Czegoś takiego nie ma w żadnej innej armii świata. Oto Aero 4x4, pojazd polskich spadochroniarzy
Polskie wojska powietrznodesantowe mają unikatowy wóz terenowy, który można zrzucać na spadochronach. Aero 4x jest produkowany w Polsce i powstał przy udziale spadochroniarzy.
Do 6 Brygady Powietrznodesantowej Wojska Polskiego dotarły ostatnie z 55 zamówionych wozów PWA (Pojazd Wojsk Aeromobilnych) Aero 4x4. Produkuje je polska firma Kafar Bartłomiej Sztukiert.
Pojazdy powstawały przy udziale spadochroniarzy, którzy proponowali najlepsze dla nich rozwiązania i na bieżąco je testowali. Pojazdy doskonale sprawdziły się w warunkach poligonowych i w czasie międzynarodowych ćwiczeń.
Pierwszy bojowy zrzut pojazdu Aero miał miejsce 10 czerwca 2020 r. w trakcie ćwiczenia międzynarodowego Defender Europe 2020 na poligonie w Drawsku Pomorskim. Zakończyło to wówczas ponad trzydziestoletni okres przerwy w desantowaniu pojazdów w Wojsku Polskim.
Aero to koń roboczy spadochroniarzy
Aero dały się poznać jako wozy wytrzymałe, zwrotne i niezwykle potrzebne na zrzutowisku, czyli miejscu desantu spadochroniarzy gdzie trzeba zorganizować logistykę i transport np. amunicji.
Razem z pojazdami wojsko zamówiło ponad 100 przyczep, które Aero 4x4 mogą holować, podobnie jak moździerze i lekkie działa.
Pojazd może służyć również jako platforma do montażu uzbrojenia np. karabinu maszynowego albo transportować chorych, rannych lub poszkodowanych na polu walki.
Aero 4x4 to niska masa oraz kompaktowe wymiary
Wbrew pozorom zrobienie takiego pojazdu nie jest zadaniem łatwym. Wóz musi łączyć w sobie lekkość i wytrzymałość, tak by wytrzymać zrzut.
Aero posiada ramową konstrukcję i aluminiowe nadwozie wzmocnione stalową klatką rurową. Powstał na bazie Toyoty Land Cruiser HZJ 71,74.
Aero 4x4 ma 3,6 m długości i 1,8 t masy własnej, zaś dopuszczalna masa całkowita wynosi 3,5 tony. Ładowność to 1,2 t. Pojazd wyposażono w dwie wyciągarki elektryczne o uciągu 3,5 i 2 t.
Aero charakteryzuje niska masa oraz kompaktowe wymiary. W połączeniu z dynamicznym, wysokoprężnym, wolnossącym silnikiem, napędem na obie osie z blokadami mechanizmów różnicowych i reduktorem powoduje, że jest to pojazd o wysokiej dzielności terenowej.
Za te osiągi odpowiada wolnossący silnik wysokoprężny serii KZ o pojemności 4,2 l i mocy 131 KM (96 kW), współpracujący z 5-biegową skrzynią manualną. Zapewnia to prędkość maksymalną do 100 km/h na utwardzonej drodze.
Aero 4x4 jest przygotowany do zrzucenia z pokładu C-130 Hercules na spadochronie na uniwersalnej platformie PDS typu V 108, może być transportowany na pokładzie C-295M oraz metodą podczepienia pod śmigłowcem. Podczas desantowania metodą spadochronową jeden samochód niesiony jest przez dwa spadochrony o powierzchni 700 m2 każdy.