać o tyle, że pod względem ekspozycji Nintendo nie jest w Polsce liderem. Japończycy nie mają u nas bezpośredniego oddziału, w przeciwieństwie do Sony czy Microsoftu. Działania dla Nintendo prowadzi w Polsce czeski ConQuest, będący oficjalnym dystrybutorem na nasz kraj.
Strefa Nintendo na IEM Expo robi wrażenie i cieszy się popularnością.
Logotyp Nintendo jest widoczny już z daleka, zaraz po wejściu do hali Międzynarodowego Centrum Kongresowego. Czerwona strefa została wypchana po brzegi konsolami Switch, na których można zagrać w bardzo szeroki katalog gier. Od platformówek z Mario, przez Pokemony, kończąc na ruchowych produkcjach wykorzystujących unikalne Joy-Cony.
Idąc nieco z duchem IEM, organizatorzy odseparowali strefę turniejową, w której można było ograć najnowszego Splatoona czy piłkarskie Mario Strikers. W strefie handheld odwiedzający mogli z kolei sprawdzić, jak wygląda rozgrywka na ekranie tabletu. W ręce gości zostały oddane wszystkie wersje urządzenia, od klasycznego V2, przez Lite, kończąc na OLED.
Strefę Nintendo odwiedzało wielu nastolatków, ale bardzo dużą grupę stanowiły także małe dzieci ze swoimi opiekunami. Ojcowie i córki, wnuczkowie oraz dziadkowie - wszyscy grali w Mario i spółkę, machając kontrolerami. Widząc takie obrazki trudno nie odnieść wrażenia, że Nintendo idealnie trafiło ze swoją strefą, mimo e-sportowego charakteru samej imprezy.
Obecność Nintendo na IEM 2023 to odzwierciedlenie niezwykle silnej pozycji Switcha na rynku.
Nintendo Switch to trzecia najlepiej sprzedająca się konsola w historii, która znalazła ponad 122 milionów nabywców. Niesamowity wynik. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że przed tą platformą jeszcze 3 - 4 lata życia. Wiele wskazuje na to, że Switch wejdzie do elitarnego klubu konsol ze sprzedażą powyżej 150 milionów. Wcześniej udało się to wyłącznie platformom PlayStation 2 oraz Nintendo DS.
Switch odniósł duży sukces na świecie, jak również w Polsce. Chociaż nie znamy oficjalnych danych, Nintendo ponownie przedarło się do naszego mainstreamu. Nie jest już postrzegane jako ta dziwna, egzotyczna firma z niszowymi sprzętami. Dzisiaj znalezienie kogoś ze Switchem w pociągu, autobusie czy kawiarni jest banalnie proste.
Gdyby Switch nie sprzedawał się w Polsce, ConQuest raczej nie wystawiałby się na IEM. Obecność dystrybutora na e-sportowej imprezie to kolejne potwierdzenie, jak istotnym rynkiem jest dla niego Polska.